شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه  شناسايي و رتبه بندي  عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگ ...

۱۱۱ بازديد

 متن كامل پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت

دانشگاه آزاد اسلامي واحد نراق

 پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد (M.A)

مديريت بازرگاني گرايش بين الملل

  عنوان :

 شناسايي و رتبه بندي  عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگي با استفاده از تكنيك تاپسيس در شركت توليدي لوازم خانگي آنتيك

  پاييز 1393

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

فهرست مطالب

فصل اول

1 – 1. مقدمه.. 2

1-2. بيان مسأله.. 4

1-3. اهميت موضوع تحقيق و انگيزش انتخاب آن.. 7

1- 4. اهداف تحقيق.. 9

1-5. سوالات تحقيق.. 9

1-6. روش تحقيق.. 9

1-7. جامعه آماري.. 10

1-8. نمونه آماري.. 10

1-9 . ابزار جمع‌آوري داده‌ها واطلاعات.. 11

1-10. روش تجزيه و تحليل داده‌ها و اطلاعات.. 11

1-11. تعاريف متغيرها و واژههاي كليدي.. 12

1-11-1.تعاريف نظري.. 12

1-11-1-1. استراتژي.. 12

1-11-1-2.تحليل SWOT.. 12

1-11-1-3.فرصت ها و تهديد ها.. 13

1-11-1-3-1.فرصت ها.. 13

1-11-1-3-2.تهديد ها.. 14

1-11-1-4. نقاط ضعف و قوت.. 14

1-11-1-4-1. قوت ها.. 14

1-11-1-4-2.ضعف ها.. 15

1-11-1-5. تكنيك تاپسيس.. 15

1-12. قلمرو تحقيق.. 16

1- 12-1. قلمرو موضوعي تحقيق.. 16

1- 12-2. قلمرو مكاني تحقيق.. 16

1- 12-3. قلمرو زماني تحقيق.. 16

1-13.مدل مفهومي پژوهش.. 17

فصل دوم

2-1. مقدمه.. 19

2-2. صادرات.. 21

2-3. مزاياي صادرات.. 22

2-4. مشكلات و موانع  صادرات.. 23

2-5. تعيين نرخ ارز مناسب با صادرات.. 26

2-6. صنعت لوازم خانگي ايران.. 26

2-7. صادرات لوازم خانگي.. 29

2-8 . برنامه ريزي استراتژيك.. 30

2-9 . ويژگي هاي مهم برنامه ريزي استراتژيك.. 31

2-10. شناخت و تحليل محيط داخلي و خارجي.. 32

2-11 . تدوين و طراحي استراتژي.. 33

2-12. فرايند انتخاب استراتژي.. 34

2-13. تعيين ماموريت و تهيه بيانيه ماموريت سازمان.. 34

2-14 . چشم انداز سازمان(شركت)... 38

2-15. اهداف شش گانه برنامه ريزي در سازمان.. 40

2-16 . ماتريس تجزيه تحليل  قوت ها، ضعف ها ، فرصت ها و تهديدها(SWOT)   42

2-17 . مراحل ساخت ماتريس swot.. 45

2-18. بررسي عوامل خارجي * شناسايي فرصت ها وتهديد ها.. 46

2-19. بررسي عوامل داخلي.. 48

2-20.نقاط ضعف و قدرت صنعت لوازم خانگي.. 50

2-21. مهمترين راهبردهاي مياني براي دستيابي به اهداف زنجيره تامين لوازم خانگي و اداري الكتريكي و الكترونيكي.. 52

2-22.شركت لوازم خانگي آنتيك.. 70

2-23. پيشينه پژوهش.. 85

فصل سوم

3-1. مقدمه.. 94

3-2. روش تحقيق.. 95

3-3. جامعه آماري............................................................................................................................ 99                                                                                     

3-4. نمونه آماري.. 99

3-5 . ابزار جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعات........................................................................................100

