شنبه ۱۹ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

جرم شناختي سرقت در فضاي سايبري-رشته حقوق

۱۱۶ بازديد

4-1-1-4 : علل و انگيزه­هاي رواني-عاطفي

 

انگيزه‌ي افرادي كه به سرقت رايانه­اي دست مي‌زنند مختلف است، اما به ندرت انگيزه‌ي جديدي ديده مي‌شود. انگيزه‌هاي مختلفي موجب سرقت مي­شود كه واضح‌ترين آن‌ها طمع‌، حرص‌، قدرت‌، انتقام‌، ماجراجويي و شوق چشيدن ميوه‌ي ممنوعه است. توانايي تأثير گذاشتن بر سيستم‌هاي بزرگ به عنوان كاري قدرتمند به خودي خود كاري لذت بخش است. ميل به وارد كردن زيان يا خسارت به ديگري نيز ممكن است ناشي از حس انتقام باشد. مثل زماني كه يك كارمند ناراضي به سيستم كامپيوتري كارفرما خسارت وارد مي‌كند.

مشخص كردن دليل جرم، انگيزه­هاي مجرمان و اينكه آيا جرم برخاسته از سركشي، درماندگي با نياز به عدالت است، هرگز كار آساني نيست. تنوع انگيزه­ها و مقاصد جرم به اندازه تنوع افرادي است كه مرتكب جرم مي­شوند. جرايم چون روح انسان­ها، پنهان و رمز آميز است.[1]

در مورد سارقان رايانه­اي كه انگيزه آنها چه بوده است؟ علاقه مندي شان چيست؟ چه نقطه ضعفي باعث شده تا مرتكب جرم شوند؟ مي­توان گفت كه انگيزه از وجه نقد تا سرگرمي، از دست يابي به منافع مادي تا تبادل افكار و از انتقام تا ...را شامل مي­شود. در پاره­اي از موارد بيش از يك عامل محرك وجود دارد. يك كارمند ناراضي تصميم مي­گيرد از مدير خود انتقام بگيرد و مبالغي از حساب او به حساب خود منتقل مي­سازد.

اشخاصي كه در شرايط عادي زندگي، هيچ گونه تصوري از سرقت يا تجاوز به اموال ديگري ندارند، در مواجهه با فرصت­ها و موقعيت­هاي ارزشمندي كه رايانه و اينترنت براي آنها مهيا كرده، حتي لحظه­اي دچار ترديد، احساس گناه يا تزلزل در تصميم گيري نخواهد داشت.[2]

بخش عمده­اي از سرقت رايانه­اي ارتكاب يافته در كشورمان برخاسته از مشكلات روحي و رواني بزهكاران فضاي مجازي است. كه به طور خلاصه در ذيل اشاره شده است:

 

4-1-1-4-1- فقر عاطفي

 

فقر عاطفي از عوامل فردي سرقت است. افرادي كه از اختلالات عاطفي شديد رنج مي­برند. معمولاً در خانواده­هايي رشد يافته­اند كه در اثر طلاق از هم پاشيده شده­اند و يا والدين تربيت مناسبي را براي فرزندان در نظر نگرفته اند، مرگ يكي از والدين و تبعيض بين فرزندان حالت هايي چون انزواطلبي، افسردگي و اختلالات رفتاري را براي آنان در پي داشته و اين عوامل به نوبه خود ارتكاب جرم را تسهيل مي­كنند.[3]

 

 

 

4-1-1-4-2- ناكامي

 

هنگامي كه در راه رسيدن به اهداف مادي يا معنوي يك فرد موانعي ايجاد مي­شود و شخص به اهداف خود نرسد، دچار ناكامي شده. در واقع ناكامي يا محروميت اصطلاحي است كه در زمينه­ي شكست در ارضاي تمايلات به كار مي­رود و مراد از آن عدم امكان ميل به هدف است و همين حالات رواني ممكن است راه ارتكاب سرقت را براي وي هموار كند.

 

4-1-1-4-3- حسادت

 

پاره­اي از اوقات، فرد با توجه به عدم امكان و دستيابي به موفقيت مادي و اجتماعي و يا منزلت اقتصادي ديگران دچار رشك و حسد شده و چون نمي­تواند مشابه صاحبان اموال و دارايي هاي قابل توجه مالك آنها شود دست به سرقت مي زند.

 

4-1-1-4-4- راحت طلبي و تنبلي اجتماعي

 

يكي از اصلي ترين علل رواني ارتكاب سرقت، اين فرايند روحي است. فرد علاقه­اي به تلاش و كوشش نداشته و دلش مي­خواهد با يك قدم از ابتداي خانه خود تا انتهاي هدف رسيده و بدون تلاش و زحمت صاحب رفاهيات اجتماعي شود.

