شنبه ۱۹ اسفند ۰۲

دانلود مقالات پايان نامه

فروش فايل پايان نامه : بازاريابي خدمات بانكي

۱۳۳ بازديد

مفاهيم جديد بازاريابي و رويكردهايي كه در طي چند سال اخير از طرف صاحبنظران ارائه شده است،به عنوان يك ابزار قدرتمند در اختيار مديران سازمانها قرار گرفته است تا بتوانند از آنها در ايجاد تمايز رقابتي پايدار بهره برداري نمايند. بنابراين رويكردهاي جديد همگام با تغيير و تحولاتي كه بواسطه رشد فن آوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي در جوامع پديد آمده اند، بوجود آمده و تجربه آنها توسط سازمان هاي معتبر، حاكي از موفقيت و ارزش فوق العاده آنها دارد .بانكها بعنوان بخشي از نظام علقه هاي مالي، اجتماعي و بنيادين كه نقش سازنده اي در پياده سازي اثر بخشي استراتژي هاي بازاريابي بانكي دارند، تلاش شده است تا زواياي مختلف رويكرد نوين بازاريابي بررسي شود. در پايان نيز به تعدادي از استراتژيهايي كه بانكها در رويارويي با گروههاي خاص مشتريان مي توانند اتخاذ نمايند، اشاره شده است .تغيير در محيط هاي كسب و كار با آهنگ پر شتابي در حال رخ دادن است . امروز همانند ديروز نيست و فردا نيز متفاوت از امروز خواهد بود.بنابراين شركت هاي موفق فردا مجبورند %۲ارها از كارايي لازم برخوردار بوده و نسبت به بكارگيري آنها اميدوار بود.تغيير در محيط هاي كسب و كار با آهنگ پر شتابي در حال رخ دادن است . امروز همانند ديروز نيست و فردا نيز متفاوت از امروز خواهد بود.بنابراين شركت هاي موفق فردا مجبورند سه حقيقت مسلم كه باعث در پيش گرفتن استراتژيهاي جديد شود را سرلوحه برنامه هاي كاري خود قرار داده و همواره برنامه ريزي هاي لازم را براي رويايي با آنها داشته باشند.
الف) فشارهاي جهاني: به موازات گسترش علوم و فنون جديد اين فشارها باعث خواهند شد تا كسب و كار و زندگي شخصي افراد جامعه به صورت مستقيم و غير مستقيم تحت تأثير قرار گرفته و در نيازها و انتظارات آنها تغيير ايجاد شود.
ب)‌پيشرفت مستمر تكنولوژي ها: هيچ پاياني براي پيشرفت تكنولوژي هاي جديد متصور نيست و اين پيشرفت ها كماكان ادامه خواهند داشت تا همه ما را متحير و مبهوت خود سازند .
ج) مقررات زدايي: ساده سازي و امكان بهره برداري تمام افراد جامعه از خدمات حق مسلم آنهاست، بنابراين فشار مداوم و مستمر درخصوص آزادسازي بخش هاي اقتصادي همچنان وجود خواهد داشت استنباط مي شود كه سه تحول – جهاني شدن، پيشرفت هاي تكنولوژيكي و مقررات زدايي- فرصت هاي بسيار جذابي را ايجاد خواهند كرد كه استفاده از آنها باعث ايجاد مزيت رقابتي در مؤسسات خواهند شد.به همين لحاظ است كه تداوم استراتژي امروز خطرناك بوده و لازم است تا استراتژيهاي جديدي نشانه گرفته شود. در شرايط فعلي در عصر گذار از وضعيت بر هرج و مرج فعلي به يك دوره جديد هستيم كه مشخصه هاي آن رقابت گسترده، وجود منابع اطلاعاتي و ارتباطي فراوان، افزايش پيچيدگي هاي كسب و كار و … است .درك، شناخت و استفاده از مفاهيم بازاريابي در بسياري از سازمانها در طي سالهاي اخير دچار دگرگوني شده و فقط تعداد كمي از آنها مفهوم واقعي بازاريابي را درك و از آن براي بهبود امور خود بهره برداري مي نمايند. بي شك مفاهيم جديد بازاريابي و ارتباط با مشتريان تا زماني كه نياز به آن احساس نشود، مورد پذيرش قرار نخواهد گرفت. بنابراين در شرايط فعلي و با ايجاد تغيير و تحولات مختلف در جوامع، خصوصاً علوم جديد و فن آوريهاي اطلاعاتي، شركت ها و سازمانهاي مختلف مفاهيم نوين بازاريابي را به دليل نياز به آنها با دل و جان پذيرا شده و ضمن آموزش آن به كاركنان خود نسبت به پياده سازي و عملياتي نمودن آن در سازمان متبوع خود از هيچ كوششي فروگذار نيستند .
