شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه طراحي الگوي بازاريابي آموزش­ عالي در ايران

۱۱۲ بازديد

2ـ4ـ3ـ استراتژي توزيع

استراتژي توزيع به راه­ها و روش­هايي كه سازمان از طريق آن كالا يا خدمات را در اختيار مشتريان مي­گذارد، اشاره مي­كند. اين استراتژي در آموزش­عالي يا مورد توجه قرار نگرفته يا كاربرد خيلي كمي براي آن در نظر گرفته شده است(ووس و همكاران، 2007؛ مرينج، 2006؛ همسلي و همكاران ، 2006).

2ـ4ـ4ـ استراتژي ترويج

به معني ارتباطات ميان سازمان و بازار هدف است و در واقع به اين نكته اشاره مي­كند كه سازمان بايد همه­ي اين ابزارها را با هم تركيب كند و برنامه­ي بازاريابي جامع و يكپارچه­اي به وجود آورد كه ارزش مورد نظر را به مشتري انتخاب شده مخابره و ارائه كند(دويل[1]، 2008).

در زمينه­ي آموزش­عالي بر ارتباطات بازاريابي و انتشار اطلاعات و بطور عمده در زمينه­ي چگونگي انتخاب دانشجويان بالقوه متمركز است. اين نوع از فعاليت­ها تأكيدشان بر استفاده از ابزارهاي ارتباطي از قبيل تبليغات، روابط عمومي و فروش شخصي مي­باشد. اگر اطلاعات ارائه شده در مرحله­ي پذيرش درباره­ي مؤسسه­ي آموزش­عالي و خدماتش با واقعيت همخواني نداشته باشند بمنظور جذب دانشجو مي­توان استراتژي ترويج را با رويكرد فروش همراه كرد. تلاش­هاي بعدي بمنظور خلق تجارب خوب دانشجويي از طريق تدريس و خدمات حمايتي مناسب انجام مي­گيرد. همچنين بمنظور آماده كردن دانشجويان براي شغل(بعنوان مهمترين الزام دانشجويان از آموزش­عالي) بايد به ايجاد تطابق بين واقعيت و تصوير ارائه شده از دانشگاه پرداخت و استراتژي ترويج بايد در چارچوب فلسفه­ي بازاريابي و تمركز بر مشتري انجام گيرد(ووس و همكاران، 2007).

از نظر بنت[2](1997) استراتژي­هاي تركيبي محصول، قيمت، توزيع و ترويج برمتغيرهاي دروني كالا يا خدمات متمركز شده است، بنابراين مبنايي ناكافي براي بازاريابي محسوب مي­شود زيرا گرايش­هاي خريداران را در نظر نمي­گيرند و فقط بر توليد­كنندگان تأكيد دارند در نتيجه استراتژي­هاي تركيبي ارزش[3]، كارايي[4]، مقدار[5]، تنوع[6] و مزايا[7] را به مثابه مؤلفه­هاي مورد توجه مشتريان پيشنهاد مي­كند.

ارزش؛ جدا از ويژگي­هاي آشكار ارزش مانند كيفيت، مناسب بودن براي هدف، اطمينان و غيره، قيمت، عملكرد و شهرت عرضه كننده نيز براي خريدار مهم است. به علاوه خريداران به دنبال ظرفيت فني و ويژگي‌هاي سمبوليك مانند منحصر به فرد بودن و غير قابل جانشين بودن هستند امّا ملاحظات ديگري نيز در اين بين وجود دارد. ارزش صرفاً به پول بستگي ندارد و مسائل ديگري نيز براي خريدار مهم هستند مانند تلاش فيزيكي، ‌مسافت و زمان لازم براي يافتن يك منبع مناسب عرضه­ي محصول، همچنين مشكلاتي مانند چند واسطه­اي بودن محصول و انحصاري بودن منبع عرضه نيز در اين امر مؤثر هستند( كوتز، 2005).

