شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه تاثير شفاف سازي اطلاعات مالي برمسئوليت پذيري اجتماعي در شركت هاي ...

۱۲۲ بازديد

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد نراق

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني (M.A )

گرايش : مالي

عنوان :

تاثير شفاف سازي اطلاعات مالي برمسئوليت پذيري اجتماعي در شركت هاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

زمستان1393

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                      صفحه

فصل اول   - كليات پژوهش

مقدمه 9

1-1 بيان مسأله 10

1-2 اهميت وضرورت انجام تحقيق 11

1-3 اهداف تحقيق 12

1-4 فرضيات تحقيق 12

1-5 روش گردآوري داده هاي تحقيق 12

1-6 روش تحقيق 13

1-7 جامعه ونمونه 13

1-8 قلمرو تحقيق 14

1-9مدل تحقيق 14

1-10 روش تجزيه وتحليل داده ها واطلاعات 14

فصل دوم -ادبيات موضوع وپيشينه ي تحقيق

مقدمه 16

2-1 شفاف سازي اطلاعات مالي 17

2-2 افشاي اطلاعات مالي 17

2-3 شفاف سازي اطلاعات مالي وحاكميت شركتي 18

2-4شفافيت اطلاعاتي وكارآيي بازاراوراق بهادار 19

2-5 شفافيت اطلاعاتي ومسئوليت اجتماعي 19

2-6 حاكميت شركتي 20

2-7 كارايي بازاراوراق بهادار 22

2-8 مسئوليت اجتماعي 23

2-9 تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شركت ها 23

2-10 ابعاد مسئوليت اجتماعي شركت ها در شركت ها وجامعه 26

2-11 خاستگاه وتكامل مفهوم مسئوليت اجتماعي شركت ها درجهان وايران 29

2-12پيشينه ي تحقيق 36

فصل سوم – روش تحقيق  

3-1مقدمه 40

3-2 فرضيات تحقيق 41

3-3 روش تحقيق 41

3-4جامعه آماري 42

3-5نمونه آماري 43

3-6 روش نمونه گيري 44

3-7ابزار تحقيق 44

3-8روايي وپايايي 45

3-9روش گردآوري داده ها واطلاعات 47

3-10 روش هاي آماري 48

3-11تعاريف عملياتي 49

3-12خلاصه وجمع بندي 51

فصل چهارم – تجزيه وتحليل داده ها

1-4مقدمه 53

4-2 يافته هاي توصيفي 54

4-3يافته هاي آماراستنباطي 63

4-4يافته هاي جانبي پژوهش 75

فصل پنجم – نتيجه گيري وپيشنهادات

5-1مقدمه 89

5-2 ارزيابي وتشريح نتايج آزمون فرضيه ها طبق شرايط متغيرها 91

5-3 نتايج فرضيات 91

5-4نتيجه گيري كلي 94

5-5پيشنهاد هاي كلي 94

منابع 96

پيوست ها 99

چكيده

در طي يك دهه گذشته شفاف سازي اطلاعات مالي تاثير مهمي بر استراتژ ي هاي سرمايه گذاري سرمايه گذاران داشته است. افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها و در نتيجه قيمت گذاري بهينه و افزايش امكان پيش بيني منطقي روند قيمت ها مي شود. شفافيت شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح، روشن، به موقع و در دسترس است. هدف اساسي اين تحقيق تاثير شفافيت اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي در شركت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد. جهت آزمون فرضيات تحقيق از آزمون رگرسيون و نرم افزار SPSS  استفاده گرديده است. جمع بندي و نتيجه گيري كلي آزمون فرضيات  تحقيق نشان مي دهد كه شفاف سازي اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

واژگان كليدي: شفاف سازي اطلاعات مالي، مسئوليت پذيري اجتماعي،آزمون رگرسيون

مقدمه

تصميم گيري هاي اقتصادي نيازمند اطلاعاتي است كه بتوان با كمك آنها منابع موجود و در دسترس را به گونه اي مطلوب تخصيص داد. يكي از مهمترين عوامل در تصميم گيري صحيح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصميم است كه اگر به درستي فراهم و پردازش نشود، تاثيرات منفي براي فرد تصميم گيرنده در پي خواهد داشت. بهر ه گيري از اطلاعات افشا شده و به عبارتي تصميم گيري صحيح در بازار اوراق بهادار زماني امكان پذير است كه اين اطلاعات، به موقع، مربوط، با اهميت و نيز كامل و قابل فهم باشد. چنانچه اطلاعات فاش شده، اين ويژگي ها يا بعضي از آنها را نداشته باشد، بدون ترديد ساز و كار كشف قيمت در بازار به درستي عمل نخواهد كرد و قيمت گذاري اوراق به شيوه اي مطلوب انجام نخواهد شد.دراين فصل به بيان كليات تحقيق مي پردازيم.

1-1بيان مساله

.يكي ازمهمترين عوامل در تصميم گيري صحيح ،اطلاعات مناسب ومرتبط با موضوع تصميم است كه اگر به درستي فراهم وپردازش نشود،تاثيرات منفي براي فرد تصميم گيرنده در پي خواهد داشت.بهره گيري  ازاطلاعات افشا شده وبه عبارتي تصميم گيري  صحيح در بازاراوراق بهادار زماني امكان پذير است كه اين اطلاعات ،به موقع ،مربوط ،بااهميت ونيز كامل وقابل فهم باشد.چنانچه اطلاعات فاش شده ،اين ويژگي ها ويا بعضي از آنها را نداشته باشد ،بدون ترديد ساز وكار كشف قيمت در بازار به درستي عمل نخواهد كردوقيمت گذاري اوراق به شيوه اي مطلوب انجام نخواهد شد.وجود اطلاعات كافي در بازار وانعكاس به موقع وسريع اطلاعات در قيمت اوراق بهادار با كارايي  بازار ارتباط تنگاتنگي دارد.افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها ودر نتيجه قيمت گذاري بهينه وافزايش امكان پيش بيني منطقي روندقيمت ها مي شود.شفافيت ،شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح ،به موقع ودر دسترس است.به عبارتي شفافيت ،منعكس كننده اين مطلب است كه آيا سرمايه گذاران تصويري واقعي از آنچه واقعا در داخل شركت روي مي دهد دارند يا خير (وطن پرست 1378). از طرف ديگر مسئوليت اجتماعي شركتي به عنوان يك چالش در مديريت مطرح است و به دليل اين واقعيت است كه مسئوليت اجتماعي شركتي با شيوه هاي كسب و كار همراه شده است. مسئوليت اجتماعي شركتي بعدي مهم و حائز اهميت در ساخت برندي قدرتمند براي يك شركت در نظر گرفته مي شود. در بازارهاي شلوغ، شركتها سعي در دستيابي به يك موقعيت تجاري منحصر به فرد دارند كه مي تواند آنها را از رقيبان موجود در ذهن مصرف كنندگان متمايز سازد. مسئوليت اجتماعي شركتي همچنين مي تواند در به وجود آوردن ثبات و صداقت مشتريان مبتني بر ارزشهاي اخلاقي متمايز نيز نقش ايفا كند و اين از اهميت بسياري برخوردار است زيرا مشتريان بيشتر متمايلند تا با ارزشهاي شركتهايي كه با آنها تعامل دارند تعيين هويت گردند. مسئوليت اجتماعي هر بنگاه را مي توان از چهار بعد مشاهده نمود كه پرداختن به آنها موجب ارتقاي كيفيت شهروندي هر بنگاه مي گردد، اين چهار بعد عبارتند از اقتصادي، حقوقي، اخلاقي، بشردوستانه (نوع دوستي)(كارنامي1388).اين پژوهش به تاثيرشفاف سازي اطلاعات مالي برمسئوليت پذيري اجتماعي در شركت هاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران مي پردازد.

1-2اهميت وضرورت انجام تحقيق

تاكنون تحقيقات فراواني در حوزه هاي مربوط به شفافيت اطلاعات مالي در ايران  انجام گرفته است ،اما آنچه در اين بين كمتر مورد توجه قرار مي گيرد ،پرداختن به تحقيقات جدي در خصوص مسوليت پذيري اجتماعي مي باشد.در اكثر كشور ها مسئوليت پذيري اجتماعي همواره موضوعي مهم براي مشاركت كنندگان وسرمايه گذاران بوده است.در اين كشورها محققان تلاش هاي قابل توجهي جهت درك مسئوليت پذيري اجتماعي وبه دنبال آن تاثير پذيري اين متغير از افشاي اطلاعات مالي وشفافيت اطلاعات مالي داشته اند.مسئوليت پذيري اجتماعي شامل اصول اخلاقي كسب وكار ،مسئوليت اجتماعي وحساسيت اجتماعي شركت وروابط وتعاملات شركت با سهامداران داخلي وخارجي مي باشد.بنابراين در نتيجه مسئوليت پذيري اجتماعي به شركتها در بالا رفتن سطح اعتماد و اعتبار عمومي كمك مي كند و از اين جهت ضرورت تحقيق در رابطه با آن آشكار مي گردد.(نيازي،1387)

