نكاتي در مورد متون و اطلاعات فروشگاههاي اينترنتي
هنگام قرار دادن متون در فروشگاههاي اينترنتي بايد به چند نكته توجه كرد تا بتوان جذابيت و سودمندي سايت و مطالب را افزايش داد. اين نكات عبارتند از:
- اطلاعات بايد خلاصه و كوتاه باشد. تقريبأ 80 درصد از كاربران وب وقتي با حجم وسيع اطلاعات مواجه مي شوند، به جاي مطالعه تنها آنها را اسكن ميكنند. بنابراين، نكات مهم مطالب بايد واضح و روشن بيان شود. اين درحالي است كه اگر بينندگان با حجم وسيع اطلاعات مواجه شوند، در اين حجم از اطلاعات غوطهور شده و از مطالعه مطالب خودداري ميكنند (سوييني[1]، 1390: 64).
- در متن بايد يك مشكل را مطرح نموده و نشان داد چگونه ميتوان آنرا حل كرد. در چندين پاراگراف اول كه در صفحه اصلي شما ظاهر ميگردد بايد به جزئيات بيشتري از مسألهاي كه در سرخط خود مطرح شده پرداخت. تنها زماني بازديدكنندگان احساس ميكنند كه درك شدهاند كه مطمئن شوند كه محصول يا خدمات فروشگاه ميتواند مشكل آنها را حل نمايد. وقتي مشكل مطرح شد سپس ميتوان محصول يا خدمات خود را بعنوان راه حل مشكل معرفي نماييد. با تأكيد بر اينكه واقعأ چگونه محصول يا خدمات شما مشكل خواننده را برطرف ميكند اين تضمين را خواهيد يافت كه افزايش فروش خود را شاهد باشيد (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).
- همچنين فروشگاههاي اينترنتي بايد اعتبار مطالب ارائه شده خود را افزايش داده و اعتماد بازديدكنندگان را به خود تقويت نماييد. از طريق اين فرآيند است كه بازديد كنندگان شما اعتماد ميكنند و از خريد از شما احساس آسودگي ميكنند. چندين راه وجود دارد كه اين كار را به صورت مؤثر انجام داد كه دو عدد از سريعترين و راه ترين آنها عبارتند از: يكي از روشهايي كه فروشگاههاي اينترنتي ميتوانند اعتبار خود را نشان دهند درج نظرات مشتريان خود در متن پيام فروش ميباشد. اينها متوني برگزيده از ايميلهاي موثق يا نامههايي از مشتريان است كه بيان ميكند چگونه محصول يا سرويس اين فروشگاه كمك نموده تا مشكلي كه با آن مواجه بودند حل گردد. روش ديگر اين است كه ميتوان با افزودن يك بخش به متن فروش كه اعتبارنامهها، تجربه و هر اطلاعاتي از عملكرد گذشته فروشگاه اينترنتي را مختصرا توضيح ميدهد كه فروشگاه چگونه واجد شرايط براي حل مشكل بازديد كنندگان شدهايد و به اين روش ميتوان بر اعتبار فروشگاه اينترنتي افزود (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).
- مردم به طور معمول وقتي آنلاين هستند در جستجوي اطلاعات رايگان هستند. اگر نقشه فروش خود را خيلي زود در متن شروع كنيد احتمال دارد قبل از اينكه شانسي داشته باشيد كه دل آنها را برباييد آنها را از ادامه منصرف ميكنيد. شما بايستي آنها را به آنچه ميگوييد و ارتباط آن به مشكلي با آن مواجه هستند، علاقهمند سازيد. قبل از اينكه خواننده شما به محصول علاقهمند گردد. توجه افراد در حال جستجو را با تغيير قالب و ظاهر متن خود جلب نماييد.
- تعداد بسيار كمي از بازديدكنندگان از فروشگاههاي اينترنتي، همه كلمات متن فروش را از آغاز تا پايان ميخوانند. اغلب با نگاهي گذرا از متن تنها لغات و عبارات خاصي را ميخوانند. اين به اين خاطر است كه اگر شما نياز داريد مزاياي اصلي خود را برجسته نماييد، امتحان كنيد و به تركيب درستي دست پيدا كنيد كه نظر مردم را با نگاهي كه به آن مي اندازد جلب كند. اين موارد عبارتند از:
- كاربرد خطوط بولد، ايتاليك و برجسته بطوريكه بر كليدي ترين مزاياي پيشنهاد شما تاكيد نمايد.
- تنوع در پاراگرافها، بدين منظور كه صفحه شبيه ستوني از متون با قالب منسجم نباشد.
- افزودن سرخطهاي فرعي كه بر پيامهاي اصلي شما تأكيد نمايد و بازديدكنندگان شما را مجبور نمايد پاراگرافهايي كه به دنبال ميآيند را بخوانند.
- قسمت چپ صفحه را خالي بگذاريد (زيرا اين حالت خواندن متن راحتتر است از متن منظم شده[2] استفاده كنيد).
- قرار دادن تكههاي مهم ولي كوتاه متن يا سرخطهاي فرعي در وسط به طوري كه آنها از بدنه اصلي متن بيشتر نمايان كند.
سايت بدون محتوا هيچ چيزي ندارد. در واقع شايد بهترين راه برگشت سرمايه، بالا بردن كيفيت محتواي سايت است. به عبارت ديگر، راه نهايي براي افزايش ترافيك سايت است. محتواي وبسايت شامل چيزهايي است كه اطلاعاتي را براي بينندگان فراهم ميكنند. زماني كه از محتواي سايت صحبت مي شود، افكار افراد بر متن متمركز مي شود، در حالي كه محتواي سايت ميتواند عكس، صدا، ويدئو يا فايل باشد. تعداد كلمات زياد در سايت، كليد واژگان زيادي را براي موتورهاي جستجو فراهم مي آورد، همچنين تعداد صفحات زياد باعث افزايش رتبه صفحه اول ميگردد. مثل خيلي از فروشگاههايي كه در سطح شهرها و كشورها وجود دارند و چيدمان محصولات در آنها از نظم و ترتيب برخوردار است، فروشگاههاي آنلاين هم بايد از چيدمان مناسب براي مطالب و محصولات خود استفاده كنند (مونتوياويس و همكاران، 2003: 456).
2-1-6-1-2) طرح فروشگاه اينترنتي[3]
طرح شامل ظاهر كلي سايت، گرافيك، رنگها، منوها و غيره مي باشد. طراحي سايت فقط طراحي گرافيكي را شامل نمي شود. بلكه طراحي ساير عناصر سايت هم جزو نكات بسيار مهم طراحي سايت است. جذابيت طراحي عمدتأ به عناصر بصري، بويژه رنگ هاي مورد استفاده و طرح كلي آن اشاره دارد. اهميت و مفيد بودن مفهوم كلي جاذبه ها يا ظاهر ديداري در وب سايت در بسياري از تحقيقات و توصيفات علمي نشان داده شده است. در تحقيقات سيستم هاي اطلاعات مفهوم طرح فروشگاه اينترنتي بعنوان نماينده اي براي مفهوم ظاهر يا جاذبههاي ديداري ارائه ميشود. اساتيد از واژههاي متفاوتي براي توصيف مورد مذكور استفاده ميكنند. طرح فروشگاه اينترنتي بعنوان درجهاي است كه يك شخص معتقد است كه فروشگاه اينترنتي از لحاظ زيبا شناختي براي مشتري خشنود كننده است (ون در هيجن[4]، 2003، 544).
طرح وبسايت اشاره به برنامههاي بصري و شنيداري وبسايت كه متشكل از رنگ، انيميشن، گرافيك، طرح و موسيقي است، دارد (كالير و بينستوك[5]، 2009). كيم و همكاران (2009) طراحي وب سايت به عنوان يك ويژگي خدماتي كه با اثرات چند رسانهاي مرتبط بوده و عنصر زيبايي وب سايت را تقويت كرده و منجر به و افزايش جلوه بصري آن شده، تعريف كردهاند. جاذبههاي طرح اشاره به اجزاي عناصر ديداري آنها به ويژه رنگهاي مورد استفاده و طرح كلي دارد
(وندرهيدجن، 2003: 545). ويژگيهاي تصويري (به عنوان مثال، رنگ، انيميشن، گرافيك، طرح) و شنيداري (به عنوان مثال، موسيقي) وب سايت، كه باعث جذابيت وب سايت شده و ظاهر بصري وب سايت را بهبود ميبخشند. طراحي وب سايت با انيميشن ، موسيقي، كليپ هاي ويدئويي، و ساير عناصر چند رسانه اي براي جلب توجه مشتري ايجاد شده است (كيم و همكاران، 2007: 873). مطالعات قبلي اشاره به تأثير جلوههاي بصري دارد. به عنوان مثال، رنگ، گرافيك و انيميشن بر حالتهاي عاطفي مصرفكنندگان تأثير دارد (كاتلر، 1973: 56). با اين حال، وب سايت پيچيده و يا بدون جلوه هاي بصري ميتواند پاسخهاي منفي مصرفكنندگان را ايجاد كند (كيم و همكاران، 2009: 1196). روزن و پورينتون[6] (2004) بر چگونگي تأثير وبسايتها بر حالتهاي شناختي و قصد بازديد دوباره مصرفكننده تمركز كردند. آنها ذكر كردند كه طراحي وب سايت كاربر پسند[7] ميتواند منجر درك و پردازش مؤثرتر اطلاعات وب سايت توسط مصرف كنندگان شود. لي و لين (2005) اشاره كردند كه طراحي وب سايت مي تواند تعيين كننده قوي پاسخ مصرف كننده باشد.
دانلود پايان نامه :اثر لذتجوئي و محيط فروشگاه بر خريد آني آنلاين با توجه به نوع وبگردي
گرافيك تصاوير، آرم و انيميشن ها، كه به صورت ديداري نمايش داده ميشوند، باعث بالا بردن ميزان مراجعه دوباره كاربران به وب سايت شركتها ميشود. طرح كلي وب سايت نيز مي تواند به عنوان يك نماد و عامل اثرگذار بر روي ادراك مشتري، استفاده شود. علاوه بر راحتي دستيابي به صفحه مورد نظر بر پايه ساختار خوش طرح، جذابيتهاي ظاهري وب سايت نيز در جلب اعتماد مشتري تاثير بسزايي دارند. تحقيقات نشان داده كه شكل تصاوير، گرافيك ها، شكل منوها، و سازگاري قالب حروف با تصاوير در ادراك مشتريان تاثير داشته و اين طرح بندي كلي مي تواند يك احساس كلي را به مشتريان منتقل كند. بررسيها حاكي از آن است كه تصوير زمينه نيز به طور برجستهاي ميتواند نشان دهنده خصوصيات و ويژگيهاي شركت و محصولات آن باشد (جوانمرد و سلطان زاده، 1388: 242). تا آنجا كه ممكن است ميبايست در صفحه زمينه از رنگهاي روشن، همراه با رنگهاي اصلي همچون قرمز، پرتقالي، سبز، زرشكي، آبي و صورتي با زر و برق و درخشندگي زياد، استفاده شود. اما رنگ قالب و فهرستها در بسياري از شركتهاي مشهور دنيا همچون مك دونالد، از رنگهاي تيره استفاده شده است. البته بايد به تفاوت رنگها، براي محصولات، خدمات و مشتريان متفاوت توجه شود. مثلاً، در محصولات وخدماتي كه مخصوص بچهها ميباشد، تركيبي از رنگهاي پر زرق و برق استفاده ميشود (سيجون و همكاران[8]، 2009: 611).
[1] sweeney
[2] justify
[3] E-store design
[4] Verhagen,T. Van Dolen,W.
[5] Collier & Bienstock
[6] Rosen and Purinton
[7] user-friendly
[8] Sijun,et al