3-5-1. منابع دادهها.. 100

3-5-2. ابزار گردآوري داده ها.. 100

3-6. روايي و پايايي.. 99

3-6-1. آلفاي كرونباخ.. 99

3-7. روش تجزيه و تحليل داده‌ها و اطلاعات.. 100

3-7-1. تكنيك تاپسيس.. 101

فصل چهارم

4-1. مقدمه.. 103

4-2. شناسايي فاكتورهاي مهم SWOT.. 1058

4-2-1. پرسشنامه SWOT.. 1058

4-2-2. تحليل پرسشنامه با استفاده از پارتو.. 10710

4-3. رتبه بندي عوامل استراتژيك با topsis. 1135

4-5.جمع بندي.. 1248

فصل پنجم

5-1. مقدمه.. 126

5-2. پردازش سوالات تحقيق.. 1271

5-3. پيشنهاد براي تحقيقات آتي.. 1326

5-4.منابع...............................................................................................................................................................137

چكيده:

 اتكا به درآمدهاي نفتي و مغفول ماندن توسعه صادرات غيرنفتي از جمله چالش هايي است كه اقتصاد ايران را همواره تحت تاثير قرار داده است. بنابرابن با توجه به اينكه توسعه صادرات غيرنفتي به عنوان يكي از كليدي ترين مباحث در رشد و شكوفايي اقتصاد كشور و حضور موفق تر در بازارهاي جهاني  محسوب مي شود، لذا شناسايي عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات غير نفتي (از جمله لوازم خانگي و....) از اهميت ويژه اي براي  رشد و شكوفايي اقتصاد كشور برخوردار است. اين تحقيق در صدد است به شناسايي و رتبه بندي عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگي با استفاده از تكنيك تاپسيس در شركت توليدي لوازم خانگي آنتيك ، بپردازد. با توجه به جامعه پژوهش، تعداد 132 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گيري تصادفي  ساده انتخاب شده اند. دراين پژوهش از يك پرسشنامه محقق ساخته (swot) براي گردآوري اطلاعات استفاده مي شود. فرضيه‌هاي تحقيق از طريق آزمون آماري متناسب با سؤال‌هاي پرسشنامه‌­، تحليل سلسه مراتبي وهمچنين مدل تاپسيس  TOPSIS)) براي رتبه بندي عوامل استفاده شده است .  پنج عامل(تجارت و كسب و كار، مشتري مداري، سياستگزاري و هدايت، فناوري و فراسازماني ) به عنوان مشكلات اساسي صادرات لوازم خانگي ذكر گرديد و با توجه به اولويت بندي كه به روش تاپسيس صورت گرفت به ترتيب عوامل(كاهش وابستگي ارزي، افزايش كيفيت محصول، ارتقاء دانش تخصصي، مقابله با تورم، رفع كمبود نقدينگي، افزايش سهم بازار، شكست تحريم ها و افزايش مزيت رقابتي) به عنوان عوامل استراتژيك اول تا هشتم رفع مشكلات صادرات لوازم خانگي شناسايي شدند.

كليدواژه ها: صادرات- شناسايي و رتبه بندي  - عوامل استراتژيك - تكنيك تاپسيس - شركت توليدي لوازم خانگي آنتيك

  فصل اول

كليات تحقيق

  1. مقدمه

اتكا به درآمدهاي نفتي و مغفول ماندن توسعه صادرات غيرنفتي از جمله چالش هايي است كه اقتصاد ايران را همواره تحت تاثير قرار داده است(آل اسحاق،1390).

در خصوص نقش ناچيز صادرات غير نفتي در توسعه اقتصادي كشور كافي است به سهم آن در توليد ناخالص داخلي توجه شود كه طي يك روند ده ساله از 4 درصد در سال 79 به 6 درصد در سال 88 رسيده است. از بعد مقايسه بين المللي نيز مي توان به سهم اندك صادرات غير نفتي در كل صادرات جهاني پي برد، به طوري كه در سال 2009(1387-88) ميزان صادرات جهاني در حدود 16 تريليون دلار بوده كه سهم صادرات غير نفتي ايران 13٪ درصد مي باشد ( آمار بانك جهاني،2011).