1-3اهداف تحقيق

  • هدف اساسي اين تحقيق تاثير شفافيت اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
  • اهداف فرعي

بررسي تاثير ساختار مالكيت شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي

           بررسي تاثير افشاي اطلاعات شركت  برمسئوليت پذيري اجتماعي

         بررسي تاثير ساختار هيات مديره شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي

1-4فرضيات تحقيق

فرضيه اصلي

شفاف سازي اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

فرضيات فرعي

ساختار مالكيت شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

افشاي اطلاعات شركت  برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

ساختار هيات مديره شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

1-5روش گردآوري داده ها واطلاعات

ارزيابي متغير هاي شفافيت  اطلاعات مالي وميزان مسئوليت اجتماعي ، از طريق پرسش نامه به سنجش آن مي پردازيم. در صورت لزوم از صاحب نظران به صورت پرسشنامه يا مصاحبه نظرخواهي خواهد شد. ابزار به كار گرفته شده در اين پژوهش پرسش نامه اي دو بخشي است.بخش اول پرسشنامه شامل ابزار سنجش ابعاد شفاف سازي اطلاعات مالي است.بخش دوم هم شامل سوالاتي در مورد مسئوليت پذيري اجتماعي سرمايه گذاران از جمله بعد شرايط محيط كار،بعد محيط زيست،بعد رفتار كسب وكار ،بعد جامعه واجتماع محلي وبعد راهبري شركت مي باشد.

1-6روش تحقيق

روش انجام تحقيق ، بر مبناي اطلاعات و داده هاي  موجود مي باشد.ابزار به كار گرفته شده در اين پژوهش پرسش نامه اي دو بخشي است.بخش اول پرسشنامه شامل ابزار سنجش ابعاد شفاف سازي اطلاعات مالي است.بخش دوم هم شامل سوالاتي در مورد مسئوليت پذيري اجتماعي سرمايه گذاران از جمله بعد شرايط محيط كار،بعد محيط زيست،بعد رفتار كسب وكار ،بعد جامعه واجتماع محلي وبعد راهبري شركت مي باشدوسپس با استفاده ازنرم افزار SPSS به آزمون فرضيات تحقيق خواهيم پرداخت. بنابراين اين تحقيق از نظر هدف كاربردي مي باشد.

1-7جامعه ونمونه آماري

جامعه آماري تحقيق حاضر، شامل سهامداران وسرمايه گذاران بورس اوراق بهادار تهران است. روش نمونه گيري مورد استفاده در اين تحقيق، نمونه گيري ساده است. حجم نمونه353نفرمي باشد.

1-8قلمرو تحقيق

زماني :پرسشنامه ي تحقيق در پاييز1393توزيع شده است.

مكاني:مكان توزيع پرسشنامه ،بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

موضوعي:اين تحقيق درحوزه مديريت مالي قرار مي گيرد.

1-9مدل تحقيق

  1-10روش تجزيه وتحليل داد ها واطلاعات:

در سطح استنباطي، از آلفاي كرونباخ براي بررسي پايايي پرسشنامه  ،آزمون كلوموگروف اسميرونوف جهت بررسي نرمال بودن داده هاوآزمون رگرسيون جهت آزمون فرضيات تحقيق استفاده گرديده است.در تحليل داده ها نيز از نرم افزار آماري SPSS استفاده خواهد شد.

 مقدمه

وجود اطلاعات كافي در بازار و انعكاس به موقع و سريع اطلاعات در قيمت اوراق بهادار با كارايي بازار ارتباط تنگاتنگي دارد. افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها و در نتيجه قيمت گذاري بهينه و افزايش امكان پيش بيني منطقي روند قيمت ها مي شود. شفافيت شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح، روشن، به موقع و در دسترس است.به عبارتي شفافيت، منعكس كننده اين مطلب است كه آيا سرمايه گذاران تصويري واقعي از آنچه واقعاً در داخل شركت روي مي دهد دارند يا خير (وطن پرست، 1387) . در طي يك دهه گذشته شفاف سازي اطلاعات مالي تاثير مهمي بر استراتژ يهاي سرمايه گذاري سرمايه گذاران داشته است. تعداد فزاينده پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه در دسترس بودن و كيفيت اطلاعات مالي شركت ها دو عامل كليدي تاثير گذار بر تصميمات سرمايه گذاري سرمايه گذاران است.دراين فصل پس از بيان ادبيات موضوع مرتبط به شفافيت اطلاعات مالي ومسئوليت پذيري اجتماعي ،به ذكر پيشينه ي تحقيق مي پردازيم.

