جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه بررسي رابطه برنامه درسي پنهان با تفكر انتقادي دانش ­آموزان

۱۰۲ بازديد

مولفه­هاي برنامه درسي پنهان

1- معماري و كيفيت ساختمان: با توجه به دستاوردهاي مفيد «علم ارتباطات» صاحب­نظران اين رشته معتقدند آموزش­هاي غير كلامي و رفتار غيربياني بيش از ساير عوامل در انتقال پيام به فراگيران نقش دارند. بر همين اساس او وارد تي‌هال يكي از صاحب­نظران حوزه ارتباطات در نظريه خود به نام زبان «صامت» معتقد است « فضا سخن مي‌گويد» (نويد، 1373،2) و «زبان حرف مي‌زند» پس عبارت مراكز آموزشي و عناصر تشكيل‌دهنده آن مانند رنگ، نور، صدا، تجهيزات حياط، راهروهاي تنگ و طولاني همه و همه اثرات آموزشي و تربيتي دارند. حياط زيبا و سرسبز، نشاط‌ و شادان را به ارمغان آورده، يادگيري را آسان مي‌كند و برعكس مراكز آموزشي تنگ و كوچك به كلاس­هاي كم‌ نور، تخته فرسوده و صندلي­هاي شكسته رغبت به درس و بحث و يادگيري را شايد براي هميشه از بين ببرد.

2ـ ساختار اجتماعي و اداري: دايره‌المعارف برنامه درسي اشاره شده است كه برنامه درسي رسمي مراكز آموزشي تنها فقط يك بخش از كل سازماندهي مراكز آموزشي است كه بر آموزش اجتماعي فراگيران اثر مي‌گذارد(لوي[1]،‌1991، ص 733). آيزنر معتقد است: سيستم پاداش، رفتار متواضعانه را پرورش مي‌دهد. بعضي تحقيقات جالب دريافته‌اند كه پاداش خارجي انتظاراتي در فراگيران ايجاد مي‌كند كه علاقه‌ آنها را براي فعاليت­هاي پاداش داده شده سرد مي‌كند. سپس اضافه مي‌كند با اين پاداشها، سيستم پرداخت در مخدرهاي پاداش را به وجود نمي‌آوريم؟ (همان منبع)

3- ارتباط متقابل اعضاء: طرز تلقي و رفتار اعضاي از عوامل بسيار مهم در تشكيل طرز تلقي‌ها مي‌باشد. اگر اعضا در كلاس درس،‌ آزاد برخورد كند و فرصت كافي و مؤثر در اختيار دانش­آموزان قرار دهد تلاش، توانايي و حس اعتماد به نفس را در او تقويت مي‌كند. اگر اميال و خواسته‌ها و نظرات خود را محور قرار دهد و با رويه سلطه‌گري برخورد نمايد مانع بروز توانايي‌ها مي‌شود و در دانش­آموزان گرايش سلطه‌گري به ديگران را پرورش مي‌دهد. بعلاوه جهت‌گيري اقتصادي، طبقاتي و فرهنگي اعضا نيز در طراحي و اجراي تدريس و رابطه با دانش آموز مؤثر است. اعضا كه امكانات مادي را ارزش مهم تلقي كند محورمان از امكانات مادي را محرومان از يك ارزش تلقي خواهد كرد و متناسب با آن عمل خواهد نمود (ملكي، 1389).

4- روابط ميان فردي افراد با يكديگر: در درون مراكز آموزش عالي به صورت رسمي يا غيررسمي روابط انساني متعدد شكل مي‌گيرد و هر كدام آثار تربيتي خاص خود را دارند. يكي از اين گونه روابط، روابط كاركنان و اعضا با دانشجويان و دانش­آموزان مي‌باشد. موضع‌گيري و طرز تفكر و نگرش­هاي افراد و اداره كننده مراكز آموزش در اين زمينه بسيار قابل ملاحظه است. اگر كاركنان برداشت­هاي طبقاتي ويژه‌اي داشته باشند نوع زندگي دانش آموزان در تصميم‌گيريهاي تربيتي تأثير مي‌كند. فرزندان طبقه‌اي كه نزد كاركنان مراكز آموزش عالي اهميت بالاتري دارند از توجهات ويژه برخوردار خواهند شد و دانش آموزان طبقات ديگر از چنين توجهي محروم خواهند ماند.

5- جو اجتماعي: گروه­هاي مختلف اجتماعي ـ اقتصادي و نگرش­هاي متفاوتي كه فرزندان افراد اين گروهها با خود به مدرسه، دبيرستان و دانشگاه مي‌آورند، از طريق صحبت­ها و بحث­هايي با يكديگر و نحوه برخورد آنها با هم تأثيرات عميق‌ تربيتي را به وجود مي‌آورد كه در جامعه ما هنوز مطالعه دقيقي در مورد آنها انجام نگرفته است.

6- قوانين و مقررات مدرسه: اين عامل در ايجاد برنامه درسي پنهان بسيار موثر است. زيرا در مدرسه براي اداره امور مختلف مانند كلاس­بندي، گروه­بندي دانش­آموزان، روش­هاي ارزشيابي(نوع آزمون، امتيازات، موفقيت در آزمون و...) مسائل انضباطي، روش­هاي تشويق و تنبيه، فعاليت­هاي فردي و گروهي دانش­آموزان يا عدم مشاركت آنان در اداره امور مدرسه و عوامل مشابه مقرراتي وضع مي­شود. كه هر يك از اين قوانين و مقررات در شخصيت دانش­آموز تاثير مي­گذارد. به عنوان مثال، روش ارزشيابي در واكنش معلم نسبت به آثار و نتايج ارزشيابي­ها، يكي از عوامل است. اگر معلم دانش آموز ضعيف را مورد تحقير و سرزنش قرار دهد طرز تلقي و نگرش منفي را در او تقويت مي­كند. و دانش آموز اعتماد خود را به توانايي­ها و جبران شكست­ها از دست مي­دهد. اين تصورات منفي بخشي از برنامه درسي پنهان است. نوع فعاليت يادگيري(فردي يا جمعي) در آثار و نتايج فعاليت­ها موثر است. دانش­آموزاني كه به طور گروهي و جمعي فعاليت مي­كنند به صلاحيت­ها و توانايي­هايي دست مي­يابند كه در شكل فردي فعاليت­ها هرگز حاصل نمي­شوند.

[1] -Lewy

پايان نامه بررسي رابطه برنامه درسي پنهان با تفكر انتقادي دانش ­آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي شهر آبدانان

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.