در سال هاي گذشته كشور هاي آسيايي هم چون چين ،سنگاپور، مالزي، و تركيه در صادرات غير نفتي بسيار موفق عمل كرده اند به طور نمونه تركيه به عنوان اصلي ترين رقيب ايران در منطقه در افق چشم انداز(2023)، صادرات غير نفتي سالانه 500 ميليارد دلاري را هدف گذاري كرده است. با توجه به هدف گذاري كشورهاي منطقه، ايران نيز صادرات كالا و خدمات غير نفتي 80 ميليارد دلاري را تا پايان برنامه پنجم توسعه (1394) و صادرات 500 ميليارد دلاري را به عنوان يكي از اهداف سند چشم انداز 1404 مد نظر قرار مي دهد(محمد زاده اصل و محمدي،1391).

طراحي و تدوين راهبردهاي ملي توسعه صادرات به دليل ماهيت فرا بخشي صادرات ،نقش آفريني بنگاه هاي خصوصي و نيز تاثير محيط جهاني و ملي از نظر عوامل اقتصادي ،اجتماعي و فر هنگي ، سيا سي و قانوني و مقرراتي و به ويژه در دهه هاي اخير، عوامل تكنولوژيك، از پيچيدگي خاص برخوردار است . به نحوي كه حتي درآغاز قرن بيست و يكم،مطابق مطالعات انجام شده و به ويژه براساس نتايج فوروم هاي متعدد برگزارشده توسط مركزتجارت بين الملل(ITC)،  متشكل از كشورهاي  صنعتي، در حال گذار ، در حال توسعه وبسيار كم توسعه يافته(LDC)، متدولوژي واحد و پذيرفته شده اي براي تدوين راهبردهاي ملي صادرات وجود ندارد و كشورهاي مختلف، از روشها و الگوهاي متفاوتي براي اين مهم بهره -گيري كرده اند كه در سازمان توسعه تجارت ايران طي سالهاي اخيرمورد مطالعه و بررسي قرارگرفته اند.

در ج .ا.ايران اولين تلا ش هاي سيستماتيك و جدي در جهت تدوين برنامه هاي توسعه صادرات از سال1377و در زمان تدوين برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي آغاز و دربرنامه چهارم به نحوي عميقتر و گسترده تر ادامه يافت(سند راهبرد ملي توسعه صادرات غيرنفتي،1389).

 1-2. بيان مسأله

در حال حاضر اقتصاد ايران، اقتصادي مبتني بر درآمد نفت است و هر تحولي حتي كوچك بر شاخص هاي اقتصادي كشور ما تاثيرات بسزايي خواهد داشت. درآمدهاي سرشار نفتي، در مقابل اقتصاد كشورمان، نه تنها دردي از دردهاي جامعه را درمان نخواهد كرد، بلكه نوسانات قيمتي آن و هرگونه كاهش يا توقف در جريان وصول وجوه نفتي، زندگي روزمره مردم را تحت تاثير خود قرار خواهد داد و چه بسا فاجعه اي اقتصادي و اجتماعي ايجاد خواهد كرد. طبيعي است كه در چنين فضايي، نوسانات موجود در بازار نفت از سويي و نگراني از اتمام اين ذخاير ارزشمند از سوي ديگر لزوم توجه به توسعه صادرات غيرنفتي و درآمدهاي حاصل از آن را براي رشد و شكوفايي اقتصاد كشور دوچندان مي كند.