  2-1شفاف سازي  اطلاعات مالي

آنونيموس (1999)،  شفاف سازي مالي را به مفهوم صراحت، روشني و قابليت درك در مورد آن چيزي كه در شركت اتفاق مي افتد تعريف كرده است. همچنين وي به نقل از فلوريني (1998) بيان مي كند كه شفاف سازي مالي، رفتاري است كه به وجود آورنده مسئوليت مناسب است. شفاف سازي مالي شركت به وسيله تلاش هايش در افشاي اين چنين اطلاعاتي اندازه گيري مي شود. همچنين ويشواناث و كافمن (1999) عدم شفافيت را به عنوان”ممانعت عمدي از دسترسي به اطلاعات، ارايه نادرست اطلاعات يا ناتواني بازار در كسب اطمينان از كفايت مربوط بودن و كيفيت اطلاعات ارايه شده “ تعريف كرده اند.(حساس يگانه،1385)

2-2افشاي اطلاعات مالي

ويشواناث و كافمن ( 2001) مدلي را براي اندازه گيري افشاي اطلاعات مالي ارايه كردند .

آنها سه معيار را براي شفاف بودن اطلاعات عنوان كردند . 1- دسترسي يا در دست بودن اطلاعات، 2-  مربوط بودن،   3- كيفيت و قابليت اعتماد.

دسترسي، بر وسايل ارتباطي شركت براي ارايه اطلاعات مالي توجه دارد . محدوديتي كه در اندازه گيري اين معيار وجود دارد عبارتست از فقدان آموزش يا دانش استفاده -كنندگان اطلاعات درباره چگونگي استفاده و تحليل اطلاعات دومين معيار يعني مـربوط بودن به اين دليل كه تـعيين و تـعريف انتخاب اطلاعات مناسب، دشـوار است، سومين معيارمطالعه كيفيت و قابليت اعتماد است . كيفيت و قا بليت اعتماد به اين مقوله اشاره دارد كه اطلاعات مالي منتشر شده بايد موثر، واضح و ساده باشد . هم چنين اين اطلاعات بايد با اصول پذيرفته شده حسابداري نيز مطابقت داشته باشد  . (سينايي،1388)

2-3شفاف سازي اطلاعات مالي و حاكميت شركتي

حاكميت شركتي به سهامداران اقليت اين اطمينان را مي دهد كه اطلاعات شفاف و قابل اتكا در خصوص وضعيت مالي، عملكرد و ارزش شركت در اختيار آنها قرار گرفته و از ثروت آنان در برابر سوء استفاده مديران اجرايي و سهامداران اكثريت محافظت مي­شود. از يك ديد محدود ، حاكميت شركتي را صرفاً در رابطه شركت و سهامداران تعريف مي نمايند و در طيفي گسترده تر اين مفهوم به صورت شبكه اي از روابط تعريف مي گردد. و تمام ذي نفعان از جمله كاركنان، مشتريان، مردم، جامعه و ... را در بر مي گيرد .   فريمن پاسخگويي شركتي را به گروه گسترده اي از ذينفعان طرح كرد. هيل وجونز ( 1992 ) از نظريه هاي موجود درباره اين تئوري استفاده كرده و بيان مي كنند كه شركت تنها متعلق به سهامداران نيست بلكه متعلق به همه ذينفعان نيز هست و اين ذينفعان نيز احساس نوعي علاقه و مسئوليت نسبت به شركت دارند و آنها با شوق و از روي رغبت با اعضاء هيئت مديره در جهت بهبود عملكرد شركت هم سو و سهيم مي شوند. براي توضيح بيشتر درباره اين تئوري، كلاركسون ( 1994 ) بيان مي كند كه : شركت سيستمي از ذي نفعان است كه در زير مجموعه سيستم بزرگ تر از گروه اجتماعي ، قوانين لازم وزيرساخت بازار را براي فعاليت هاي شركت مهيا مي كنند. وي حتي بيان مي كند كه هدف شركت ايجاد ثروت و يا ارزش فقط براي سهامداران نيست بلكه هدف ايجاد ارزش براي. همه ذينفعان خود است.(نوبخت،1383)

2-4شفافيت اطلاعاتي و كارايي بازار اوراق بهادار

جكسون تئوري كارايي بازار سرمايه را بسط داده و اين تئوري را براي دو گروه متفاوت از افراد تقسيم مي كند. گروه اول شامل كارشناسان بازار سرمايه مي شود .

