خدمت و بازاريابي خدمت
بانكها بايد مديريت حل مشكلات و شكايات را در خود تقويت كنند، در عين حال بايد به اين توانايي نيز دست يابند كه حوزههاي مسالهدار را شناسايي كنند و فرآيندهاي نارضايتي از ارائه خدمات را قبل از آنكه اثرات گستردهايي را بر مشتريان بگذارد، به شيوهاي مناسب برطرف سازند. بانكها بايد به صورتي مستمر و فعال رضايت مشتريان خود را زير نظر داشته باشند و اين كار را به منظور دست يافتن به بينش و بصيرتي خاص براي برخورد مناسب با مشكلات و مسائل لاينحل و يا مسائلي كه در رابطه با خدمات رساني به وجود ميآيد، به روشي آگاهانه به كار برند تا درنتيجه به موقع بتواند بر مبناي اين دادهها عكس العمل مناسب و قوي براي رفع مشكل از مجموعه خود نشان دهند.
دانلود پايان نامه ارشد (متن كامل) :
بررسي عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب يك بانك( مورد مطالعه بانك مهر اقتصاد)
مشتريان ناراضي ميتوانند يك كسب و كار را نابود كنند. تحقيقات انجام شده در اين زمينه نشان داده است كه مشتريان ناراضي احتمالا تجربيات بد خود را به ده تا بيست نفر منتقل ميكنند. اين تعداد سه برابر افرادي است كه مشتريان راضي، تجربيات خوب خود را به آنها انتقال ميدهند. پاسخ و عكس العمل بانك به مسائل و مشكلات مشتريان اهميتي حياتي دارد. ادب و تواضع و راحتي اطلاع رساني در هر تماس نيز اصلي اساسي براي مشتريان است و در مجموع تاثيري معنا دار بر رضايت مشتريان دارد. هنگامي كه مسائل و مشكلات مشتريان در زمان مناسب حل شوند دو نتيجه مثبت را به دنبال خواهد داشت:
- انتظارات مشتريان از كيفيت خدمات مورد تاكيد مجدد قرار ميگيرد.
- شناخت و ادراك مشتري از بانك واضح و شفاف ميشود و مشتري به نحو چشمگيري، علاقه مند به ادامه فعاليت اقتصادي خود با بانك خواهد شد.
در فعاليت بانكداري اشتباه و لغزش امري اجتناب ناپذير است اما اصل اساسي در كليه فعاليتهاي خدماتي حل مشكل مشتريان است كه منجر به رضايت وفاداري آنها ميشود.
حل مناسب و درست مشكلات، مشترياني ميآفريند كه عملا وفادارتر از كساني هستند كه هيچگونه مشكلي با بانك نداشتهاند. ( پرس[1] و همكاران 1997، 73 )
2-1-1- تعريف خدمت
واژهي «خدمت»مفهوم گستردهاي دارد.به دليل تنوع آن همواره كار سختي بوده و درك كردن روشي كه خدمت در آن ايجاد وبه مشتريان عرضه ميشود، دشوار است.
□خدمت يعني كالايي اقتصادي و غير فيزيكي كه خود بنگاه يا صنعت براي استفاده ديگران توليد كرده است وهر بنگاهي كه محصول آن كالاي غير مريي وغير ملموس باشد به عنوان يك بنگاه خدماتي شناخته ميشود.خدمت هم مانند كالا ويژگيهايي دارد كه در دادو ستد و مبادله آن تاثير ميگذارد .(حيدري،1391)
□خدمت، نتيجهاي است كه مشتريان خواستار آن هستند. (Harvrey,1988,78)
□خدمت فرايندي است مشتمل بر يكسري از فعاليتهاي كم و بيش نامحسوس كه به طور طبيعي اما نه لزوما هميشگي، در تعاملات بين مشتريان و كاركنان و يا منابع فيزيكي يا كالاها و يا سيستمهاي ارائه كننده خدمت، روي داده تا راه حلي براي مسائل مشتريان باشد. Gronroos,2000,201))
2-1-2- ماهيت خدمت
در زندگي روزمره، تمايز مابين (كالاها) كه قابل خريداري بوده و ويژگيهاي مادي آنها دقيقا قابل توصيف است و( خدمات) كه جهت بهبود سلامتي، تعمير وسيله، انجام يك پرداخت و يا انجام سرمايهگذاري مالي مورد درخواست ميباشند امري آسان است.معهذا براي ماهيت (خدمات) نبايد صرفاَ آنها را در مقابل كالاهاي مادي قرار داد. ويژگيهايي از جمله غير عادي بودن، عدم قابليت ذخيره سازي و همزماني توليد و مصرف، اموري نسبي بوده و مي تواند در اثر پيشرفتهاي فناورانه كلي يا جزئي تغيير يابد.تحويل دور دست خدمات به وسيله وسايل ارتباطي جديد، ذخيره سازي جريان اطلاعات توسط كامپيوترو....از جمله اين تغييرات است.(داستاني،1388 ،41 )
اهميت يافتن خدمات به دو دليل است: اولاَ داد و ستد خدمات بخش مهمي از معاملات اقتصادي جهان را تشكيل مي دهد،در حال حاضر بخش غالب اقتصادي جهان را خدمات تشكيل ميدهد و نزديك به 70 درصد توليد نا خالص ملي و فرصتهاي اشتغال در كشورهاي پيشرفته از رهگذر خدمات تامين مي گردد. دليل دوم اهميت يافتن بخش خدمات كه تاثير عمدهاي در بازنگري به اين بخش داشت، كشف ارتباط (خدمات) با فرآيند توليد و نيز فرايند توسعه اقتصادي ميباشد.(خدمات) بخش عمدهايي در بخش توليدات صنعتي و ديگر بخشهاي اقتصادي دارد. بخصوص نقش آن دسته از خدماتي كه اصطلاحاَ خدمات توليدي نام گرفته است حائز اهميت بوده، چرا كه اين نوع خدمات در رقابت پذير كردن كالاها نقش بسزايي داشته و در رابطه با صادرات خدمات نيز ذي نقش است. ( داستاني،1388 ، 43-42)
[1] -Press