دوشنبه ۲۱ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

تحقيق (پايان نامه) : تعيين رابطه بين بازاريابي داخلي و رضايت مشتري

۱۳۱ بازديد

امروزه تشديد رقابت در حوزه هاي توليدي و خدماتي در سراسر دنيا مشاهده مي شود. افزايش رقابت در  همه حوزه ها كاملاً مشهود است و اين عامل حفظ مشتريان و افزايش وفاداري آن ها را در اين فضا روز به روز مشكل تر مي كند. بازاريابان در جستجوي راه ها و اطلاعاتي هستند تا از طريق آن مشتريان وفاداري براي خود ايجاد نمايند، چرا كه اين امر باعث كاهش هزينه هاي بازاريابي و عملياتي و افزايش سودآوري خواهد شد( آسل[1]،2001).

در هر سازمان ، چه توليدي، چه خدماتي ،مهم ترين عامل جهت حفظ و بقاي سازمان مشتريان مي باشند. اگر سازمان بتواند با جلب رضايت مشتريان به ايجاد وفاداري در آن ها موفق شود، مي تواند زمينه ي رشد و بقاي طولاني مدت خود را مهيا كند، كه اين كار مگر با مطالعه و برنامه ريزي مديريت امكان پذير نمي باشد، و مقدمه ي آن شناخت كامل از خواسته ي مشتريان است( خورشيدي و كاردگر،1388). در بازاريابي امروز، هزينه ي از دست دادن يك مشتري برابر است با از دست دادن منافع مربوط به خدماتي كه آن مشتري در طول عمر خود به آن نياز دارد.

در عصر جديد بازاريابي، هدف برقراري روابط بلندمدت و متقابل با گروه­هاي ذينفع و مهمتر از همه مشتري به گونه­اي است كه مشتريان بيشتري را حفظ و به اين ترتيب در بلندمدت منافعي حاصل    مي­شود كه در نتيجه، سهم بازار و سودآوري شركت­ها افزايش مي­يابد(عثمان و همكاران[2]، 2009، 250- 239). بنابراين لزوم توجه بر نيروي انساني و تامين نيازها و خواسته­هاي آن­ها اصل اول رقابت در عصر رقابتي امروز مي­باشد. تا زماني­كه نيازها و خواسته­هاي نيروي انساني سازمان(مشتريان دروني) تامين و برآورده نشود، كسب رضايت و وفاداري مشتريان بيروني امر غيرممكن خواهد بود. از مهمترين رويكردها كه مي­تواند به سازمان در اين راستا كمك كند، بازاريابي داخلي مي­باشد(هاگ و كاتر، 2000، 109- 124).

در اين فصل كه به مباني نظري و پيشينه تحقيق اختصاص دارد ابتدا به بررسي مفاهيم  بازاريابي داخلي، رضايت شغلي، تعهد سازماني، مشتري گرايي پرداخته مي­شود و سرانجام مروري بر تحقيقات مشابه­اي كه در ارتباط با موضوع در داخل و خارج از كشور انجام گرفته پرداخته است. هدف از اين فصل آشنايي با مفاهيم نظري و تاريخچه تحقيق خواهد بود.

1-Assel

[2] Osman, H, Hemmington, N & Bowie

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.