شنبه ۱۹ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه ارشد - دانشكده معماري با رويكرد معماري بومي شهرستان ملاير -فروش فايل

۱۷۸ بازديد

اتاق كنفرانس چنانچه به منظور اتاق گرد همايي (ميز گرد) هم كاربرد داشته باشد،بايد فرم ان به گونه اي طراحي شود كه بتوان مبلمان هايي كه مخصوص اتاق هاي ميزگرد ميباشد را در داخل ان جاگذاري كرد و نكته مهم در اينگونه مبلمان ها، مشاهده ( رو در رو بودن) هر يك ازاخت و غير زننده باشد.

دانلود متن كامل پايان نامه :

دانشكده معماري با رويكرد معماري بومي  شهرستان ملاير

3-3 آموزشي-عملي

3-3-1 آتليه ها:

الف: آتليه طراحي معماري

درس طراحي معماري يكي از مهم ترين دروس رشته معماري مي باشد. در واقع در اين درس تمام نكات و مسائل گفته شده در دروسي مانند عناصر و جزئيات ساختماني،شناخت مواد و مصالح،مباني نظري،ساخت و ارائه و... بايد به صورت عملي در طراحي فضا هاي معماري نمود پيدا كند.به همين خاطر شناخت نياز ها و عملكرد هاي اين فضا از اهميت بسياري برخوردار است.

فرم كلي اين فضا كه همانطور كه گفته شد از زير شاخه هاي فضا هاي آتليه اي مي باشد،مانند ديگر فضا هاي آتليه ايست با اين تفاوت كه مبلماني مانند ميز هاي كركسيون،سه پايه بوم و... نيز بايد در ان ديده شود.در نتيجه عامل تعيين كننده در مساخت اين فضا را ميتوان سه پايه بوم و صندلي و ميز كركسيون در نظر گرفت.

نور اين فضا بايد هم به طريق طبيعي و هم به صورت مصنوعي تامين شود. نور طبيعي بايد از سمت شمال و شرق باشد كه دليل آن هم عدم تابش مستقيم افتاب است. در حالت كلي در صورت امكان بايد از نور گيري از سقف نيز استفاده كرد.

رنگ ميز هاي اين سالن بايد مات بوده تا براقي ميز ها خللي در كار طراحي وارد نكند همچنين رنگ ديوار ها بايد از رنگ هاي سفيد، كرم و يا سبز بسيار كم رنگ باشد.

همانند فضا هاي قبلي كف اين فضا نيز نبايد صيقلي بوده و در عين حال بايد قابل شست و شو باشد.به علت طبيعت اين درس كه ساعات كلاس ان با همهمه و سر و صدا همراه است،براي جلوگيري ازايجاد مزاحمت براي كلاس هاي ديگر،بايد براي يك سري فضا هاي جانبي نيز مي باشد كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

انبار وسايل آتليه: كه در ان از وسايلي مانند سه پايه و... نگهداري مي شود

رختكن: براي تعويض لباس دانشجويان اين درس.بحث جاذب صوت بودن صفحات اين فضا،(ديوار ها و سقف) توجه ويژه شود.اين فضا كه ميتواند در داخل فضاي آتليه باشد و حد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.
ب. آتليه درك و بيان

اين آتليه نيز از نظ كار كرد و فرم شباهت بسياري به آتليه طراحي معماري دارد و در بسياري ازموارد اين دوآتليه به صورت سيال طراحي شده كه قابليت كاربري براي هر دو عملكرد را دارا باشد.در صورت تفاوت آنچه اين دو را از يكديگر متمايز ميكند، مبلمان داخلي ان است

ج. آتليه ترسيم فني

براي نمايش محدوده و تقسيمات فضايي هر مكان،جزئيات اجرايي،چگونگي طراحي محوطه و... نيازمند طراحي انها هستيم.به اين منظور واحد هايي به عنوان واحد ترسيم فني در اين رشته ارائه ميگردد.
در اينجا به بررسي عملكرد فضايي ان مي پردازيم:

مساحت اين فضا بر اساس ميز هاي نقشه كشي و استاندارد هاي مربوط به ان تعيين مي گردد.معمولا اين فضا براي 24 تا 30 نفر در نظر گرفته مي شود.

نور اين آتليه مي تواند طبيعي يا مصنوعي باشد اما نكته ضروري در مورد طراحي نور،عدم ايجاد سايه است.به همين خاطر بهتر است از نور مصنوعي و به صورت يكنواخت استفاده كرد.نور مورد استفاده بايد به وسيله لامپ هاي مهتابي تامين گردد و اين لامپ ها بايد به سقف و بالاي ميزهاي ترسيم نصب شوند تا حداقل سايه را ايجاد كنند.

رنگ ميزهاي ترسيم نبايد رنگ هاي تيره و براق باشد.دليل تيره نبودن ميزها به خاطر استفاده از پوستي وكاغذ كالك و... و ديد بهتر خطوط هنگام ترسيم و براق نبودن ميز ها نيز به خاطر عدم انعكاس نور مي باشد.رنگ سالن بايد از رنگ هاي ملايم باشد كه در طول زمان موجب خستگي چشم نگردد.اين فضا نيز داراي فضا هاي جانبي مي باشد كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد

روشويي كه ميتواند در داخل فضاي آتليه باشد و حد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.
اين فضا تا حد بسيار زيادي شبيه فضاي آتليه ترسيم فني ست با اين تفاوت كه در ان ميز هاي كركسيون
نيز وجود دارد.نور اين فضا نيز بايد مصنوعي و يكنواخت بوده و ايجاد سايه نكند. اين دو فضا را(آتليه ترسيم فني و طراحي فني)را به گونه اي طراحي ميكنند كه عملكرد هاي مورد انتظار از هر دو درس را بر آورده كنند.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.