جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه درباره رابطه بين سخت رويي و نااميدي بين دانشجويان رشته كشاورزي و روانشناسي ...

۱۰۴ بازديد

فهرست
عنوان                               صفحه
 
فصل اول : كليات تحقيق                                                                 5  
مقدمه                                  6
بيان مساله                                                 6
فرضيه هاي تحقيق                                    10
ضرورت و اهداف پژوهش                         10
تعاريف مفاهيم واژگان                        12
فصل دوم : پيشينه و ادبيات تحقيق                 14                            
مقدمه                                15 
تعريف سخت رويي                       16
فلسفه وجودي                          19
مطالعات نظري                         23
تعريف نا اميدي                       32
زمينه نا اميدي در دوران كودكي و جنيني               36
شبه خانواده                          39
پژوهشهاي مربوطه                      40
فصل سوم : تعيين روش تحقيق                   45
طرح پژوهش                            46
جامعه و نمونه پژوهش                  46
روش نمونه گيري                       47
ابزار هاي اندازه گيري                    48
شيوه اجرا                            49
تجزيه و تحليل داده ها                    50
فصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل ها             51
فصل پتجم : بحث و نتيجه گيري                     82
خلاصه ، بحث و نتيجه گيري                     83
محدوديتها و تنگنا هاي پژوهش                     84
پيشنهادات                            85
منابع
 
     فصل اول
كليات تحقيق
 
مقدمه :
تاريخچه مفهوم نابهجاري . همچون ساير مفاهيم  مربوط به پديده هاي انساني يك مسير منطقي و هموار را پشت سر نگذاشته است ، بلكه طي قرن هاي متمادي دستخوش فراز و نشيب هاي فروان بوده است .
تعاريف نسبتا ابتدائي تبيين هاي جسماني كه در آرا ء نخستين يونانيان در مورد هستيري مشهور بود و يا همسان دانستن بيماران رواني با حيوانات ، به تدريج جاي خود را به رويكردهاي پيچيده تر داد. با توسعه طب نوين ، بسياري از پزشكان پذيراي اين انديشه شدند كه با يد در مورد آسيب شناسي و درمان پريشاني هاي رواني به مثابه بيماري هاي جسماني  برخود كرد (سارافيو 1990 )
نظريه پردازاني  چون گالن با ارائه انديشه هاي تازه درمورد علل روانشناختي " نابهنجاري ها "  شكل گيري و گسترش مستمر يزم مداخلات در ماني شاركو همگي زمينه محكمي را براي استقرار تبيين هاي روان شناختي نوين فراهم ساخت . سرانجام فضا براي ظهور نظريه پردازي هاي نوين مهيا شد و نظام روان تحليلي زيگموند فرويد حاكميت يافت .
موقعيت هاي فشارزاي زندگي  همواره ميتواند بر ميزان توانايي افراد در كنار آمدن با شرايط گوناگون موثر باشد و تداوم شرايط دشوار ، به نوبه خود ، موجب بروز يا تشديد نابساماني هاي ، جسماني و رواني  مي شود . در چنين فضايي انسان ناگريز است تا براي مقابله با پيامدهاي ناشي از فشارهاي زندگي به جستجوي راه كارهاي موثرتري باشد . از اين رو وجود  سبك خاص شناختي يا كسب صفاتي كه بتواند شدت عوامل فشارزاي زندگي را كاهش دهند ، اهميت ويژه اي مي يابد ( شفر ، مارتين ترجمه بلوچه  1375 ).
از سوي ديگر با توجه به وقايعي كه در چند سال اخير در كشور ما رخ داده است از قبيل جنگ ، زلزله هاي متعدد ( ايران جرء ده كشور حادثه خيز جهان است ) و عواملي نظير فقر ، طلاق ، اعتياد  و عوامل ديگر رقم كودكان و نوجوانان نيازمند به اقامت در سازمانهاي حمايتي نظير اماكن شبه خانواده بهزيستي ( مراكز شبه خانواده مراكزي هستند كه از كودكان و نوجواناني كه به دلايلي بدونه سرپرست مانده اند يا اينكه از سرپرست مناسب محروم شده اند نگهداري ميكنند ) را در جامعه ما بالا برده است .
 
