شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه نقش مشاركت مديريت و قابليت­هاي بازاريابي بر مزيت رقابتي (مطالعه موردي: بانك رفاه كارگران)

۱۰۷ بازديد

قابليت­هاي بازاريابي و عملكرد

آثاهن گيما[1] جهت عملياتي سازي قابليت­هاي بازاريابي، فرآيندهاي متعددي را تعريف كردند كه هركدام      مي­تواند به وسيله سازمان، جهت رسيدن به مشتريان هدف و ايجاد ارزش افزوده براي كالاها و خدمات به كار گرفته شود(آثاهن گيما، 1993). اولين فرآيند، خدمت دهي به مشتريان است، به گونه­اي كه بتواند نيازهاي خريدار و مصرف كننده را برآورد كند. بسياري از محققان بازاريابي معتقدند كه خدمت­دهي به مشتريان به  گونه­اي شاخص مي­تواند منجر به مزيت رقابتي شود. دومين فرآيند، اثربخشي فعاليت­هاي پيشبرد در رسيدن به رشد سهم بازار و فروش است. از اين فعاليت­ها براي برقراري ارتباط با بازارهاي هدف استفاده مي­شود. سومين فرآيند، داشتن شبكه توزيع قوي است به گونه­اي كه بتواند با توزيع كنندگان ارتباطي كارآ و مؤثر برقرار كند. چهارمين فرآيند، برقراري ارتباط با مشتري است. از اين فرآيند براي شناخت نظرات مشتري و مشاركت با او استفاده مي­شود. پنجمين فرآيند، استفاده از تحقيقات بازاريابي براي شناختن نيازهاي نيازهاي آشكار و پنهان مشتريان و بررسي كالاها و خدمات ارائه شده به وسيله رقباست. آخرين فرآيند، توانايي سازمان در ايجاد محصولي متمايز از نظر كيفيت، قيمت، تصوير، خدمات و ... است. هر يك از اين متغيرها ارتباط مثبتي با عملكرد سازمان بخصوص در زمينه نوآوري، كارآفريني، ايجاد مزيت رقابتي و افزايش فروش و سهم بازار دارد(ويراواردينا[2]، 2003).

اورتگا و ويلورد در سال 2008 پيشنهاد مي­كنند كه قابليت­هاي بازاريابي تاثير بيشتري بر عملكرد شركت­هايي دارند كه سرمايه­گذاري بهتري را بر دارايي­هايي كه براي نوآوري در محيط پوياي تجاري بكار مي­برند، دارند. مقالات مديريت استراتژيك چنين بيان مي­كنند كه قابليت­هاي بازاريابي اثرات متنوعي بر عملكردي دارند كه وابسته به شيوه­هايي است كه شركت­ها مي­تواند خودشان را با محيط همتراز كنند. شركت­ها با بازارگرايي كارا متمايز مي­شوند. شركت­هاي نوآور منابع با اهميت را به فعاليت­هاي بازاريابي خود اختصاص مي­دهند در حالي كه شركت­هاي مدافع تمركز بيشتري بر كاهش هزينه­ها نسبت به توسعه توانايي­هاي بازاريابي دارند(سانگ، 2007: 19).

 

2-2-1-3) ابعاد قابليت­هاي بازاريابي

2-2-2-3-1) كانال­هاي توزيع

يك كانال توزيع مجموعه­اي از مؤسسات وابسته به يكديگر است، مؤسساتي كه مسئوليت تحويل كالا، خدمات به دست مصرف كننده يا استفاده كننده صنعتي بر عهده ايشان واگذار شده است(كاتلر، 1377: 487).

صاحب نظري كانال هاي توزيع را اين گونه تعريف مي­كند: شبكه اي از مراكز و مؤسسات سازمان يافته كه بطور جمعي تمام فعاليت­هايي را كه براي ارتباط توليد كنندگان با استفاده كننده و بالعكس به منظور دستيابي به اهداف بازاريابي لازم را انجام مي­دهند(كوشينك، 1995: 158)

وظايف كانال­هاي توزيع:

كانال­هاي توزيع وظيفه انتقال كالا از توليد كنندگان به مصرف كنندگان را بر عهده دارند. اعضاي كانال توزيع انجام وظايف اصلي زير را بر عهده دارند:

اطلاعات: جمع آوري و توزيع اخبار و اطلاعات تحقيقات بازاريابي درباره بازيگران و نيروهاي موجود در محيط بازاريابي كه براي برنامه­ريزي و مساعدت به امر مبادله مورد نياز است.

تبليغات: تهيه و پخش و نشر اطلاعات ترغيب كننده درباره كالا

تماس: جستجو و برقراري ارتباط با خريداران بالقوه

انطباق: شكل دادن و جور كردن كالا با خريدار

توزيع فيزيكي: حمل و نقل و انبار كردن كالا

تأمين مالي: تأمين وجوه و استفاده از آن براي تأمين هزينه هاي مالي

مخاطره پذيري: قبول مخاطرات مربوط به انجام كار توزيع.