راهبردها، براي دستيابي به اهداف طراحي مي شوند و هر چه بهتر طراحي شوند، مقاصد بهتري در راستاي چشم انداز قابل دستيابي خواهند بود. ازجمله عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات غيرنفتي (به ويژه لوازم خانگي)عبارتند از: عزم و اراده مسوولان بر توليدات صادرا ت محور استوار باشد و اين بدين معناست كه موافقت اصولي وزير صنعت، معدن و تجارت، تخصيص منابع، سرمايه گذاري سرمايه گذاران همه و همه براساس نياز مشتريان خارج از كشور صورت پذيرد. به عبارتي نگاه به توليد محصول بايد بر مبناي صادرات و نيازهاي بازارهاي منطقه و جهاني شكل گيرد.

 بديهي است كه اگر توليد صادرات محور به عنوان يك اصل مورد توجه قرار گيرد، را ه اندازي خط توليد جهاني، كاهش قيمت تمام شده، كيفي ترشدن كالا و افزايش بهره وري را شاهد خواهيم بود، در چنين شرايطي نرخ ارز به صورت اتوماتيك وار با اولويت صادرات تعيين خواهد شد.

 بايد توجه داشته باشيم كه براساس مطالعات صور ت گرفته، نقايص كيفيت ( به مفهوم گسترده ) يكي از اصلي ترين تنگناهاي جهش صادراتي كشور محسوب مي شود. هرچند كه روند رو به بهبود كيفيت در بسياري از كالاها و خدمات توليد داخل كشور نسبت به گذشته و به نحوي چشمگير آغاز شده و تداوم دارد اما فاصله زيادي با كالاها و خدمات مشابه رقبا به ويژه رقباي كشورهاي صنعتي وجود دارد. قدر مسلم رونق توليد ملي يك نياز اقتصادي و اجتماعي و حمايت از آن وظيفه تمامي دستگاه هاي برنامه ريز و مجري است. اما توليدي مستحق حمايت است كه ثابت كند داراي ارزش افزوده و رويكرد صادرا ت گراست.

 چنانچه استانداردهاي لازم در امر صادرات و توسعه تجارت خارجي ايران مدنظر قرار گيرد، سطح دسترسي بيشتر به بازار صادراتي جديد و قدرت ماندگاري بيشتر در بازارهاي هدف تضمين مي شود.

از آنجا كه اقدام به توليد تمامي كالاها و نيازمندي هاي جامعه با هيچ منطق اقتصادي صحيح نيست و موجب اتلاف منابع ملي مي شود، نظام تعرفه اي و ديگر مكانيزم هاي حمايتي نيز بايد متمركز به تعداد محدودي از فعاليت هاي توليدي باشد كه در آنها داراي ارزش افزوده مطلق يا بالاترين سطح ارزش افزوده نسبي هستيم.

در ضمن براي توسعه صادرات غيرنفتي واردات هم بايد در جهت صادرات شكل گيرد و نظام واردات در اين مسير مديريت شود. از طرف ديگر هيچ كشوري نمي تواند با افزايش مداوم تعرفه ها، كالاي رقابتي توليد كند چر اكه دشوارسازي مسير واردات به معناي بهبود كيفيت توليد داخلي نيست. ضمن اينكه كارايي جلوگيري از واردات با مكانيزم تعرفه محدود و مقطعي است و نيا زهاي وارداتي از طرق مختلف و مبادي غيررسمي قابل تامين هستند. لذا در شرايط كنوني اقتصاد كشور، توليد صادرات محور بايد به عنوان يك اصل و قاعده مورد توجه همه بخش هاي اقتصادي كشور اعم از خصوصي و دولتي قرار گيرد. (آل اسحاق،1390).

بنابراين با توجه به اينكه توسعه صادرات غيرنفتي از جمله (لوازم خانگي ....) به عنوان يكي از كليدي ترين مباحث در رشد و شكوفايي اقتصاد كشور و حضور موفق تر در بازارهاي جهاني  محسوب مي شود

لذا شناسايي عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات غير نفتي از جمله (لوازم خانگي و....) از اهميت ويژه اي براي  رشد و شكوفايي اقتصاد كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است. توسعه، تنوع بخشي و كاهش ريسك صادرات لوازم خانگي مي تواند باعث افزايش صادرات اين محصولات گردد.

