چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۴

دانلود مقالات پايان نامه

تحقيق (پايان نامه) : نكات طلايي براي جذابيت و سودمندي فروشگاه­هاي اينترنتي

۱۰۸ بازديد

نكاتي در مورد متون و اطلاعات فروشگاه­هاي اينترنتي

هنگام قرار دادن متون در فروشگاه­هاي اينترنتي بايد به چند نكته توجه كرد تا بتوان جذابيت و سودمندي سايت و مطالب را افزايش داد. اين نكات عبارتند از:

  1. اطلاعات بايد خلاصه و كوتاه باشد. تقريبأ 80 درصد از كاربران وب وقتي با حجم وسيع اطلاعات مواجه مي شوند، به جاي مطالعه تنها آنها را اسكن مي­كنند. بنابراين، نكات مهم مطالب بايد واضح و روشن بيان شود. اين درحالي است كه اگر بينندگان با حجم وسيع اطلاعات مواجه شوند، در اين حجم از اطلاعات غوطه­ور شده و از مطالعه مطالب خودداري مي­كنند (سوييني[1]، 1390: 64).
  2. در متن بايد يك مشكل را مطرح نموده و نشان داد چگونه مي­توان آنرا حل كرد. در چندين پاراگراف اول كه در صفحه اصلي شما ظاهر مي­گردد بايد به جزئيات بيشتري از مسأله­اي كه در سرخط خود مطرح شده پرداخت. تنها زماني بازديد­كنندگان احساس مي­كنند كه درك شده­اند كه مطمئن شوند كه محصول يا خدمات فروشگاه مي­تواند مشكل آنها را حل نمايد. وقتي مشكل مطرح شد سپس مي­توان محصول يا خدمات خود را بعنوان راه حل مشكل معرفي نماييد. با تأكيد بر اينكه واقعأ چگونه محصول يا خدمات شما مشكل خواننده را برطرف مي­كند اين تضمين را خواهيد يافت كه افزايش فروش خود را شاهد باشيد (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).
  3. همچنين فروشگاه­هاي اينترنتي بايد اعتبار مطالب ارائه شده خود را افزايش داده و اعتماد بازديد­كنندگان را به خود تقويت نماييد. از طريق اين فرآيند است كه بازديد كنندگان شما اعتماد مي­كنند و از خريد از شما احساس آسودگي مي­كنند. چندين راه وجود دارد كه اين كار را به صورت مؤثر انجام داد كه دو عدد از سريعترين و راه ترين آنها عبارتند از: يكي از روش­هايي كه فروشگاه­هاي اينترنتي مي­توانند اعتبار خود را نشان دهند درج نظرات مشتريان خود در متن پيام فروش مي­باشد. اينها متوني برگزيده از ايميل­هاي موثق يا نامه­هايي از مشتريان است كه بيان مي­كند چگونه محصول يا سرويس اين فروشگاه كمك نموده تا مشكلي كه با آن مواجه بودند حل گردد. روش ديگر اين است كه مي­توان با افزودن يك بخش به متن فروش كه اعتبار­نامه­ها، تجربه و هر اطلاعاتي از عملكرد گذشته فروشگاه­ اينترنتي را مختصرا توضيح مي­دهد كه فروشگاه­ چگونه واجد شرايط براي حل مشكل بازديد كنندگان شده­ايد و به اين روش ­مي­توان بر اعتبار فروشگاه­ اينترنتي افزود (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).
  4. مردم به طور معمول وقتي آنلاين هستند در جستجوي اطلاعات رايگان هستند. اگر نقشه فروش خود را خيلي زود در متن شروع كنيد احتمال دارد قبل از اينكه شانسي داشته باشيد كه دل آنها را برباييد آنها را از ادامه منصرف مي­كنيد. شما بايستي آنها را به آنچه مي­گوييد و ارتباط آن به مشكلي با آن مواجه هستند، علاقه­مند سازيد. قبل از اينكه خواننده شما به محصول علاقه­مند گردد. توجه افراد در حال جستجو را با تغيير قالب و ظاهر متن خود جلب نماييد.
  5. تعداد بسيار كمي از بازديدكنندگان از فروشگاه­هاي اينترنتي، همه كلمات متن فروش را از آغاز تا پايان مي­خوانند. اغلب با نگاهي گذرا از متن تنها لغات و عبارات خاصي را مي­خوانند. اين به اين خاطر است كه اگر شما نياز داريد مزاياي اصلي خود را برجسته نماييد، امتحان كنيد و به تركيب درستي دست پيدا كنيد كه نظر مردم را با نگاهي كه به آن مي اندازد جلب كند. اين موارد عبارتند از:
  • كاربرد خطوط بولد، ايتاليك و برجسته بطوريكه بر كليدي ترين مزاياي پيشنهاد شما تاكيد نمايد.
  • تنوع در پاراگراف­ها، بدين منظور كه صفحه شبيه ستوني از متون با قالب منسجم نباشد.
  • افزودن سرخط­هاي فرعي كه بر پيام­هاي اصلي شما تأكيد نمايد و بازديد­كنندگان شما را مجبور نمايد پاراگراف­هايي كه به دنبال مي­آيند را بخوانند.
  • قسمت چپ صفحه را خالي بگذاريد (زيرا اين حالت خواندن متن راحت­تر است از متن منظم شده[2] استفاده كنيد).
  • قرار دادن تكه­هاي مهم ولي كوتاه متن يا سرخط­هاي فرعي در وسط به طوري كه آنها از بدنه اصلي متن بيشتر نمايان كند.

سايت بدون محتوا هيچ چيزي ندارد. در واقع شايد بهترين راه برگشت سرمايه، بالا بردن كيفيت محتواي سايت است. به عبارت ديگر، راه نهايي براي افزايش ترافيك سايت است. محتواي وب­سايت شامل چيزهايي است كه اطلاعاتي را براي بينندگان فراهم مي­كنند. زماني كه از محتواي سايت صحبت مي شود، افكار افراد بر متن متمركز مي شود، در حالي كه محتواي سايت مي­تواند عكس، صدا، ويدئو يا فايل باشد. تعداد كلمات زياد در سايت، كليد واژگان زيادي را براي موتورهاي جستجو فراهم مي آورد، همچنين تعداد صفحات زياد باعث افزايش رتبه صفحه اول مي­گردد. مثل خيلي از فروشگاه­هايي كه در سطح شهرها و كشورها وجود دارند و چيدمان محصولات در آنها از نظم و ترتيب برخوردار است، فروشگاه­هاي آنلاين هم بايد از چيدمان مناسب براي مطالب و محصولات خود استفاده كنند (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).

 

2-1-6-1-2) طرح فروشگاه اينترنتي[3]

طرح شامل ظاهر كلي سايت، گرافيك، رنگها، منوها و غيره مي باشد. طراحي سايت فقط طراحي گرافيكي را شامل نمي شود. بلكه طراحي ساير عناصر سايت هم جزو نكات بسيار مهم طراحي سايت است. جذابيت طراحي عمدتأ به عناصر بصري، بويژه رنگ هاي مورد استفاده و طرح كلي آن اشاره دارد. اهميت و مفيد بودن مفهوم كلي جاذبه ها يا ظاهر ديداري در وب سايت در بسياري از  تحقيقات و توصيفات علمي نشان داده شده است. در تحقيقات سيستم هاي اطلاعات مفهوم طرح فروشگاه اينترنتي بعنوان نماينده اي براي مفهوم ظاهر يا جاذبه­هاي ديداري ارائه مي­شود. اساتيد از واژه­هاي متفاوتي براي توصيف مورد مذكور استفاده مي­كنند. طرح فروشگاه اينترنتي بعنوان  درجه­اي است كه يك شخص معتقد است كه فروشگاه اينترنتي از لحاظ زيبا شناختي براي مشتري خشنود كننده است (ون در هيجن[4]، 2003، 544).

