جمعه ۲۵ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

اختلال وسواس

۳ بازديد

 

اختلال وسواس چيست؟ وسواس فكري در واقع يك نوع اختلال عصبي شناختي زير شاخه اختلالات اضطرابي به حساب مي آيد. چند نكته مهم در مورد وسواس فكري عملي وجود دارد اولين نكته اين است كه داراي دو بخش افكار وسواسي و رفتارهاي اجبار گونه مي باشد. اين دوتا مورد باعث مي شود كه در گروه وسواس افراد رو به دو دسته تقسيم كنيم افرادي كه فقط وسواس فكري دارند يعني در واقع افكار ناخودآگاه، ناخواسته و نگران‌كننده به ذهنشان مي‌آيد كه در آنها ايجاد اضطراب، پريشاني و يا ترس زيادي مي كند و همچنين رفتارهاي وسواسي كه به نام اجبار شناخته مي شود.

رفتارهاي وسواسي معمولا زماني رخ مي دهند كه فرد بخواهد اضطراب ناشي از افكار وسواسي را در خودشان متوقف كنند غالبا هيچ ارتباط منطقي بين اين رفتارها و افكار وسواسي وجود ندارد گرچه مي تواند گاهي به صورت منطقي يك ارتباط معناداري بين افكار وسواسي و رفتار وسواسي وجود داشته باشند.

به عنوان مثال بعضي مواقع افراد مرتب در منزل را كنترل مي‌كنند تا از بسته بودن آن مطمين شوند و باز نگران مي شوند كه در بسته است يا خير و مجدد آن را كنترل مي كنند. گاهي افراد نگراني زياد در مورد تميز بودن يا آلودگي دست هاي خود دارند. يكي از نشانه هاي افكار ناخوشايند وسواسي ايجاد درگيري ذهني در فرد است تا جاييكه مي تواند در رفتار و زندگي فرد اختلال جدي ايجاد كند.

محتوي افكار وسواسي

محتواي افكار وسواسي مي تواند شك و ترديد، نظافت، جنسي يا مذهبي باشند. در واقع اين بيماري باعث اختلال در زندگي طبيعي افراد مي‌شود و باعث ميشود فرد نتواند درست كار خود را انجام دهد و گاها مي تواند باعث اخراج فرد از محيط كارشان شود به اين دليل كه آنها كارايي خود را از دست مي دهند و دايم ذهنشان درگير انجام و تكرار يك رفتار خاص مي شود گرچه براي بعضي از افراد مي تواند به عنوان يك عامل مثبت در نظر گرفته شود به عنوان مثال فردي كه حسابدار است مي تواند از اين صفت خود استفاده كند براي اينكه دقت زيادي رو در كار خودش داشته باشد گرچه چه در شدت بالاي اين بيماري فرد كنترل خودش رو از دست مي دهد و كارايي و عملكرد شغلي اش را از دست مي دهد.

درمان وسواس فكري با mehdikhalili

روش هاي متعددي براي درمان وسواس فكري عملي وجود دارد. از رايج‌ترين و قديمي ترين روش‌هاي درماني وسواس، رفتار درماني مي باشد. به عنوان نمونه مي توان به روش درماني ERP يا درمان مواجه و جلوگيري از پاسخ اشاره كرد.

در اين روش به بيمار ياد داده مي‌شود كه هنگام مواجهه با افكار وسواسي تلاش بكنه كه از انجام پاسخ هاي رفتاري وسواس گونه خودش جلوگيري به عمل بياره يعني در واقع درمانگران تلاش مي‌كند مراجعه بتونه خويشتنداري بكنه و از پاسخ بلا به افكار و احساسات وسواسي خودش جلوگيري كنيم و اين روش مي‌توان به بيمار كمك بكنه تا كنترل بيشتري بر رفتار خودش داشته باشه و طبيعتاً به مرور زمان هرچقدر كنترل و رفتار فرد بيشتر ميشه شدت آن رفتار شدت اون اضطرابي كه در ذهن ايجاد ميكنه چند خواهد شد

پس از گذشت زمان كافي فرد كم كم در اين شيوه تغييرات زيادي در رفتار خودش را احساس مي كنيم و كنترل بيشتري بر افكار منفي خودش خواهد داشت گرچه اين روش به تنهايي ميتونه موثر باشه ولي توصيه ميشه در كنارش از دارو درماني براي كم كردن رفتارهاي وسواسي و يا افكار وسواسي استفاده بشه تركيب دارو درماني و رفتار درماني بالاترين ميزان پاسخ به درمان رو در خودش داشته

روانشناس آنلاين در درمان وسواس، يكي ديگر از جديدترين روش‌هاي درماني براي مقابله با وسواس اين هست كه ما هم زمان كه فرد افكار وسواسي به ذهنش مياد و مي‌خواهد كار وسواسي يا كار اجباري را انجام بده ازش بخواهيم كه خويشتنداري بكنيم و در قبال اين خويشتنداري ما به عنوان يك پاداش بدي به عنوان مثال اگر فردي از تماشاي فيلم و تلويزيون لذت ميبره ميتونيم از آن بخواهيم به تعداد باري كه ميتونه دستش رو نشو ره ۵ دقيقه تلويزيون تماشا بكنه در واقع اين به نوعي كنترل دروني در فرد ايجاد ميكنه و پاها داشت هايي كه فرد با خودش ميده باعث ميشه كه رفتار مثبت درون بيشتر تقويت بشه و رفتارهاي منفي كمتر بشه و به مرور زمان رفتارهاي وسواسي فرد كاهش محصول پيدا ميكند.

علايم وسواس فكري

رايج ترين علايم وسواس فكري مي تواند در افراد به اين اشاره كرد كه وجود فكر تصوير يا افكار مزاحم اي كه مدام در ذهن آنها تكرار مي‌شود به عنوان مثال اين فكر كه در را بسته يا خير يا آيا بيماري سرطان دارند يا نه اين گونه افكار به صورت افكار مزاحم تكرار شونده شناخته مي‌شود افكار يا تصاوير بايد ارتباط غير منطقي داشته باشند به اين معنا كه لزوماً فكر فرد درست نيست و مي تواند افكار غيرمنطقي را داشته باشد به عنوان مثال اگر كه من سه بار در را لمس بكنم و به ماندن من دچار بيماري نمي شود در واقع اين گونه افكار غيرمنطقي در بيماران مبتلا به وسواس را به صورت رايج ديده مي شود .

 

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد