جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه ارشد رشته برق قدرت: تعيين پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون

۱۰۷ بازديد

در ادامه مطلب مي توانيد تكه هايي از ابتداي اين پايان نامه را بخوانيد

 

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشكده تحصيلات تكميلي

“M.Sc” پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

مهندسي برق - قدرت

عنوان:

تعيين پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون با استفاده از شبكه عصبي

براي رعايت حريم خصوصي اسامي استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمي شود

تكه هايي از متن به عنوان نمونه : (ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)
چكيده:
اين پروژه روشي نو را براي بكارگيري رؤيتگرهاي شبكه عصبي در جهت شناسايي و تعيين پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون با استفاده از اطلاعات بهره برداري ارائه كرده است. اطلاعات بهره برداري از طريق اندازه گيري هاي بلادرنگ به عمل آمده در قبال اغتشاشات حوزه بهره برداري فراهم مي شود. داده هاي آموزشي مورد نياز شبكه عصبي از طريق شبيه سازي هاي غير همزمان بهره برداري از ژنراتور سنكرون در محيط يك ماشين متصل به شين بي نهايت فراهم شده است. مقادير نمونه ژنراتورهاي سنكرون در مدل مذكور به كار گرفته شده اند. شبكه آموزش ديده در قبال اندازه گيري هاي بلادرنگ شبيه سازي شده در جهت تخمين پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون تست شده است. مجموعه نتايج به دست آمده نشان دهنده قابليت هاي نويد بخش شبكه عصبي مصنوعي در حوزه تخمين پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون، به صورت بلادرنگ و با استفاده از اطلاعات بهره برداري مي باشد. اگرچه براي دستيابي به خطاي تخمين قابل قبول در مسير شناسايي كليه پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون، پاره اي اصلاحات ضروري به نظر مي رسد. در نگاه كلي اين اقدامات تكامل بخش را مي توان به دو مجموعه: پيشنهادات مربوط به اصلاح شبكه عصبي رؤيتگر در حوزه شبيه سازي و آموزش و بخش ديگر را به عنوان گام هاي تكاملي تلقي نمود، كه سازماندهي اين گام ها در مبادي ورودي و خروجي شبكه عصبي، زمينه مناسبتري را براي بهره گيري از قابليت هاي آن فراهم خواهد كرد.
مقدمه:
در سال هاي اخير با پيشرفت سيستم هاي كامپيوتري، سيستم هاي هوش مصنوعي نيز متولد شده و رشد كرده است. يكي از سيستم هاي هوش مصنوعي، شبكه هاي عصبي مصنوعي هستند. اين شبكه ها به علت عواملي چون قطعيت در پاسخ، سادگي در اجرا، قابليت انعطاف بالا و... جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده اند. با توجه به ساختار و كاركرد شبكه هاي عصبي مصنوعي و اهميت تعيين پارامترهاي ديناميكي اجزاء سيستم هاي قدرت از جمله ژنراتورهاي سنكرون، بهره گيري از شبكه هاي عصبي مصنوعي در اين حوزه قابل طرح است. از طرف ديگري نتايج ارائه شده از بكارگيري اين شبكه ها در حوزه هاي مشابه، كاركردهاي نويد بخشي را نشان مي دهد. با توجه به مراتب فوق اين پروژه بر آنست تا با طراحي و اجراي طرح شناسايي پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي، قابليت هاي اين سيستم را در حوزه شناسايي بلادرنگ پارامترهاي ديناميكي ژنراتورهاي سنكرون نيز بيازمايد.
فصل اول: كليات
سيستم هاي قدرت متشكلند از مجموعه اي از مراكز توليد (نيروگاه ها) كه توسط شبكه هاي انتقال و توزيع و تجهيزات حفاظتي و كنترل آن به مراكز مصرف متصل مي گردند. وظيفه اصلي يك سيستم قدرت توليد و تامين انرژي الكتريكي مورد نياز مصرف كنندگان با حفظ شرايط سه گانه:
۱- ارزاني قيمت انرژي
۲- كيفيت بالا
۳- امنيت تامين انرژي
مي باشد. مراد از امنيت، پيوستگي و تداوم در توليد و تامين انرژي مي باشد. عوامل موثر در امنيت عبارتند از:
۱- سرمايه گذاري اوليه (تجهيزات سيستم)
۲- روش ها و امكانات نگهداري و تعميرات سيستم قدرت.
همانگونه كه در كليه وسايل و سيستم هاي غير الكتريكي همواره دو ويژگي ارزاني و بالا بودن كيفيت امنيت با يكديگر متعارض و متقابل مي باشند در مقوله انرژي الكتريكي و سيستم هاي قدرت نيز به همان گونه خواهد بود. امنيت يك سيستم قدرت در حقيقت درجه و ميدان توانايي آن سيستم در مواجهه با حوادث و اغتشاشات مي باشد. امنيت كلي يك سيستم به دو زيرشاخه:
۱- امنيت ديناميكي
۲- امنيت استاتيكي
قابل تقسيم است. از توانايي سيستم قدرت براي حفظ و نگهداري خود در دوره وقوع اختلال (كه خود از سه دامنه فوق گذرا - گذرا - ديناميك تشكيل شده است) با عنوان امنيت ديناميكي تعبير مي گردد. با توجه به اهميت بسيار زياد امنيت سيستم هاي قدرت، فرايند ارزيابي و بهبود آن همواره مورد توجه مهندسين طراح و بهره بردار بوده، به قسمي كه عمليات ارزيابي و بهبود امنيت سيستم هاي قدرت يكي از وظايف بسيار مهم و اساسي مراكز كنترل و بهره برداري شبكه هاي قدرت مي باشد. شكل كلي فرايند ارزيابي و بهبود سيستم هاي قدرت در شكل ۱-۱ بيان شده است. با توجه به اهميت امنيت در سيستم هاي قدرت و همچنين تغييرات مستمري كه در حين عمليات بهره برداري ۲۴ ساعته در شبكه اتفاق مي افتد ضرورت دارد كه دائما از طرف بهره بردار، عمليات بهره برداري به شكل هاي مختلف بر روي سيستم هاي قدرت اعمال گردد، اما به توجه به ويژگي بالا بودن امنيت نبايد اين عمليات به گونه اي باشد كه سبب بروز اغتشاش در رفتار سيستم و در نتيجه نقض غرض گردد. از طرفي سيستم قدرت هر كشور منحصر بفرد بوده به قسمي كه نمونه دومي نمي توان براي آن ايجاد نمود. بنابراين با توجه به ويژگي منحصر بفرد بودن سيستم هاي قدرت و ضرورت اجتناب از عمليات بهره برداري بررسي نشده، براي ارزيابي اوليه از نتايج عمليات بهره برداري و يا طراحي ضرورتا مي بايد از يك نمونه مشابه سيستم قدرت استفاده نمود تا بتوان ابتدا نتايج مانورهاي طراحي يا بهره برداري را بر آن آزمايش و در صورت اطمينان از بي خطر بودن، نتايج آن مانورها را بر شبكه واقعي اعمال نمود.
تعداد صفحه : ۱۲۳
قيمت : ۱۴۷۰۰ تومان

 

***

----

پشتيباني سايت :       

****         serderehi@gmail.com

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.