طرح وب­سايت اشاره به برنامه­هاي بصري و شنيداري وب­سايت كه متشكل از رنگ، انيميشن، گرافيك، طرح و موسيقي است، دارد (كالير و بينستوك[5]، 2009). كيم و همكاران (2009) طراحي وب سايت به عنوان يك ويژگي خدماتي كه با اثرات چند رسانه­اي مرتبط بوده و عنصر زيبايي وب سايت را تقويت كرده و منجر به و افزايش جلوه بصري آن شده،  تعريف كرده­اند. جاذبه­هاي طرح اشاره به اجزاي عناصر ديداري آنها به ويژه رنگهاي مورد استفاده و طرح كلي دارد

(وندرهيدجن، 2003: 545). ويژگي­هاي تصويري (به عنوان مثال، رنگ، انيميشن، گرافيك، طرح) و شنيداري (به عنوان مثال، موسيقي) وب سايت، كه باعث جذابيت وب سايت شده  و ظاهر بصري وب سايت را بهبود مي­بخشند. طراحي وب سايت با انيميشن ، موسيقي، كليپ هاي ويدئويي، و ساير عناصر چند رسانه اي براي جلب توجه مشتري ايجاد شده است (كيم و همكاران، 2007: 873). مطالعات قبلي اشاره به تأثير جلوه­هاي بصري دارد. به عنوان مثال، رنگ، گرافيك و انيميشن بر حالت­هاي عاطفي مصرف­كنندگان تأثير دارد (كاتلر، 1973: 56). با اين حال، وب سايت پيچيده و يا بدون جلوه هاي بصري مي­تواند پاسخ­هاي منفي مصرف­كنندگان را ايجاد كند (كيم و همكاران، 2009: 1196). روزن و پورينتون[6] (2004) بر چگونگي تأثير وب­سايت­ها بر حالت­هاي شناختي و قصد  بازديد دوباره مصرف­كننده تمركز كردند. آنها ذكر كردند كه طراحي وب سايت كاربر پسند[7] مي­تواند منجر درك و پردازش مؤثرتر اطلاعات وب سايت توسط مصرف كنندگان شود. لي و لين (2005) اشاره كردند كه طراحي وب سايت مي تواند تعيين كننده قوي پاسخ مصرف كننده باشد.

دانلود پايان نامه :اثر لذت­جوئي و محيط فروشگاه بر خريد آني آنلاين با توجه به نوع وبگردي

گرافيك تصاوير، آرم و انيميشن ها، كه به صورت ديداري نمايش داده مي­شوند، باعث بالا بردن  ميزان مراجعه دوباره كاربران به وب سايت شركت­ها مي­شود. طرح كلي وب سايت نيز مي تواند به عنوان يك نماد و عامل اثرگذار بر روي ادراك مشتري، استفاده شود. علاوه بر راحتي دستيابي به صفحه مورد نظر بر پايه ساختار خوش طرح، جذابيت­هاي ظاهري وب سايت نيز در جلب اعتماد مشتري تاثير بسزايي دارند. تحقيقات نشان داده كه شكل تصاوير، گرافيك ها، شكل منوها، و سازگاري قالب حروف با تصاوير در ادراك مشتريان تاثير داشته و اين طرح بندي كلي مي تواند يك احساس كلي را به مشتريان منتقل كند. بررسي­ها حاكي از آن است كه تصوير زمينه نيز به طور برجسته­اي مي­تواند نشان دهنده خصوصيات و ويژگي­هاي شركت و محصولات آن باشد (جوانمرد و سلطان زاده، 1388: 242). تا آنجا كه ممكن است مي­بايست در صفحه زمينه از رنگ­هاي روشن، همراه با رنگ­هاي اصلي همچون قرمز، پرتقالي، سبز، زرشكي، آبي و صورتي با زر و برق و درخشندگي زياد، استفاده شود. اما رنگ قالب و فهرست­ها در بسياري از شركت­هاي مشهور دنيا همچون مك دونالد، از رنگ­هاي تيره استفاده شده است. البته بايد به تفاوت رنگ­ها، براي محصولات، خدمات و مشتريان متفاوت توجه شود. مثلاً، در محصولات وخدماتي كه مخصوص بچه­ها مي­باشد، تركيبي از رنگ­ها­ي پر زرق و  برق استفاده مي­شود (سيجون و همكاران[8]، 2009: 611).

 

 

[1] sweeney

[2] justify

[3] E-store design

[4] Verhagen,T. Van Dolen,W.

[5] Collier & Bienstock

[6] Rosen and Purinton

[7] user-friendly

[8] Sijun,et al

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.