شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پژوهش (پايان نامه) : عوامل اجتماعي موثر برگرايش جوانان به شبكه هاي اجتماعي م...

۱۱۷ بازديد

سرمايه اجتماعي شبكه بر منابع ابزاري و حمايتي موجود در شبكه ها كه از طريق دستيابي به پيوندهاي اجتماعي در دسترس فرد قرار مي­گيرند و از اين طريق فرد مي تواند به طيف وسيعي از حمايت هاي گوناگون دسترسي يابد، اطلاق مي گردد. سرمايه اجتماعي در سه بعد ويژگي‏هاي ساختي، ويژگي‏هاي تعاملي و ويژگي‏هاي كاركردي شبكه مورد بررسي قرار گرفته است. در بعد ساختي سرمايه اجتماعي شبكه، اندازه شبكه و تركيب شبكه مطرح مي‏شود كه شاخص‏هاي اين بعد مي‏باشد. منظور از اندازه شبكه، تعداد افرادي است كه فرد به طور غيررسمي در شبكه روابط خود با آن‏ها در تعامل و ارتباط است.منظور از تركيب شبكه، نسبت‏هاي مختلف هر يك از اعضا در شبكه فردي مي‏باشد كه اين متغير از تعدادخويشاوندان دور و نزديك، دوستان، همسايگان و همكاران ساخته شده است. در بعد تعاملي، فراواني تماس افراد، شيوه تماس آن‏ها با هم و صميميت در رابطه به عنوان شاخص‏ها و مولفه‏هاي اين بعد مطرح مي‏باشند. منظور از فراواني تماس، دفعات ارتباطي است كه افراد با هر يك از اعضاي شبكه خود دارند و اينكه هر چند وقت يكبار با آن‏ها در تماس و ارتباط مي‏باشند. منظور از شيوه تماس، روش برقراري ارتباط با اعضاي شبكه (شيوه‏هاي تماس رودررو و حضوري،تلفني و اينترنت) و ميزان برقراري ارتباط با اعضاي شبكه مورد بررسي قرار خواهد گرفت. در بعد كاركردي سرمايه همان حمايت هاي دريافتي از اعضاي شبكه و ارائه حمايت به آنها در قالب 4 نوع حمايت عاطفي، مشورتي، مصاحبتي، عملي و اطلاعاتي است (باستاني و صالحي هيكويي، 1386: 77).

به اعتقاد كلمن[1] سرمايه اجتماعي بخشي از ساختار اجتماعي است كه به كنشگر اجازه مي دهد تا با استفاده از آن به منابع خود دست يايد. اين بعد از ساختار اجتماعي شامل تكاليف و انتظارات، مجازي اطلاع رساني، هنجارها و ضمانت اجراهايي است كه انواع خاصي از رفتار را تشويق كرده يا منع مي شوند(كلمن، 1383: 301-300).

 

 

1-7-2-1-تعريف عملياني سرمايه اجتماعي:

بر اساس تعريف مفهومي سرمايه اجتماعي را در سه بعد ويژگي‏هاي ساختي(تعدادخويشاوندان دور و نزديك، دوستان، همسايگان و همكاران)، ويژگي‏هاي تعاملي(شيوه و فراواني تماس) و ويژگي‏هاي كاركردي شبكه  و بعد كاركردي(حمايت هاي دريافتي از اعضاي شبكه و ارائه حمايت در4بعدعاطفي، مشورتي، مصاحبتي، اطلاعاتي) در سطح رتبه اي و در قالب طيف ليكرت (خيلي كم، كم، متوسط، زياد و خيلي زياد) مورد سنجش قرار مي گيرد.