بر اساس آخرين نظريات ارايه شده در راستاي سير تكاملي نقش بازاريابي در سازمانها، مشتريان نقش محوري و اصلي در هر سازماني را بر عهده داشته و در مركز عمليات آن سازمان قرار مي گيرند، در واقع اين جابجايي در نقش حاصل تفكر مديران روشنفكري است كه جز به تعالي سازمان خود به چيز ديگري فكر نمي كنند و اعتقاد دارند كه بايد هرگونه فعاليت سازمان به سوي مشتري باشد و برنامه ريزي اين فعاليت ها صرفاً بايد در جهت درك، خدمت رساني، تأمين رضايت مشتريان و ماندگار كردن آنها صورت پذيرد. اين اعتقاد وجود دارد كه دارايي هاي سازمان بدون وجود مشتريان ارزش چنداني ندارد، بنابراين وظيفه اصلي سازمان را جذب و حفظ مشتريان و وظيفه بازاريابي را ارائه محصولات برتر و راضي نگهداشتن مشتريان براي يك دوره بلند مدت مي دانند .
چالش اساسي مديران سازمانها در شرايط فعلي، تغييرات مستمر در انتظارات و نيازهاي مشتريان است. بنابراين اين مديران همواره بايد اين موضوع را در نظر داشته باشند كه «محيط هاي كاري دچار تغيير شده و نياز به مدل هاي نو و روش هاي جديد براي غلبه بر اين تغييرات وجود دارد»، اينجاست كه تفكرات سنتي بازاريابي پاسخگو نبوده و پارادايم جديد بازاريابي شكل خواهد گرفت.
بازاريابي ديروز (سنتي) تنها در انديشه يافتن مشتري بود و بازاريابي امروز (نوين) «دانش و هنر يافتن و نگهداري از مشتريان» را عهده دار است،‌ در بازاريابي ديروز شاخص موفقيت «سهم از بازار» بود ولفي در بازاريابي امروز «سهم از مشتري» شاخص موفقيت محسوب مي شود. آنچه كه براي سازمانهاي امروزي ارزش تلقي مي گردد «ايجاد رابط مستمر با مشتري و نگهداري آنها براي مدت زمان طولاني و خلق مشترك تجارب با آنهاست» و سازمانهايي موفق هستند كه بتوانند «مشتريان تمام عمر» براي خود ايجاد نمايند. در اين شرايط وضعيت بانكهاي نيز خارج از اين مقوله نبوده و تغييرات ايجاد شده در انتظارات و نيازهاي مشتريان آنها باعث شده است تا بانكداران به دنبال استفاده از روش هاي نوين بازاريابي براي جذب و نگهداشت مشتريان و افزايش سهم از مشتريان باشند. در شرايط كنوني تحقق اساسي ترين هدف بانكهاي كه همانا «ارزش آفريني براي مشتريان» باشد، بدون استفاده از فنون و روشهاي نوين بازاريابي بانكي امكان پذير نخواهد بود.سير تكاملي رويكردهاي بازاريابي تغيير و تحولات صورت گرفته در سالهاي اخير و ظهور چالش هاي پيش روي سازمانها نشان داد كه رويكردهاي موفقيت آور گذشته نمي توانند مبنايي براي موفقيت امروز باشند. لذا صاحبنظران با شناخت دقيق تغييرات رخ داده، به معرفي رويكردهاي نويني پرداختند كه به مديران براي پيشگامي در عرصه رقابت كمك خواهد كرد. در همين راستا، اين تحولات به نحو شگرفي باعث واكنش بازاريابان شده است.تلاش هاي مستمري وجود دارد تا همگام با اين تغييرات، ابزارهاي جديدي شناسايي شود تا بتوان از فرصت هاي موجود، بهره برداري نمود. در رويكردهاي نوين بازاريابي كه ارتباط با مشتريان مهمترين ويژگي آن به شمار مي رود تغييرات زير به صورت كاملاً محسوس ، مشاهد خواهد شد:

۱- شناسايي رشد توانمندي هاي مشتريان
۲- ايجاد خدمات متمركز براي بازار هدف
۳- تدوين استراتژي هاي بازاريابي با رويكرد مشتري محوري
۴- خلق ارزش در رويارويي با مشتريان و مشاركت به منظور ارزش آفريني
۵- استفاده از تكنولوژي هاي سطح بالا در بازاريابي
 دانلود متن كامل پايان نامه با فرمت ورد : نقش «بازاريابي» در فضاي پيچيده رقابتي بانك‌هاي ايران

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.