شنبه ۱۹ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

دانلود پايان نامه ارشد - جرم شناختي سرقت در فضاي سايبري-رشته حقوق -فروش فايل

۱۲۸ بازديد

3-3-2-2-2-14- سرقت وسايل عمومي

 

سرقت وسايل و متعلقات مربوط به تأسيسات مورد استفادۀ ‌عموم كه طبق مادۀ 659[1] قانون مجازات 1375 مجازات آن حبس از يك تا 5 سال مي‌باشد و چنانچه مرتكب از كاركنان سازمان­هاي مربوط باشد به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهد شد. اگر وسايل مذكور صرفاً متعلق به بخش خصوصي باشد از شمول اين ماده خارج است.

 

بزه سرقت همچون بسياري از پديده‌هاي انساني ديگر روز به روز متحول شده و مصاديق جديدي از آن رو مي­نماياند با فراگير شدن استفاده از رايانه و نرم افزارهاي رايانه‌اي در عرصه‌هاي مختلف زندگي، سرقت از شيوه سنتي به شيوه مدرن تبديل شده است.

با توجه به مقايسه­اي كه ميان سرقت سنتي و مدرن انجام گرفته، با اين وصف شايسته بود كه قانونگذار مجازات شديدتري را در جرايم رايانه­اي براي جرم سرقت در فضاي سايبر مورد توجه قرار مي­داد، چرا كه با توجه به ويژگي­هاي سرقت رايانه­اي همچون دقت بالا، سرعت زياد، ذخيره سازي حجم زياد اطلاعات، خستگي ناپذيري و ساير محاسن از طرفي و فراملي بودن و محدود به مكان خاص نبودن گستردگي فضاي كامپيوتر و كاربران از طرف ديگر اين اقتضا را به دنبال دارد.

يك سارق كامپيوتري جزء نخبگان علمي جامعه است و با يك بزهكار خياباني تفاوت دارد. پس مي­بايست در محاكمه اين طيف از مجرمين نهايت سعي و تلاش را بنماييم تا نتواند از چنگال قانون فرار كند.

در زمينه ميزان مجازاتها، در مورد سارقين سايبري بايد بازدارندگي بيشتري داشته باشد تا هم سبب ارعاب مردم و هم سبب عبرت گرفتن مجرمين شود تا ديگر اقدام به چنين جرايمي ننمايند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   فصل چهارم –

 

عوامل سرقت رايانه­اي و پيشگيري از آن

 

 

 

 

 

 

در فصل گذشته ويژگي­هاي جرم سرقت رايانه­اي مورد مطالعه  قرار گرفته و در مقايسه با جرم سرقت سنتي خطر آفرين تر مي­باشد، لذا در اين فصل عوامل موثر ارتكاب جرم سرقت سايبري و سپس موارد پيشگيري آن مورد مطالعه قرار  گرفته است.

اين فصل شامل دو مبحث است كه مبحث اول آن عوامل سرقت سايبري، كه در دو گفتار مجزا عوامل فردي جرم زا و عوامل اجتماعي جرم­زا را در عنوان كرده­است. مبحث دوم با عنوان پيشگيري از سرقت رايانه­اي، پيشگيري غير كيفري(كنشي) و پيشگيري كيفري(واكنشي) را بررسي كرده­است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-1- عوامل سرقت رايانه­اي

 

در بررسي علل و انگيزه هاي سرقت رايانه­اي مي­توان از عوامل متعددي نام برد، در يك بررسي كلي مي­توان به دو دسته از اين عواملي كه در اين پديده تاثير قابل توجهي دارند اشاره نمود:

1- عوامل جرم زاي فردي

2- عوامل جرم زاي اجتماعي (محيطي).

 

4-1-1- عوامل جرم زاي فردي سرقت رايانه­اي

 

منظور از عوامل فردي بزهكاري در سرقت رايانه­اي، با توجه به مجازي بودن محيط آن كه متفاوت با محيط فيزيكي است عبارتند از: آن دسته از خصوصياتي كه مجرمي را از مجرم ديگر تفكيك مي­كند. كه اين عوامل در ادامه بيان شده است:

 

4-1-1-1- ميزان تحصيلات

 

اكثر مجرمين كامپيوتري از طبقات روشن فكر و تحصيل كرده مي­باشند. بعلاوه آنها عموماً قادر به انجام حتي يك جرم ساده به معني فعلي آن نيستند، يعني سارق نرم افزار شايد نتواند يك قوطي كنسرو از سوپر ماركت بربايد.