1-7-3- تعريف مفهومي آگاهي:

آگاهي و سواد رايانه اي علم و توانايي شخص براي استفاده از رايانه ها و فناوري موثر مي باشد. سواد رايانه اي همچنين ترجيحا به سطحي اطلاق مي گردد كه به راحتي بعضي افراد مي توانند از برنامه هاي رايانه اي و قابليت هاي ديگري كه با رايانه ها ارتباط دارند استفاده نمايند و مجموعه مهارت‌هايي است كه فرد را قادر مي‌سازد نياز اطلاعاتي خود را تشخيص دهد، با شناسايي منابع اطلاعاتي موجود به تدوين روش جستجو دراين منابع پرداخته و پس از انجام جستجو اطلاعات به دست آمده را ارزيابي كرده و به منظور توليد اطلاعات جديد پيوند لازم بين اطلاعات جديد را با دانش قبلي خود برقرار سازد(محمدي، 1388: 21). ميزان آگاهي با استفاده از ميزان توانايي استفاده از شبكه هاي مجازي و توليد پيام و آشنايي با نحوه كاركردها وآسيب ها و فوايد شبكه هاي مجازي مد نظراست.

1-7-3-1- تعريف عملياتي آگاهي:

سنجش آگاهي همان اندازه گيري توانايي و ميزان آشنايي كاربران با انواع ترفندها و امكانات شبكه هاي مجازي(نحوه دانلود فيلم، آهنگ، عكس و كامنت گذاري، آشنايي با قابليت و توانايي شبكه نحوه دخيره كردن و به اشتراك گذاري اطلاعات، آشنايي با فوايد خدمات الكترونيك و مضرات استفاده از اين شبكه و صاحبان اصلي آن) در قالب طيف ليكرت (خيلي كم، كم، متوسط، زياد و خيلي زياد) مورد سنجش قرار مي گيرد.

3321-7-4- تعريف مفهومي صميميت بين اعضاي شبكه:

منظور از صميميت رابطه، احساس نزديكي و خودماني شدن با اعضاي شبكه است(باستاني و صالحي هيكويي، 1386: 77).

 

 

1-7-4-1- تعريف عملياني صميميت بين اعضاي شبكه:

احساس صميميمت در شبكه هاي مجازي بر حسب راحتي دربيان عقايد و مشكلات و احساس آرامش و خودماني بودن از در كنار هم بودن در شبكه مجازي كه آنها را در بخش هاي مختلف زندگي شريك مي كنند و در قالب طيف ليكرت (خيلي كم، كم، متوسط، زياد و خيلي زياد) مورد سنجش قرار مي گيرد.

1-7-5- تعريف مفهومي اعتماد:

اعتماد مفهومي است كه در فرايند روابط اجتماعي بين افراد شكل مي­گيرد. آنتوني گيدنز اعتماد را به عنوان اطمينان با اتكاء بر ماهيت يا شخصي يا صحت گفته اي تعريف مي­كند(حيدرآبادي، 1390: 53). جانسون عناصر تشكيل دهنده اعتماد را صراحت و باز بودن سهيم كردن پذيرش حمايت تمايلات همكاري جويانه و رفتار مبتني بر اعتماد مي داند

1-7-5-1- تعريف عملياني اعتماد:

ميزان اعتماد به شبكه هاي اجتماعي در قالب سه بخش 1- صداقت(به نظر من هيچ چيز بهتر از راستي نيست حتي اگر به ضررت  آدم تمام شود/در اين فضا افراد خود واقعي را بدون تظاهر و ترس ابراز مي كنند/در اين فضا مي توان خود همانگونه كه دوست داري (خودآرماني) نمايش داد)و2-صراحت(آدم بايد رك و پوست كننده حرف بزنه تا اينكه از اين شاخه به آن شاخه بپره/آدم اگر در اين فضا بدون رو دربايستي(روراست ) حرف دلشو بزنه فكر ميكنند احمق  و بي كلاس است/من هرگز جرات نكردم حرفمو به خانواده ام بزنم اما در اين فضا به راحتي بيان مي كنم/در اين فضا اگر از چيزي خوششم  نياد خيلي راحت نظرم  را به ديگران ابراز مي كنم/در اين فضا مي توان به اشتباهات اعتراف كرد ) .3-اطمينان(آدم بايد در زندگي فقط به فكر خودش متكي باشد/اگر براي من كاري پيش آيد ونتوانم انجام دهم حاضر نيستم ان را به شخص ديگري بسپارم/حاضر نيستم اطلاعاتم و عكس هايم را در اين فضا قرار دهم) در سطح ترتيبي بر اساس طيف ليكرت (كاملا موافقم، موافقم، بي نظر، مخالفم و كاملا مخالفم)مي سنجيم.

[1]-Kollman

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.