 پژوهش مذكور با توجه به نگرش استراتژيك در تمامي جوانب و همچنين با توجه به نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها مطالعه و بررسي مي شود و با توجه به اهداف و ماموريت هاي سازمان، جهت نيل به اهداف، مسير حركت اتخاذ مي شود و در نهايت اين سؤالات مطرح است كه:

عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگي در شركت توليدي لوازم خانگي آنتيك  كدامند؟ و رتبه بندي عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگي با استفاده از تكنيك رتبه بندي ترجيحات از طريق مشابهت راه حل هاي ايده آل (TOPSIS ) چگونه است؟

  1-3. اهميت موضوع تحقيق و انگيزش انتخاب آن

 در دنيايي رقابتي امروز ، خلق و پياده سازي جديد و مبتكرانه ، براي بهره گيري از فرصت ها، سخت و دشوار به نظر مي رسد. به طور قطع ، مي توان گفت كه هر استراتژي اي براي تمام سازمان ها مناسب نيست . اگر عوامل استراتژيك براي يك سازمان موثر باشد، لزوماً در ديگر سازمان ها مفيد نخواهد بود (مهر منش و همكاران،1391).

 گمرك جمهوري اسلامي ايران در گزارش اخير خود ميزان صادرات غيرنفتي طي ماه فروردين را 4/2 ميليارد اعلام كرد. اين نهاد در گزارش قبلي خود كه مربوط به عملكرد سال گذشته بوده است ميزان صادرات غيرنفتي كشور را در سال گذشته بيش از 40 ميليارد دلار اعلام كرد. رقمي بزرگ براي اقتصاد كشورمان چرا كه طبق جداول برنامه چهارم توسعه مقرر بود صادرات كالاهاي غيرنفتي كشور در سال 1394 به حدود 32 ميليون دلار برسد كه براساس آمار گمرك در سال گذشته بيش از اين رقم محقق شده است. رقم 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي از اين منظر نيز جالب است كه بدانيم ميزان واردات كشور در سال گذشته 48 ميليارد دلار بوده كه تنها هشت ميليارد دلار نسبت به رقم صادرات غيرنفتي بيشتر است. براساس اين دو گزارش آماري ارائه شده شايد در يك نگاه اجمالي بتوان چنين تصور كرد كه اگر تلاش بيشتري شود مي توان به تراز مثبت بازرگاني از طر يق صادرات غيرنفتي دست يافت وكشور را از درآمدهاي نفتي براي واردات بي نياز كرد. اما متاسفانه دو مشكل تقريبا تاريخي در اين ميان وجود دارد: اول با وجود آنكه حدود 70 درصد صادرات غيرنفتي كشور را طي سال هاي 84 تا 91 صادرات صنعتي تشكيل مي داده اما بيش از 50 درصد اين صادرات صنعتي، صادرات محصولات پتروشيمي بوده است. سهم كالاهاي صنعتي و كشاورزي و مواد معدني نيز از صادرات غيرنفتي كشور طي دوره زماني 84 تا 91 حدود 30 درصد بوده است. براين اساس سهم صادرات كالاهاي صنعتي اعم از آهن، فولاد، سيمان، مس تا پوشاك و لوازم خانگي و... حداكثر حدود 20 درصد صادرات صنعتي و 15 درصد صادرات غيرنفتي كشور است. مشكل ديگر آن است كه درآمدهاي نفتي محرك و عامل تاثيرگذار در تامين نهاده هاي توليد براي محص

...


در اين سايت فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده
ادامه در سايت منبع :پايان نامه  شناسايي و رتبه بندي  عوامل استراتژيك رفع مشكلات صادرات لوازم خانگ...

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.