در جرايم كلاسيك گاه مجرم براي حصول و موفقيت در ارتكاب جرم بايد مسيري دشوار طي كند تا در نهايت بتواند مالي دريافت كند يا خسارتي به ديگري وارد آورد. حجم اين مال به دست آمده يا خسارت وارده از يك حدي فراتر نمي رود. اما در جرم كامپيوتري به دليل سهولت ارتكاب جرم و حجم زياد موضوعات، سرعت عملكرد كامپيوتر، عدم نياز به تخصص يا تخصص بالا، عدم نياز حضور فيزيكي مرتكب در محل همگي موجب گرديده تا به سود بيشتري دست يابد و گاه به چندين هزار برابر جرايم معمولي برسد.[4]

 

 

4-1-1-4-5- خودنمايي

 

برخي از افراد براي نمايش خلاقيت و هوش خود دست به سرقت رايانه­اي مي­زنند و به اين وسيله با ايفاي چنين نقشي نياز به تعلق خاطر گروهي خود را برآورده مي­كنند.

افرادي كه به قصد تفنن و خودنمايي مرتكب سرقت رايانه­اي مي­شوند ارتكاب اين جرايم از آنجايي كه منعكس كننده معايب سيستم ها و نحوه نفوذپذيري به شبكه و سيستم هاي كامپيوتري است، لذا اتخاذ تدابير پيشگيرانه امنيتي مفيد است.

افراد بسياري براي گذراندن وقت و سرگرمي ارتباطات گسترده­اي در فضاي هاي اينترنتي برقرار مي­كنند غافل از آن كه يك ارتباط به ظاهر ساده و پيش پا افتاده مي­تواند كوچكترين اطلاعات فردي و شخصي افراد را در اختيار مجرمين بگذارد. امروزه اطلاعات مهمي راجع به اشخاص و مشاغل به صورت الكترونيكي ايجاد، ذخيره، پردازش و مبادله مي­شود كه بايد امنيت اطلاعات كاملاً حفظ شود. اين اطلاعات مي تواند بستر مناسبي براي اين دسته از مجرمين باشد.

متن كامل:

جرم شناختي سرقت در فضاي سايبري-پايان نامه حقوق

4-1-2:عوامل جرم­زاي اجتماعي                                                  

 

ماهيت فضاي سايبر ماهيتي فرافيزيكي و غير ملموس است و به طور كلي متفاوت با ماهيت فضاي سنتي. در واقع پديد آورندگان شبكه، مخصوصاً آن را با چنين ماهيتي پديد آورده اند. طبيعت اين جرايم و سوء استفاده­هاي مرتكب شده در اين دنياي مجازي جديد هيچ گاه در دنياي حقيقي ديده نشده است و امنيت ناكافي تكنولوژي همراه با طبيعت مجازي آن اين فرصت در اختيار سارقان قرار مي­دهد، نگران كننده ترين جنبه فضاي سايبر انتقال سريع اطلاعات در آن مي­باشد، مثلا در لحظه كوتاهي قسمتي از اطلاعاتي كه مي­تواند به طور بالقوه مورد سوءاستفاده قرار گيرد، كشف مي­شود.[5] در دنياي واقعي دزدي از بانك كاملاً مشخص است چرا كه بعد از سرقت در خزانه بانك پولي موجود نيست. ولي در تكنولوژي كامپيوتري يك خزانه مي­تواند بدون هيچ علامتي خالي شود.

با توجه به اين توضيحات محيط تاثير گذار در سرقت سايبري را مي­توان به دو محيط فيزيكي و مجازي تقسيم كرد، كه هر كدام با توجه به ويژگي­هاي خود موثر در سرقت سايبري هستند.

 

[1]. نجفي ابرند آبادي ع، 1372، تقريرات درس جرم شناسي ،تنظيم:بتول پاكزاد، دوره كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده حقوق، صص 154-155.

.[2]  خداقلي ز،  همان، ص 41.

.[3] ستوده ‌ه، 1381 ،آسيب شناسي اجتماعي ( جامعه شناسي انحرافات )، آواي نور، تهران، چاپ نهم،ويرايش دوم، ص 158.

 

.[4]  عقبري آ ، 1377، جرايم كامپيوتري، جلوه اي نوين از بزهكاري ، پايان نامه دانشگاه تهران، ص 89.

 

.[5]  طاهري جبلي م، 1372، جرم و كامپيوتر، مجله حقوقي و قضايي، دادگستري شماره77، ص 58.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.