شنبه ۱۹ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

دانلود پايان نامه ارشد - عصاره هيدروالكلي افتيمون و قارچ گانودرما بر لاين سلولي MCF7 سرطان پستان

۱۲۸ بازديد

توجه كنيد كه عكس ها در سايت درج نمي شوند و فقط در فايل دانلودي وجود دارد

دانلود متن كامل پايان نامه :

بررسي اثرات عصاره هيدروالكلي افتيمون و قارچ گانودرما بر لاين سلولي MCF7 سرطان پستان و لاين سلولVero اپي¬تليالي كليه در محيط كشت انتخابي

سرطان پستان يكي از شايع­ترين انواع سرطان است كه هر ساله باعث مرگ و مير فراواني در بين زنان و مردان مي­شود و عليرغم پيشرفت­هاي بسياري كه در مورد تشخيص زودهنگام و درمان مناسب اين بيماري صورت گرفته است كماكان سردسته علل مرگ به علت سرطان در بين زنان است (هوول و همكاران[1]، 2005). با اينكه هرروز راهكارهاي جديدتري در برخورد با سرطان پستان معرفي مي­شود ولي هنوز هم اين بيماري جان عده­ي زيادي را در معرض خطر قرار داده است، شايد توجه بيشتر به ساختار ريز مولكولي و اساس زيست شناسي اين بيماري باعث شود تا بلكه بتوان با دانسته­هاي بيشتري در مورد چگونگي پيدايش اين بيماري از سطح سلول­ها اطلاعات گسترده­تري در مورد ايجاد رشد و بيماري­زائي اين بيماري مهلك بدست آورد (مورفي و همكاران[2]، 2005). امروزه لزوم دانستن زيست شناسي سرطان پستان ديگر بر كسي پوشيده نيست و با توجه به اينكه جراحان در صف اول مبارزه با اين بيماري قرار دارند، دانش بيشتر در اين ضمينه بينش عميق­تر و ديدگاه وسيع­تري را در اختيار جراح قرار مي­دهد تا در پيشگيري، تشخيص زود هنگام و درمان به موقع اين بيماران گام موثر­تري بردارد. سرطان بيماري سلول­ها­ست بدن انسان مجموعه­اي از سلول­ها است كه هركدام وظيفه خاصي بر عهده دارند تا بتواند عملكرد صحيح و سلامتي يك فرد را تضمين نمايد، سلول­هاي بدن شهروندان خوبي هستند و علاوه بر انجام وظايف محوله به فضايي كه سلول­هاي اطرافيانشان اشغال مي­شود احترام مي­گذارند و درحفظ سلامتي يكديگر كوشا و فعالند. اگر سلولي به صورت غير قابل كنترل رشد و تكثير يابد ايجاد مشكلات زيادي براي خود و سايرين خواهد كرد. سرطان در واقع رشد غير قابل كنترل است، سلول­هاي سرطاني ديگر شهروندان خوبي نخواهند بود و نه تنها وظايفشان را انجام نمي­دهند بلكه به همسايگان خود نيز احترام نمي­گذارند و سلول­هاي طبيعي را تحت فشار قرار مي دهند به حدود آنها تعدي مي­كنند و مواد مغزي آنها را جهت سوخت ساز لازم براي رشد تسريع يافته خود استفاده مي­كنند. تجمع يك گروه از سلول­ها در بدن را توده يا تومور مي­نامند. البته همه توده­ها سرطان نيستند. توده­ها به دو دسته خوش­خيم و بدخيم تقسيم مي­شوند (ميرمالك و الهام كني، 1388). توده­هاي خوش­خيم اغلب تهديد كننده حيات نيستند، مگر در شرايط خاص مثل توده­هاي مغزي كه حتي اگر از نظر بافتي خوش­خيم باشند خطرناك و بلكه كشنده خواهند بود. توده­هاي بدخيم يا سرطاني هميشه خطرناك هستند و تهديدي براي حيات فرد مبتلا به حساب مي­آيند و قادرند به ساير اعضاي بدن نيز دست اندازي كنند، پديده­اي كه به آن متاستاز گفته مي­شود (استيل و اسميت[3]، 1999).

تريليون سلول در بدن هر انسان وجود دارد كه حتي وقتي رشد متوقف مي­شود. تكثير سلول­ها تداوم دارد تا سلول­هاي جديد جايگزين سلول­هاي قديمي گردد تا فرد در شرايط سلامتي باقي بماند. هرچه سرعت تكثير در بافتي بيشتر باشد امكان پيدايش اشتباه در هنگام تكثير بيشتر خواهد شد و لذا بافت­هايي با تكثير سرعت بالاتر، در معرض اشتباهات ژنتيكي مولد تومور خواهند بود شايد به همين دليل است كه بافت پستان نيز مستعد ايجاد سرطان است چرا كه در طي دوره­هاي قاعدگي در معرض تكثير مكرر قرار مي­گيرد (ميرمالكي و الهام كني، 1388). اشتباه كي و كجا رخ مي­دهد؟ رشد و تكثير سلول­ها در بدن از طريق چرخه سلولي تنظيم مي­شود. چرخه سلولي در واقع يك آزاد راه است كه سلول­ها براي تقسيم شدن و پديد آوردن سلول­هاي دختري وارد آن مي­شوند در ابتدا سلول وارد مرحله ميتوز مي­شود كه طي آن DNA سلول همانند خود را مي­سازد سپس سلول وارد مرحله G1 مي­شود كه مرحله سوخت و ساز طبيعي سلول تا قبل از ساخت مجدد DNA است و معمولا بيش از نيمي از زمان تكثير سلول را به خود اختصاص مي­دهد سلول­هايي كه به طور فعال در تكثير شركت ندارند در مرحله­اي به نامGo  متوقف مي­شوند كه ممكن است در اين مرحله باقي بمانند يا مجددا وارد چرخه سلولي شوند. مرحله ساخت DNA فاز S است كه بعداز مرحله G1 مي­باشد سپس سلول وارد مرحله قبل از ميتوز مي­شود در اين مرحله DNA سلول آماده ميتوز مجدد مي­گردد. چرخه سلولي در واقع فاصله بين دو ميتوز است و مرحله G1 و G2 (GAP1,2) دو وقفه زماني بين دو تقسيم متوالي سلول هستند (راضا و همكاران[4]، 1999). پيام­هايي (Signal) وجود دارند كه به يك سلول فرمان مي­دهند چه وقت وارد چرخه شوند و تا چه موقع در چرخه سلولي باقي بماند و به تقسيم ادامه دهد همچنين پيام­هاي ديگري نيز وجود دارند به سلول فرمان مي­دهند تا از چرخه سلولي خارج شوند اگر هر كدام از اين پيام­هاي كنترل كننده دچار اشكال شوند تقسيم سلول از كنترل طبيعي خود خارج مي­شوند. استروژن­ها، Cyclin ها و عوامل رشد شبيه انسولين از مهم­ترين كنترل كننده­هاي چرخه تقسيم سلولي در پستان هستند (گروس و يي[5]، 2003) (شكل2-1).

 

[1] . Howel, et all

[2] . Murphy, et al

[3] . Steel & Smyth

[4] . Raza, et al

[5] . Gross & Yee

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.