سه شنبه ۲۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

دانلود پايان نامه : روشهاي تامين منابع مالي شهرداري ها در توسعه و عمران شهري

۱۴۳ بازديد

پرسشي  كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه كدام يك از خدمات عمومي بايد توسط يك حكومت شهري كارآمد فراهم شود؟ شهرهاي موفق نيازمند خدمات عمومي و زير ساخت هايي هستند كه مكمل سرمايه هاي خصوصي و نيروي كار توليدي بوده و موجب ايجاد محيط اجتماعي و كالبدي مناسب از ديد ساكنان شهر مي گردد .

هرگونه فعاليتي در شهرها مستلزم كسب درآمد و صرف هزينه‌هاست كه طبيعتاً پيش نياز آن تعادل‌بخشي بين هزينه‌هاي مصرفي و منابع درآمدي است. به طور كلي قانون توازن بين درآمد و هزينه يك اصل منطبق بر ويژگيهاي طبيعت و نشأت گرفته از آن مي‌باشد به گونه‌اي كه در اكثر سيستمهاي طبيعي و مصنوعي، عدم تعادل بين ورودي سيستم يا منابع درآمد و خروجي سيستم يا هزينه‌ها منجر به از بين رفتن پايداري آن سيستم مي‌گردد. (بصيرت ،1388 ، ص61)

"بررسي اجمالي مخارج شهرداري ها چه در ايران و چه در ساير كشورها حاكي از رشد مخارج در در سال هاي متمادي مي باشد.در عين حال شهرداري ها همواره با مشكل تأمين مالي به منظور ارائه خدمات در يك سطح مطلوب روبرو مي باشند . از مواردي كه بر رشد بودجه شهردار يها اثر گذار هستند مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:

1-2-2- تأثير افزايش جمعيت و رشد شهر نشيني

افزايش نياز به خدمات عمومي در فرآيند شهرنشيني همراه با رشد جمعيت به عنوان يك عامل مهم در رشد هزينه هاي شهرداري مطرح ميگردد. از جمله موارد عيني افزايش تقاضا براي خدمات عمومي ناشي از افزايش درآمد به افزايش ميزان زباله ايجاد شده با افزايش تقاضا براي اتومبيل و در نتيجه خيابان و جاده اشاره نمود. . بديهي است كه با رشد درآمد سرانه درشهرها تقاضا براي خدمات و كالاهاي عمومي افزايش م ييابد و در نتيجه افزايش هزينه هاي عمومي را طلب مي نماي

 

2-2-2- اثرات انتظاري و تظاهري (Expectations and Demonstration Effects)

عامل ديگري كه در افزايش تقاضا براي خدمات شهري مؤثر است افزايش انتظارات جامعه شهري براي  بر خورداري از خدمات عمومي مناسب تر مي باشد كه اين خود تحت تأثير افزايش آگاهي جامعه شهري در كشورهاي در حال توسعه از وضعيت و كيفيت خدمات ارائه شده در كشورهاي پيشرفته مي باشد، اين آگاهي كه در ادبيات  توسعه به  اثر تظاهري شناخته مي شود و  موجب گرديده است  كه مسئولين شهري  در كشورهاي در حال توسعه براي افزايش و بهبود كيفيت  خدمات  شهري تحت فشار قرار گرفته و در نتيجه هزينه ها افزايش يابد. قابل توجه است كه اين عوامل در برخي از زمينه ها مانند استفاده از اتومبيل شخصي به طور نسنجيده افزايش يابد و در نتيجه فشار زيادي بر بودجه شهرداري ها براي ارائه خدمات جنبي و مكمل آن مانند احداث پاركينگ و خيابان  و  پلها  وارد شود.

 

دانلود پايان نامه : بررسي روشهاي تامين منابع مالي شهرداري ها در توسعه و عمران شهري

3-2-2- افزايش قيمت ها و هزينه ارائه خدمات

عامل ديگري كه در رشد بودجه شهردار يها مي تواند مؤثر باشد افزايش سطح عمومي قيمت ها يا به عبارت ديگر تورم و همچنين افزايش هزينه توليد و ارائه كالاها و خدمات عمومي باشد. بديهي است كه در شرايط  تورمي، شهرداري ها بدون افزايش بودجه از ارائه خدمات موجود ناتوان خواهند بود. اما اينكه با افزايش شهرنشيني هزينه ارائه خدمات افزايش يابد موضوعي است كه بايد با دقت بيشتري مورد مطالعه قرار گيرد. در ارتباط با افزايش هزينه لازم است كه به بهره وري نيروي كار شاغل در بخش عمومي نيز توجه نمود چنانچه بهره وري نيروي كار شاغل در بخش عمومي و از جمله شهرداري ها  به ميزان بهره وري نيروي كار در بخش خصوصي در طول زمان افزايش نيابد اما دستمزدهاي پرداختي همانند بخش خصوصي افزايش يابد نتيجه اي به جز افزايش هزينه ها در بخش عمومي را به دنبال نخواهد داشت. در چنين شرايطي است كه بودجه شهرداري ها با كسري  مواجه خواهد گرديد كه بايد  بر آن چاره انديشي نمود.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.