رابطه تدريس با برنامه درسي پنهان: برنامه درسي پنهان، بعد غيرقابل پيشبيني يادگيري است. طراحي آموزشي بدون توجه به اين بعد، غفلت از بخش مهم عواملي است كه در يادگيري دانشآموز تاثير فراوان دارند. معلمان به طور معمول در طراحي آموزشي به عوامل آشكار موثر در تدريس توجه ميكنند و از عوامل پنهان غافل ميمانند. بنابراين لازم است عوامل اساسي موثر در شكل گيري برنامه پنهان شناسايي و آشكار شوند و تا حدودي در طراحي و اجرا تحت ضابطه و كنترل در آيند. يكي از عواملي كه در كم كردن فاصله بين برنامه درسي رسمي و پنهان تاثير دارد مشاركت دانش آموزان در جريان آموزش است. در صورت مشاركت آنان در طراحي و اجراي تدريس، فعاليتهاي يادگيري، را با اهميت تلقي خواهند كرد و با علاقه و آگاهي براي يادگيري، و نايل شدن به هدفهاي آموزشي، تلاش خواهند نمود. عامل ديگر، آگاهي برنامهريزان و معلمان از عوامل غير آشكاري است كه در آموزش موثر است؛ براي مثال وقتي معلم بداند كه نوع برخورد او در ارزشيابي از آموختههاي دانش آموزان و آثار ارزشيابي موثر است، سعي ميكند رفتار خود را به منظور تقويت ارزشها و گرايشهاي مطلوب تنظيم نمايد. يا وقتي كه متوجه شد طرز تلقيهاي او درباره رابطه معلم و دانشآموز در كلاس درس و يادگيري دانشآموز(منفعل يا فعال بودن) در شكلگيري طرز تلقيهاي دانشآموزان اثر دارد، سعي ميكند روابط آموزشي داخل كلاس ا به صورت مفيد و ثمر بخش سازمان دهد. بنابراين، معلم بايد عوامل موثر در برنامه درسي پنهان را شناسايي كند و با در نظر گرفتن آنها در طراحي و اجراي آموزش منطقيتر عمل نمايد(ملكي،1389،86،87،88).
شنبه ۰۵ آبان ۹۷ ۲۲:۱۵ ۱۰۸ بازديد
تاكنون نظري ثبت نشده است