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد نراق

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني (M.A )

گرايش : مالي

عنوان :

تاثير شفاف سازي اطلاعات مالي برمسئوليت پذيري اجتماعي در شركت هاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران

زمستان1393

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                      صفحه

فصل اول   - كليات پژوهش

مقدمه 9

1-1 بيان مسأله 10

1-2 اهميت وضرورت انجام تحقيق 11

1-3 اهداف تحقيق 12

1-4 فرضيات تحقيق 12

1-5 روش گردآوري داده هاي تحقيق 12

1-6 روش تحقيق 13

1-7 جامعه ونمونه 13

1-8 قلمرو تحقيق 14

1-9مدل تحقيق 14

1-10 روش تجزيه وتحليل داده ها واطلاعات 14

فصل دوم -ادبيات موضوع وپيشينه ي تحقيق

مقدمه 16

2-1 شفاف سازي اطلاعات مالي 17

2-2 افشاي اطلاعات مالي 17

2-3 شفاف سازي اطلاعات مالي وحاكميت شركتي 18

2-4شفافيت اطلاعاتي وكارآيي بازاراوراق بهادار 19

2-5 شفافيت اطلاعاتي ومسئوليت اجتماعي 19

2-6 حاكميت شركتي 20

2-7 كارايي بازاراوراق بهادار 22

2-8 مسئوليت اجتماعي 23

2-9 تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شركت ها 23

2-10 ابعاد مسئوليت اجتماعي شركت ها در شركت ها وجامعه 26

2-11 خاستگاه وتكامل مفهوم مسئوليت اجتماعي شركت ها درجهان وايران 29

2-12پيشينه ي تحقيق 36

فصل سوم – روش تحقيق  

3-1مقدمه 40

3-2 فرضيات تحقيق 41

3-3 روش تحقيق 41

3-4جامعه آماري 42

3-5نمونه آماري 43

3-6 روش نمونه گيري 44

3-7ابزار تحقيق 44

3-8روايي وپايايي 45

3-9روش گردآوري داده ها واطلاعات 47

3-10 روش هاي آماري 48

3-11تعاريف عملياتي 49

3-12خلاصه وجمع بندي 51

فصل چهارم – تجزيه وتحليل داده ها

1-4مقدمه 53

4-2 يافته هاي توصيفي 54

4-3يافته هاي آماراستنباطي 63

4-4يافته هاي جانبي پژوهش 75

فصل پنجم – نتيجه گيري وپيشنهادات

5-1مقدمه 89

5-2 ارزيابي وتشريح نتايج آزمون فرضيه ها طبق شرايط متغيرها 91

5-3 نتايج فرضيات 91

5-4نتيجه گيري كلي 94

5-5پيشنهاد هاي كلي 94

منابع 96

پيوست ها 99

چكيده

در طي يك دهه گذشته شفاف سازي اطلاعات مالي تاثير مهمي بر استراتژ ي هاي سرمايه گذاري سرمايه گذاران داشته است. افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها و در نتيجه قيمت گذاري بهينه و افزايش امكان پيش بيني منطقي روند قيمت ها مي شود. شفافيت شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح، روشن، به موقع و در دسترس است. هدف اساسي اين تحقيق تاثير شفافيت اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي در شركت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد. جهت آزمون فرضيات تحقيق از آزمون رگرسيون و نرم افزار SPSS  استفاده گرديده است. جمع بندي و نتيجه گيري كلي آزمون فرضيات  تحقيق نشان مي دهد كه شفاف سازي اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

واژگان كليدي: شفاف سازي اطلاعات مالي، مسئوليت پذيري اجتماعي،آزمون رگرسيون

مقدمه

تصميم گيري هاي اقتصادي نيازمند اطلاعاتي است كه بتوان با كمك آنها منابع موجود و در دسترس را به گونه اي مطلوب تخصيص داد. يكي از مهمترين عوامل در تصميم گيري صحيح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصميم است كه اگر به درستي فراهم و پردازش نشود، تاثيرات منفي براي فرد تصميم گيرنده در پي خواهد داشت. بهر ه گيري از اطلاعات افشا شده و به عبارتي تصميم گيري صحيح در بازار اوراق بهادار زماني امكان پذير است كه اين اطلاعات، به موقع، مربوط، با اهميت و نيز كامل و قابل فهم باشد. چنانچه اطلاعات فاش شده، اين ويژگي ها يا بعضي از آنها را نداشته باشد، بدون ترديد ساز و كار كشف قيمت در بازار به درستي عمل نخواهد كرد و قيمت گذاري اوراق به شيوه اي مطلوب انجام نخواهد شد.دراين فصل به بيان كليات تحقيق مي پردازيم.