كارآيي؛ زماني بوجود مي­آيد كه خريدار قابليت دسترسي به عرضه كننده را مطابق با انتظارات خود داشته باشد. جستجوي درست و مناسب منبع عرضه­ي محصول، مي‌تواند به نزديكي شخص به منبع بستگي داشته باشد بنابراين مسافت براي خريدار مهم است. مسافت نه تنها به دسترسي،‌ آزادي براي انتخاب و استطاعت خريدار بستگي دارد بلكه به زمان كه غالباً مهم­ترين عامل محسوب مي­شود نيز بستگي دارد(بنت، 1997).

مقدار؛ يكي از مشكلات مرتبط با مدل هدف­گذاري كه در بازاريابي، ماهيت محدود بعضي از محصولات(‌كالاها و خدمات)‌ براي تحويل به خريدار است. براي مثال مكانيكي كه به يك قطعه از صدا خفه­كن براي ماشين نياز دارد و مجبور است يك سري كامل از اين قطعات را خريداري كند و يا فردي كه قصد رفتن به مهماني و اجاره يك لباس براي يك شب مهماني را دارد اما مجبور است لباسي را كه حداقل مدّت اجاره آن سه روز است را تحويل بگيرد. اين­ها نمونه­هايي از صرفه­جويي به مقياس در فروشگاه­ها است و به نظر مي‌رسد نمي­تواند نظر مساعد خريدار را جلب كند. در واقع اين صرفه­جويي به مقياس از لحاظ هزينه­اي به زيان خريدار است. مقدار به عواملي نظير كمّيت، تعداد، قابليت تقسيم، ثبات، قطعات يدكي، اندازه­ي بسته و... گفته مي‌شود.(رامسدن[8]، 2003)

تنوع؛ مشتريان نياز به آزادي انتخاب دارند. توانايي انتخاب غالباً به وسيله­ي توليد‌كنندگان كالا‌ها و خدمات و نيز بازاريابان ناديده گرفته مي‌شود. انتخاب، ‌حقّ مسلم مشتري و عامل ضروري در بازاريابي اثربخش است. بسياري از اشخاص در انتخاب­هايشان داراي محدوديت هستند. درك عميق­تر تنوع مي‌تواند باعث ايجاد ديدگاه وسيع­تر از مصرف‌كنندگان شود امّا انتخاب را نه تنها با ارائه تنوع محصولي، بلكه با تنوع قيمت، تنوع شيوه‌هاي پرداخت و تحويل، تنوع خدمات پس از فروش نيز مي‌توان در نظر گرفت. صرفه­جويي­هاي مقياس عرضه­كننده باعث عدم تنوع محصول مي‌شود و نكات منفي را براي عرضه­كننده به همراه دارد(بنت، 1997).

مزايا؛ مشتريان مزاياي محصول را مشاهده مي‌كنند و در صورتي كه آن را مطابق با انتظارات خود بدانند روابطشان را با ارائه كننده ادامه مي‌دهند. ماهيت اصلي و منسجم فرآيند منبع يابي به اين بستگي دارد كه مشتري تشخيص دهد منبع مورد نظر او بهترين مزايا را ارائه كرده است(بنت، 1997).

تئوريسين‌هاي بازار خدمات، مطالعات زيادي را در زمينه­ي تفاوت بين بازاريابي خدمات و بازاريابي محصولات انجام داده­اند. بخش عمده­اي از اين تلاش­ها صرف تأكيد بر مفهوم بازاريابي تركيبي و اينكه بازاريابي خدمات با بازاريابي كالاها متفاوت است مي­باشد. با نشان دادن اين نكته كه بازاريابي خدمات مستلزم تصميمات متفاوتي نسبت به كالاست اين انديشمندان توانستند بازاريابي خدمات را از بازاريابي كالاها متمايز سازند. در بازاريابي خدمات، سه مفهوم ديگر شامل پرسنل؛ دارائيهاي فيزيكي و رويه‌ها (فرآيندها) مشاهده مي‌كنيم(لاولاك و رايت[9]، 1999).

[1]. Doyle

[2] .Bennett

[3]. Value

[4]. Viability

[5]. Volume

[6]. Variety

[7]. Virtue

[8]. Ramsden

[9]. Lovelock & Wright

متن كامل پايان نامه طراحي الگوي بازاريابي آموزش­ عالي در ايران

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.