با توجه به اينكه هدف عمده آموزش و پرورش، اعتلاي همه جانبه شخصيت فراگيران، به ويژه در ابعاد اخلاقي، رواني و اجتماعي است، براي بهبود اين فرآيند، بايد كه جو كلاس شايسته و بايسته باشد. مطالعات فراواني تأثير جو رواني اجتماعي كلاس را بر پيشرفت تحصيلي نشان دادهاند (فريزر و همكاران،1995). بلوم[1](1994) جو را شرايط، نيروها، وانگيزشهاي بيروني، اعم از فيزيكي، فكري، رواني و اجتماعي تعريف ميكند.
فريزر(1994) چهار گونه جورواني-اجتماعي كلاس را بررسي كرد. به نظر او جورواني-اجتماعي چيره بر كلاس ميتواند جوي سرشار از يكپارچگي و همبستگي (ميزان وابستگي و پيوند دانش آموزان)، منضبط و تكليفگرا (ميزاني كه دانشآموزان تكليف خود را به موقع و منظم انجام دهند)، فضايي پر برخورد و پر اصطلاك (ميزان رفتارهاي نادوستانهي دانش آموزان)، يا جوي آكنده از همآوري و رقابت (ميزان همآور و رقابت دانشآموزان) باشد.
[1] -Bloom
- جو رواني-اجتماعي مطلوب كه ويژگيهاي آن عبارتند از: مشاركت دانشآموزان در كلاس، رابطه صميمي معلم و دانشآموز و برخورداري از حمايت معلم در مواقع مشكل، رابطه صميمي دانشآموزان باهم، برقراري نظم و مقررات در كلاس، سازماندهي مطالب آموزشي در كلاس، اهميت دادن به تلاش و انجام وظيفه دانشآموزان، و همچنين در اين جو فراواني روابط اجتماعي وجود دارد و بين ادراك و انتظار تفاوتي نيست و پيشرفت تحصيلي بالاست.
- جو رواني-اجتماعي نامطلوب كه برعكس جو رواني-اجتماعي مطلوب بيان شده است.
- جو رواني – اجتماعي متوسط كه مابين دو جو مذكور بيان شده است (صالحي حسيني،1372).
جو رواني – اجتماعي كلاس، شامل د و متغير كلي ادراك (برداشتي كه افراد از واقعيت هاي موجود دركلاس دارند) و انتظار (تمايلات و خواسته هايي كه افراد از جو رواني- اجتماعي كلاس دارند) است. جوي براي يادگيري مطلوب است كه تفاوت ادراك و انتظار زياد نباشد يا اين دو مساوي باشند. درصورت تفاوت، بايد در پي اصلاح يا تغيير جو كلاس بود. پس، شناخت جو كلاس براي معلمان مهم و با ارزش است.