واسطه­هاي بازاريابي

تمام افراد و سازمان­هايي كه در رسيدن كالاها و خدمات از توليد كننده به مصرف كنندگان نقش دارند واسطه بازاريابي ناميده مي­شوند كه شامل انواع زير است:

واسطه: يك واژه قديمي كه هنوز استفاده مي­شود و شامل هر فردي كه بين توليد كننده و مصرف كننده قرار دارد، مي­شود.

عامل­ها و دلال­ها: عوامل و دلال­ها واسطه­هايي هستندكه صاحب كالا نمي­شوند و تفاوت آن­ها در اين است كه عامل بصورت بلندمدت با توليد كنندگان رابطه دارند و دلال­ها بصورت كوتاه مدت.

عمده فروشان: واسطه­هايي كه كالا را از توليد كنندگان خريداري كرده و آنرا به ديگر عمده فروشان، خرده فروشان و يا مصرف كنندگان سازماني مي­فروشند.

خرده فروشان: خرده فروشان آخرين حلقه بسياري از كانال­هاي بازاريابي هستند كه بطور مستقيم با مشتريان نهايي ارتباط دارند. فروشگاه­هاي خرده فروشي واضح ترين مثال هستند.

توزيع كننده: واژه اي كلي است كه شامل انواع گوناگوني از واسطه­هاست كه وظايف گوناگوني مانند مديريت موجودي، فروش شخصي و امور مالي را انجام مي­دهند. اين واژه­ها بيشتر در بازارهاي سازماني مطرح است.

دلال خرده فروش: واژه اي ديگر است كه مي­تواند براي هر واسطه استفاده شود. اگر چه بعضي افراد را افرادي مي­دانند كه فقط به مشتريان نهايي مي­فروشند و نه به ديگر واسطه­ها.

واسطه­هاي ارزش ايجاد كننده: واسطه­هايي كه كالا را از توليد خريده و يا تغيير يا اصلاحاتي در كالا ارزش افزوده ايجاد كرده و به مشتريان نهايي مي­فروشند.

تاجر: واسطه­هايي كه مالك كالا مي­شوند و آنرا به ديگران عرضه مي­كنند(كاتلر، 1994: 533).

 

طراحي كانال هاي توزيع

كانال توزيع دلخواه شركت كانالي است كه هم نيازهاي مشتريان را رفع كند و هم قدرت رقابت داشته باشد. تصميمات مهم در طراحي كانال­هاي توزيع در شكل زير نشان داده شده است:

ترسيم نقش توزيع درآميخته بازاريابي
تعيين تعداد واسطه­هاي توزيع
گزينش اعضاي كانال­هاي مشخص
انتخاب نوع كانال توزيع

 

 

 

شكل2-1) طراحي كانال توزيع

مراحل طراحي كانال­هاي توزيع

شامل سه مرحله است:

1) عوامل شناسايي كانال­هاي مختل، مهمترين عوامل شناسايي كانال­هاي مختلف:

الف: پوشش و قدرت توزيع، يعني تعداد واسطه­هايي كه محصول توليد كننده را در يك ناحيه تجاري بازاريابي مي­كنند.

ب: دسترسي به استفاده كننده نهايي: با توجه به دسترسي به استفاده كنندگان نهايي بايد واسطه­ها مشخص كرد.

ج: فعاليت­ها و وظايف متداول: توجه به فعاليت كانال رقبا براي محصولات يا خدمات مشابه در شناسايي انواع واسطه­ها مؤثر خواهد بود.

د: وظايف، فعاليت­هاي لازم: توليد كننده بايد به شناسايي وظايفي مانند ذخيره كردن، حمل و نقل و تماس با مشتري نيز بپردازد.

2) ارزيابي و گزينش كانال­ها: ارزيابي كانال­هاي مختلف شامل تحليل درآمد و هزينه، طول زمان لازم براي پرورش كانال، ملاحظات كنترلي محدوديت­هاي قانوني در دسترس بودن كانال و گزينش كانال است.

3) گزينش اعضاي كانال: گزينش واسطه­ها يك فرايند برابرسازي و مقايسه­اي است. توليد كننده و آن­ها واسطه­هاي خاص را كه بتوانند وظايف لازم را به درستي انجام دهند شناسايي كند و آن­ها را متقاعد سازد كه ارتباطشان به نفع هر دو خواهد بود(روستا و ديگران، 1375: 292).

[1]Atuahene-Gima, K

[2] Weerawardena, J.

براي دانلود متن كامل روي لينك زير كليك كنيد :

پايان نامه نقش مشاركت مديريت و قابليت­هاي بازاريابي بر مزيت رقابتي (مطالعه موردي: بانك رفاه كارگران)

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.