1-1بيان مساله

.يكي ازمهمترين عوامل در تصميم گيري صحيح ،اطلاعات مناسب ومرتبط با موضوع تصميم است كه اگر به درستي فراهم وپردازش نشود،تاثيرات منفي براي فرد تصميم گيرنده در پي خواهد داشت.بهره گيري  ازاطلاعات افشا شده وبه عبارتي تصميم گيري  صحيح در بازاراوراق بهادار زماني امكان پذير است كه اين اطلاعات ،به موقع ،مربوط ،بااهميت ونيز كامل وقابل فهم باشد.چنانچه اطلاعات فاش شده ،اين ويژگي ها ويا بعضي از آنها را نداشته باشد ،بدون ترديد ساز وكار كشف قيمت در بازار به درستي عمل نخواهد كردوقيمت گذاري اوراق به شيوه اي مطلوب انجام نخواهد شد.وجود اطلاعات كافي در بازار وانعكاس به موقع وسريع اطلاعات در قيمت اوراق بهادار با كارايي  بازار ارتباط تنگاتنگي دارد.افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها ودر نتيجه قيمت گذاري بهينه وافزايش امكان پيش بيني منطقي روندقيمت ها مي شود.شفافيت ،شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح ،به موقع ودر دسترس است.به عبارتي شفافيت ،منعكس كننده اين مطلب است كه آيا سرمايه گذاران تصويري واقعي از آنچه واقعا در داخل شركت روي مي دهد دارند يا خير (وطن پرست 1378). از طرف ديگر مسئوليت اجتماعي شركتي به عنوان يك چالش در مديريت مطرح است و به دليل اين واقعيت است كه مسئوليت اجتماعي شركتي با شيوه هاي كسب و كار همراه شده است. مسئوليت اجتماعي شركتي بعدي مهم و حائز اهميت در ساخت برندي قدرتمند براي يك شركت در نظر گرفته مي شود. در بازارهاي شلوغ، شركتها سعي در دستيابي به يك موقعيت تجاري منحصر به فرد دارند كه مي تواند آنها را از رقيبان موجود در ذهن مصرف كنندگان متمايز سازد. مسئوليت اجتماعي شركتي همچنين مي تواند در به وجود آوردن ثبات و صداقت مشتريان مبتني بر ارزشهاي اخلاقي متمايز نيز نقش ايفا كند و اين از اهميت بسياري برخوردار است زيرا مشتريان بيشتر متمايلند تا با ارزشهاي شركتهايي كه با آنها تعامل دارند تعيين هويت گردند. مسئوليت اجتماعي هر بنگاه را مي توان از چهار بعد مشاهده نمود كه پرداختن به آنها موجب ارتقاي كيفيت شهروندي هر بنگاه مي گردد، اين چهار بعد عبارتند از اقتصادي، حقوقي، اخلاقي، بشردوستانه (نوع دوستي)(كارنامي1388).اين پژوهش به تاثيرشفاف سازي اطلاعات مالي برمسئوليت پذيري اجتماعي در شركت هاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران مي پردازد.

1-2اهميت وضرورت انجام تحقيق

تاكنون تحقيقات فراواني در حوزه هاي مربوط به شفافيت اطلاعات مالي در ايران  انجام گرفته است ،اما آنچه در اين بين كمتر مورد توجه قرار مي گيرد ،پرداختن به تحقيقات جدي در خصوص مسوليت پذيري اجتماعي مي باشد.در اكثر كشور ها مسئوليت پذيري اجتماعي همواره موضوعي مهم براي مشاركت كنندگان وسرمايه گذاران بوده است.در اين كشورها محققان تلاش هاي قابل توجهي جهت درك مسئوليت پذيري اجتماعي وبه دنبال آن تاثير پذيري اين متغير از افشاي اطلاعات مالي وشفافيت اطلاعات مالي داشته اند.مسئوليت پذيري اجتماعي شامل اصول اخلاقي كسب وكار ،مسئوليت اجتماعي وحساسيت اجتماعي شركت وروابط وتعاملات شركت با سهامداران داخلي وخارجي مي باشد.بنابراين در نتيجه مسئوليت پذيري اجتماعي به شركتها در بالا رفتن سطح اعتماد و اعتبار عمومي كمك مي كند و از اين جهت ضرورت تحقيق در رابطه با آن آشكار مي گردد.(نيازي،1387)

1-3اهداف تحقيق

  • هدف اساسي اين تحقيق تاثير شفافيت اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
  • اهداف فرعي

بررسي تاثير ساختار مالكيت شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي

           بررسي تاثير افشاي اطلاعات شركت  برمسئوليت پذيري اجتماعي

         بررسي تاثير ساختار هيات مديره شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي

1-4فرضيات تحقيق

فرضيه اصلي

شفاف سازي اطلاعات مالي بر مسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

فرضيات فرعي

ساختار مالكيت شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

افشاي اطلاعات شركت  برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

ساختار هيات مديره شركت برمسئوليت پذيري اجتماعي تاثيرمعني داري دارد.

