رفتار خريدار و آميخته بازاريابي
براي تعيين ارتباط بين رفتار خريدار و آميخته بازاريابي، معيارهاي مشخصكننده گرايش خريدار و عناصر آميخته بازاريابي در انطباق با يكديگر در يك ماتريس تجزيه و تحليل ميشوند. ساختار اين ماتريس يك روش يكپارچه براي بازاريابي و ارتباط مستقيم بين گرايش خريدار (7p) و عناصر آميخته بازاريابي (4p) است. بازاريابي بيان ميدارد كه هر محصول را ميتوان با يك مجموعه مجزاي آميخته بازاريابي تشريح كرد. با تخصيص منابع سازماني به ارائه كالاها و خدمات، چنين استراتژي در نهايت منجر به رسيدن به اهداف شركت خواهد شد. مشتريان تلاش ميكنند تا به يك شيوه منطقي كالاها و خدمات مد نظر خود را پيدا كنند. اين فرايند منبعيابي در نهايت باعث مي شود مشتري به يك منبع خاص براي تهيه محصولات مراجعه كند. در اين فرايند، p7 منبعي براي توانمندسازي خريدار در جهت انتخاب منطقي كالاها و خدمات عمل ميكند(بنت ،1997: 154). در زير به طبقهبندي عوامل آميزه بازاريابي ميپردازيم، و در ادامه به توضيح مفصل هر يك از عوامل آميزه بازاريابي كه شامل محصول، قيمت، مكان، ترفيع ميباشد و همچنين به توضيح كامل هر يك از زير مجموعههاي هر يك از اين عوامل ميپردازيم تا خوانندگان گرامي بتوانند براحتي تمام ابعاد آميزه بازاريابي را بدست آورند و سعي شده است مجموعه كاملي از تمامي عناصر آميزه بازاريابي كه با استفاده از كتابهاي مختلف و مقالات جمعآوري شده توسط محقق و مطالب خوانده شده، گردآوري شود.
نمودار2 . 2 - طراحي آميزه بازاريابي
مأخذ: فيليپ كاتلر، كاتلر در مديريت بازار، 1379، 179