عنوان تحقيق :     
بررسي و مقايسه ميزان سخت رويي برنا اميدي در دانشجويان مقطع كارشناسي رشته هاي كشاورزي و روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه در سال تحصيلي 87 ـ 86
بيان مسئله :
طبق نظر  بر نا اميدي حالت تكان دهندايست كه با احساس عدم امكان و احساس ناتواني و بي علاقگي به زندگي آشكار ميشود و فرد در اثر نااميدي بشريت غير فعال شده و نمي تواند موقعيت هاي زندگي را بسنجد در نتيجه اين مشكلات قدرت تطبيق يا تغييرات زندگي را ندارد مشكلات زندگي و عدم سازگاري با عوامل فشار آورنده ( استرس ) فرد را در زندگي گرفتار مي نمايد و با گذشت زمان فرد از جريان يك زندگي طبيعي همواره بيشتر فاصله گرفته در پاره اي از موارد حتي به خود كشي كشيده ميشود .
از سوي ديگر يك عامل مهم در انسان كه او را به كوشش و پيشرفت وا مي دارد اميد است .
اميد يعني احساس امكان داشتن و ممكن بودن هر چيز غير ممكن . ( مارسل ، 1962 )
نا اميدي انسان را از درون مي پوساند و راه را براي كوشش و پيشرفت مسدود ميكند ( نا اميدي شاخص مهم افسردگي مي باشد ). ( گلمن ، دانيل ، 1995 ) .
فرد در اثر نا اميدي بشدت غير فعال شده و نمي تواند موقعيت هاي مختلف خود را بسنجد و تصميم بگيرد . نا اميدي شخص را سريعا در هم شكسته و او را در برابر عوامل فشار آور بي دفاع و گرفتار مي كند .
يكي از متغيير هايي كه ارزيابي آن در تبيين تغيير پذيري گرايش به نا اميدي به نظر ميرسد ، سخت رويي است . اولت كوبا سا (1979 ) سخت رويي را ويژگي شخصيتي پيچيده اي معرفي مي كند كه از سه مولفه چالش ، كنترل و تعهد تشكيل شده است . فردي كه ميزان خصيصه چالش در او بيشتر است رويدادهاي زندگي را به منزله فرصتي براي پويايي و سازگاري مجدد و ميداني براي تحقيق و ارتقاء خويشتن تلقي مي نمايد و در برابر اين رويدادها تسليم منفعلانه را انتخاب نمي كند . فردي كه مولفه كنترل در او زياد است ، احساس تاثير گذاري بر زندگي خويشتن را دارد و غالبا خود را در تغيير و دگرگوني شرايط توانا و مسئول مي بيند . فردي كه از تعهد بيشتري برخوردار است ، نه تنها خود را واجد ارزش مي بيند ، بلكه در زندگي به چيز هايي بسيار با ارزش معتقد است كه اهميت و معناي زيستن را براي وي برجسته مي سازد ( مدي ، اولت ( كوبا سا ) 1984 ص 31 )
طي سه دهه اخير نقش تعديل كننده يا محافظت كننده سخت رويي در قلمرو بيماريهاي مختلف جسماني به وفورمورد پژوهش قرار گرفته است( به عنوان مثال : لامبرت همكاران،1990 ) . به نظر مي رسد كه سخت رويي از طريق شيوه خاص ارزيابي رويدادها و استفاده از روش هاي مقابله با آنها مكانيزم محافظت كننده اي را در ساختار جسمي و رواني انسان به جريان مي اندازد .
پژوهش حاضر رابطه بين سخت رويي و نااميدي را مورد بررسي قرار مي دهد .
فرضيه هاي تحقيق :
1 ـ بين سخت رويي و نااميدي در دانشجويان رابطه معنا دار وجود دارد .
2 ـ بين چالش و نا اميدي در دانشجويان رابطه معنا دار وجود دارد .
3 ـ بين تعهد و نا اميدي در دانشجويان رابطه معنا دار وجود دارد .
4

 

 

متن كامل در سايت

متن كامل پايان نامه ها با فرمت word و پسوند doc قابل ويرايش مقطع كارشناسي ارشد با امكان دانلود رايگان پروپوزالها (فصل اول پايان نامه ها) و امكان خريد پايان نامه

40y.ir

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.