1-5روش گردآوري داده ها واطلاعات

ارزيابي متغير هاي شفافيت  اطلاعات مالي وميزان مسئوليت اجتماعي ، از طريق پرسش نامه به سنجش آن مي پردازيم. در صورت لزوم از صاحب نظران به صورت پرسشنامه يا مصاحبه نظرخواهي خواهد شد. ابزار به كار گرفته شده در اين پژوهش پرسش نامه اي دو بخشي است.بخش اول پرسشنامه شامل ابزار سنجش ابعاد شفاف سازي اطلاعات مالي است.بخش دوم هم شامل سوالاتي در مورد مسئوليت پذيري اجتماعي سرمايه گذاران از جمله بعد شرايط محيط كار،بعد محيط زيست،بعد رفتار كسب وكار ،بعد جامعه واجتماع محلي وبعد راهبري شركت مي باشد.

1-6روش تحقيق

روش انجام تحقيق ، بر مبناي اطلاعات و داده هاي  موجود مي باشد.ابزار به كار گرفته شده در اين پژوهش پرسش نامه اي دو بخشي است.بخش اول پرسشنامه شامل ابزار سنجش ابعاد شفاف سازي اطلاعات مالي است.بخش دوم هم شامل سوالاتي در مورد مسئوليت پذيري اجتماعي سرمايه گذاران از جمله بعد شرايط محيط كار،بعد محيط زيست،بعد رفتار كسب وكار ،بعد جامعه واجتماع محلي وبعد راهبري شركت مي باشدوسپس با استفاده ازنرم افزار SPSS به آزمون فرضيات تحقيق خواهيم پرداخت. بنابراين اين تحقيق از نظر هدف كاربردي مي باشد.

1-7جامعه ونمونه آماري

جامعه آماري تحقيق حاضر، شامل سهامداران وسرمايه گذاران بورس اوراق بهادار تهران است. روش نمونه گيري مورد استفاده در اين تحقيق، نمونه گيري ساده است. حجم نمونه353نفرمي باشد.

1-8قلمرو تحقيق

زماني :پرسشنامه ي تحقيق در پاييز1393توزيع شده است.

مكاني:مكان توزيع پرسشنامه ،بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

موضوعي:اين تحقيق درحوزه مديريت مالي قرار مي گيرد.

1-9مدل تحقيق

  1-10روش تجزيه وتحليل داد ها واطلاعات:

در سطح استنباطي، از آلفاي كرونباخ براي بررسي پايايي پرسشنامه  ،آزمون كلوموگروف اسميرونوف جهت بررسي نرمال بودن داده هاوآزمون رگرسيون جهت آزمون فرضيات تحقيق استفاده گرديده است.در تحليل داده ها نيز از نرم افزار آماري SPSS استفاده خواهد شد.

 مقدمه

وجود اطلاعات كافي در بازار و انعكاس به موقع و سريع اطلاعات در قيمت اوراق بهادار با كارايي بازار ارتباط تنگاتنگي دارد. افشاي اطلاعات موجب بهبود سازوكار كشف قيمت ها و در نتيجه قيمت گذاري بهينه و افزايش امكان پيش بيني منطقي روند قيمت ها مي شود. شفافيت شاخص توان مديريت در ارايه اطلاعات ضروري به شكل صحيح، روشن، به موقع و در دسترس است.به عبارتي شفافيت، منعكس كننده اين مطلب است كه آيا سرمايه گذاران تصويري واقعي از آنچه واقعاً در داخل شركت روي مي دهد دارند يا خير (وطن پرست، 1387) . در طي يك دهه گذشته شفاف سازي اطلاعات مالي تاثير مهمي بر استراتژ يهاي سرمايه گذاري سرمايه گذاران داشته است. تعداد فزاينده پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه در دسترس بودن و كيفيت اطلاعات مالي شركت ها دو عامل كليدي تاثير گذار بر تصميمات سرمايه گذاري سرمايه گذاران است.دراين فصل پس از بيان ادبيات موضوع مرتبط به شفافيت اطلاعات مالي ومسئوليت پذيري اجتماعي ،به ذكر پيشينه ي تحقيق مي پردازيم.

