جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه ارتباط ميان مولفه هاي مديريت دانش با نوآوري سازمان

۱۲۸ بازديد

مديريت دانش شامل فرآيند تركيب بهينه دانش و اطلاعات در سازمان و ايجاد محيطي مناسب به منظور توليد، اشتراك و به كارگيري دانش وتربيت نيروهاي انساني خلاق و نوآور است. هدف مديريت دانش ايجاد يك سازمان يادگيرنده و شراكت با ايجاد جرياني بين مخازن اطلاعات ايجاد شده توسط افراد قسمت هاي مختلف شركت )مالي، عملكرد،هوش رقابتي، وغيره( و مرتبط كردن آن ها با يكديگر است. به عبارت ديگر هدف نهايي مديريت دانش ارتقاي ارزش افزوده دانش موجوددر سازمان به منظور توسعه و بهبود خلاقيت، بهره وري و ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان است(Verna,2001).

 

 

 

 

بخش دوم: نوآوري سازماني

2-11-مفهوم خلاقيت و نوآوري

خلاقيت به كارگيري توانايي هاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد است. خلاقيت به معناي توانايي تركيب ايده ها در يك روش منحصر به فرد يا ايجاد پيوستگي بين ايده هاست (عبدالكريمي، 1385).

دانلود پايان نامه ارشد :

پايان نامه بررسي ارتباط ميان مولفه هاي مديريت دانش با نوآوري سازمان

دانلود مقاله :

بررسي رابطه بين مديريت دانش با خلاقيت و نوآوري سازماني

خلاقيت بر خلق چيز نو دلالت دارد. خلاقيت يك فرآيند انساني است كه به نتيجه نو و مفيد (حل مشكلات فعلي يا برآورده ساختن يك نياز ) مي انجامد. نوآوري به كارگيري ايده هاي نوين ناشي از خلاقيت است كه مي تواند يك محصول جديد، خدمت جديد يا راه حل جديد انجام كارها باشد (سلطاني، 1380).

نوآوري فرآيند ادراك يا ايجاد دانش مربوط و تبديل آن به محصولات و خدمات بهبود يافته و يا جديد، براي افرادي كه خواهان آن ها هستند، مي باشد.

نوآوري فرآيند اخذ ايده خلاق و تبديل آن به محصول، خدمات و روش هاي جديد عمليات است. نوآوري استعداد و توانايي تغيير يا انطباق را به وجود مي آورد.

بهره برداري + نوآفريني+ استنباط= نوآوري[1]

در تعريف فوق مفهوم كلمه استنباط به معني دستيابي به ايده هاي نو با توجه به بعضي از چهارچوب هاي مرجع ذهني مي باشد. كلمه نوآفريني به هر ايده جديدي كه قابليت تبديل به واقعيت را داشته باشد، دلالت دارد و كلمه بهره برداري به استفاده از نوآفريني اشاره دارد (عبدالكريمي، 1385).

همانطور كه از تعاريف فوق استنباط مي شود، خلاقيت لازمه نوآوري است و تحقيق نوجويي وابسته به خلاقيت است. اگرچه در عمل نمي توان اين دو را از هم متمايز ساخت ولي مي توان تصور كرد كه خلاقيت بستر رشد و پيدايي نوآوري ها است. گاهي ايده ها و انديشه هاي نو از ذهن فرد تراوش مي كندو در سال هاي بعد آن انديشه نو به وسيله فرد ديگري به صورت نوآوري در محصول يا خدمت متجلي مي گردد.

[1] -Innovation=conception +invention+exploitation

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.