جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

ويژگي افراد شادكام،شما جز اين دسته هستيد؟

۱۳۵ بازديد

ويژگي­هاي اصلي افراد شادكام

1-­ اعتماد به نفس و عزت نفس. اشخاص شاد به خودشان علاقه­مند و متكي هسنتد. 2- خوش بيني. مردم شاد به وقايع و اتفاقات آينده خوش­بين هستند و در ضمن آن­ها مالامال از اميد مي­باشند. 3- برونگرايي. مردم شاد برونگرا، خوش مشرب، اجتماعي، اهل معاشرت و گفت و شنود هستند. 4-كنترل شخصي. افراد شاد عقيده دارند كه سرنوشتشان را خودشان انتخاب مي­كنند و بر وقايع و حوادث و همچنين زندگي خود كنترل و احاطه دارند. 5- شوخ طبعي. افراد شادكام داراي طبعي شوخ و مزاح‌گونه هستند. 6- پذيرش خود، ديگران و طبيعت. افراد شاد خويشتن، افراد ديگر و عالم خارج را آن چنانكه در واقع هستند، مي­بينند و قبول دارند(آرگايل؛ 1990 به نقل از كريمي، 1381).

 

2-22- اسلام و شادي

اسلام با توجه به نيازهاي اساسي انسان، شادي و نشاط را تحسين و تأييد كرده است. قرآن كه يكي از بهترين و مستحكم­ترين منابع اسلام به شمار مي­رود، زندگي با نشاط و شادي را نعمت و رحمت خدا تلقي فرموده، و زندگي هميشه توأم با گريه و زاري و ناله را خلاف رحمت و نعمت خداوند دانسته است. گواه اين مطلب آيه قرآن است كه مي­فرمايد: (فَليَضحَكوُا قَليلاً و ليَبكو كثيراً) «بايد كم بخندند و زياد بگريند» (سوره توبه آيه 82). شأن نزول اين آيه اين بود كه پيغمبر خدا (ص) دستور داد كه بايد تمام نيروهاي قابل، براي شركت در مبارزه عليه كفار و مشركين كه به سرزمين اسلام هجوم آورده بودند، بسيج شوند. عده­اي با بهانه­هاي مختلف از شركت در اين لشكركشي خودداري كردند و از فرمان خدا و پيغمبر (ص) تخلف نمودند؛ خداوند در قرآن به آن­ها وعده عذاب مي­دهد و به دنبال آن مي‌فرمايد: (اين گروه نافرمان) از اين پس كم بخندند و زياد بگريند.

پر واضح است كه نفرين به صورت كيفر و مجازاتي است كه همواره برخلاف طبيعت و فطرت آدمي او را دچار عذاب و رنج مي­سازد. اين كه خداوند آرزوي كم خنديدن و زياد گريستن براي نافرمانان مي­كند، حكايت از اين حقيقت دارد كه خنده به عنوان يكي از عوامل نشاط، امر طبيعي و فطري است كه خداوند مي­خواهد به عنوان كيفر، نافرمانان از اين امر محروم باشند(خامنه­اي، 1384).

توصيفات قرآن در خصوص بهشت نيز حاكي از اين واقعيت است كه اسلام بر نشاط و شادي مهر تأييد كرده است، زيرا باغ­هاي زيبا، آب­هاي زلال و روان، زيباترين بسترها، نرم­ترين و چشم­گيرترين پارچه­ها، برترين ديدني­ها و ... كه قرآن در وصف بهشت ترسيم مي­كند، همه جزء عوامل نشاط و شادي  به شمار مي­روند و خداوند متعال براي شاد كردن انسان­ها بهشت را اين چنين قرار داده است( قرآن كريم سوره الرحمن، آيه 45 تا 78؛ سوره واقعه، آيه 9 تا 39؛ سوره يس، آيه 55 تا 58).

قرآن در فراز ديگري، برخي عوامل شادي و نشاط را مخصوص مؤمنان دانسته است(قُل مَن حرمَ زينَه الله التي اخرَج لِعبادِهِ وَ الطيباتِ منَ ارزقِ قُل هي للذين آمنوُا في الحياهِ الدُنيا خالصَه يوم القيامه) (سوره اعراف، آيه­ي 32) « بگو در برابر كساني كه بسياري از مواهب زندگي را تحريم مي‌كردند» اي پيغمبر چه كسي زينت و آرايش و زيبايي­هايي را كه خداوند از درون طبيعت براي بندگانش بيرون كشيده، حرام كرده است. بگو اين مواهب پاك و اين زيبايي­ها براي مردم با ايمان در همين زندگي دنيا و در زندگاني جاويد آخرت قرار داده شده است. با اين تفاوت كه در اين دنيا، زيبايي‌ها و اين مواهب پاك، براي مردم با ايمان به صورت خالص وجود دارد(خامنه­اي، 1384).

اين آيه به خوبي بيانگر اين حقيقت است كه اسلام به بهره­مند شدن از زيبايي­ها و مواهب زندگي كه در زمره عوامل نشاط آورند اهميت مي­دهد و آن را زيبنده دينداران و مؤمنان مي­داند. از زبان معصومان عليهم اسلام نيز ( كه مترجمان حقيقي وحي­اند) مي­خوانيم:

1-­ رسول اكرم (ص) « مؤمن شوخ و شاداب است» (بحراني، 1363).

2-­ حضرت علي(ع)، شادماني، گشايش خاطر مي­آورد، اوقات شادي، غنيمت است                  (آمدي، 1366). «هر كس شادي­اش اندك باشد، آسايش او در مرگ خواهد بود(مجلسي، 1403 ه ق)».

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.