  2-1شفاف سازي  اطلاعات مالي

آنونيموس (1999)،  شفاف سازي مالي را به مفهوم صراحت، روشني و قابليت درك در مورد آن چيزي كه در شركت اتفاق مي افتد تعريف كرده است. همچنين وي به نقل از فلوريني (1998) بيان مي كند كه شفاف سازي مالي، رفتاري است كه به وجود آورنده مسئوليت مناسب است. شفاف سازي مالي شركت به وسيله تلاش هايش در افشاي اين چنين اطلاعاتي اندازه گيري مي شود. همچنين ويشواناث و كافمن (1999) عدم شفافيت را به عنوان”ممانعت عمدي از دسترسي به اطلاعات، ارايه نادرست اطلاعات يا ناتواني بازار در كسب اطمينان از كفايت مربوط بودن و كيفيت اطلاعات ارايه شده “ تعريف كرده اند.(حساس يگانه،1385)

2-2افشاي اطلاعات مالي

ويشواناث و كافمن ( 2001) مدلي را براي اندازه گيري افشاي اطلاعات مالي ارايه كردند .

آنها سه معيار را براي شفاف بودن اطلاعات عنوان كردند . 1- دسترسي يا در دست بودن اطلاعات، 2-  مربوط بودن،   3- كيفيت و قابليت اعتماد.

دسترسي، بر وسايل ارتباطي شركت براي ارايه اطلاعات مالي توجه دارد . محدوديتي كه در اندازه گيري اين معيار وجود دارد عبارتست از فقدان آموزش يا دانش استفاده -كنندگان اطلاعات درباره چگونگي استفاده و تحليل اطلاعات دومين معيار يعني مـربوط بودن به اين دليل كه تـعيين و تـعريف انتخاب اطلاعات مناسب، دشـوار است، سومين معيارمطالعه كيفيت و قابليت اعتماد است . كيفيت و قا بليت اعتماد به اين مقوله اشاره دارد كه اطلاعات مالي منتشر شده بايد موثر، واضح و ساده باشد . هم چنين اين اطلاعات بايد با اصول پذيرفته شده حسابداري نيز مطابقت داشته باشد  . (سينايي،1388)

2-3شفاف سازي اطلاعات مالي و حاكميت شركتي

حاكميت شركتي به سهامداران اقليت اين اطمينان را مي دهد كه اطلاعات شفاف و قابل اتكا در خصوص وضعيت مالي، عملكرد و ارزش شركت در اختيار آنها قرار گرفته و از ثروت آنان در برابر سوء استفاده مديران اجرايي و سهامداران اكثريت محافظت مي­شود. از يك ديد محدود ، حاكميت شركتي را صرفاً در رابطه شركت و سهامداران تعريف مي نمايند و در طيفي گسترده تر اين مفهوم به صورت شبكه اي از روابط تعريف مي گردد. و تمام ذي نفعان از جمله كاركنان، مشتريان، مردم، جامعه و ... را در بر مي گيرد .   فريمن پاسخگويي شركتي را به گروه گسترده اي از ذينفعان طرح كرد. هيل وجونز ( 1992 ) از نظريه هاي موجود درباره اين تئوري استفاده كرده و بيان مي كنند كه شركت تنها متعلق به سهامداران نيست بلكه متعلق به همه ذينفعان نيز هست و اين ذينفعان نيز احساس نوعي علاقه و مسئوليت نسبت به شركت دارند و آنها با شوق و از روي رغبت با اعضاء هيئت مديره در جهت بهبود عملكرد شركت هم سو و سهيم مي شوند. براي توضيح بيشتر درباره اين تئوري، كلاركسون ( 1994 ) بيان مي كند كه : شركت سيستمي از ذي نفعان است كه در زير مجموعه سيستم بزرگ تر از گروه اجتماعي ، قوانين لازم وزيرساخت بازار را براي فعاليت هاي شركت مهيا مي كنند. وي حتي بيان مي كند كه هدف شركت ايجاد ثروت و يا ارزش فقط براي سهامداران نيست بلكه هدف ايجاد ارزش براي. همه ذينفعان خود است.(نوبخت،1383)

2-4شفافيت اطلاعاتي و كارايي بازار اوراق بهادار

اينجا فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده براي دانلود متن كامل به سايت منبع مراجعه نماييد :

اينجا فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده براي دانلود متن كامل به سايت منبع مراجعه نماييد :

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.