 

4-1-1-2 : عوامل ذهني

 

متن كامل:

جرم شناختي سرقت در فضاي سايبري-پايان نامه حقوق

بسته به نوع جرم كامپيوتري، گاه آشنايي كلي با اين تكنولوژي كافي و گاه نياز به تخصص در سطح بالاست. سطح معمول در مجرمان كامپيوتري محور برخي از محاسبات را تشكيل مي­دهد. برخي عقيده دارند سطح مهارت شاخصي براي مجرمان كامپيوتري به شمار نمي­آيد حال آنكه بعضي ديگر بر اين باورند مجرمان بالقوه كامپيوتري افراد باهوش، با ذوق و شوق و داراي انگيزه­اند كه آماده رويارويي با چالش هاي تكنولوژي هستند.[2]

اما آنچه كه بايد در حوزه سرقت رايانه­اي در نظر داشت اين است كه ما با مجرمان و بزه ديدگان عادي مواجه نيستيم. اين دسته از مجرمين  علاوه بر اينكه از بهره هوشي بالايي برخوردارند، اصولا اشخاص با بهره هوشي پايين نمي­توانند مجرم يا حتي گاه بزه­ديده جرايم رايانه­اي باشند. شايد از اين لحاظ بتوان سارقان رايانه­اي را در جرگه مجرمان يقه سفيدي كه مارك آنسل از آنها سخن گفته بود قرار داد.[3]

 

4-1-1-3- سن

 

تاريخ نشان داده­است كه طيف گسترده اي از افرادي كه مرتكب سرقت كامپيوتري شده اند: دانشجويان، آماتورها، تروريست­ها و اعضاي گروه­هاي جرايم سازمان يافته و سن مجرمان بين 10 تا 60 سال است و دامنه مهارت آنها از سطح تازه كار تا حرفه اي مي­پوشاند.

با كمي دقت در اين خصوص مي­توان به اين نتيجه دست يافت كه اغلب مرتكبان سرقت رايانه­اي را جمعيت جوان تشكيل مي­دهند. اين مجرمان هم از ظرفيت جنايي بالايي برخوردارند و هم استعداد خوبي براي انطباق اجتماعي از خود نشان مي دهند.[4]

اين مسئله مهم نه تنها در تعقيب اين گونه افراد مهم است بلكه در تعيين مجازات آنها نيز اهميت دارد. تعقيب آنها معمولاً دشوارتر است، زيرا با هوشياري و درايت عمل مي­كنند و آثاري كه ممكن است منجر به دستگيري آنان شود، محو مي­كنند، بعلاوه مجازات آنان بايد با رعايت موقعيت اجتماعي آنها صورت گيرد.

 

.[1]  ماده 659، همان: هركس وسائل ومتعلقات مربوط به تاسيسات مورد استفاده عمومي كه به هزينه دولت يا باسرمايه دولت يا سرمايه مشترك دولت و بخش غير دولتي يا به وسيله نهادها وسازمانهاي عمومي غيردولتي يا موسسات خيريه ايجاد يا نصب شده مانند تاسيسات بهره برداري آب و برق و گاز و غيره را سرقت نمايد به حبس از يك تا پنج سال محكوم مي شود و چنانچه مرتكب از كاركنان سازمانهاي مربوطه باشد به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهد شد.

[2] Vasiliy Poranjuk, crimes criminalistics characteristic, 2002: www.crimer-research.org(به نقل از برومند باستاني، همان).

[3].  آنسل  م، 1375، دفاع اجتماعي، ترجمه­ي: محمد آشوري و علي حسين نجفي ابرند آبادي، چاپ سوم.

[4]. جعفري م، 1385، بزهكاري رايانه­اي در رويارويي با حقوق جزاي فرانسه. نشريه حقوقي گواه. شماره 6 و 7 بهار و تابستان، ص 70.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.