سه شنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۴

دانلود مقالات پايان نامه

منابع خودنظم بخشي از ديدگاه روانشناختي

۱۳۱ بازديد

منابع خودنظم بخشي

زيمرمن (1989) تعيين­كننده­هاي خودگرداني در يادگيري را به سه دسته تقسيم مي­كند :

تعيين كننده­هاي شخصي

اين عوامل به باورهاي شناختي پنهان مانند خودكارآمدي و اضطراب بر مي­گردد (زيمرمن، 1989). براي مثال، حالات عاطفي فراگيران، يكي از عوامل شخصي است كه بر استفاده از راهبردهاي خودـ گرداني (راهبردهاي فراشناختي، شناختي و انگيزشي) در يادگيري تأثير مي­گذارد. اضطراب مي­تواند مانع استفاده از فرايندهاي فراشناختي، به­ويژه فرايندهاي كنترل رفتار شود. بنابراين، محيط آموزشي بايد محيطي آرام و دور از رقابت­هاي فشرده و اضطراب براي فراگيران فراهم آورند.

تعيين­كننده­هاي رفتاري

نظارت بر خود، خودسنجي و خود واكنشي، آثار رفتاري تعيين­كننده خودگرداني تلقي مي­شود. بدين ترتيب، مشاهده عملكرد شخص، اطلاعات مهمي در مورد چگونگي پيشرفت فرد به سوي اهداف به دست مي­دهد. نظارت برخود به دو صورت گزارش شفاهي يا كتبي و ثبت كمي كنش­ها و واكنش­ها  مهمي در مورد چگونگي پيشرفت فرد به سوي اهداف به دست مي­دهد. نظارت  برخود به دو صورت گزارش شفاهي يا كتبي و ثبت كمي كنش­ها و واكنش­ ها آموزش داده مي­شود. شواهد نشان مي­دهد كه تشويق فراگيران به ياداشت برداري و ثبت واكنش­هاي خود، بر انگيزش، يادگيري و خود كارآمدي آنها تأثير مي­گذارد (بندورا و شانك، 1981؛ نقل از كديور، 1388).

تعيين كننده­اي محيطي

كنترل خود، از طريق مشاهده الگو بروز مي­كند و در آن راهبردهاي خودگرداني الگو واقع مي­شود؛ سپس با حمايت اجتماعي همراه شده و سر انجام به تنهايي اجرا مي­شود (زيمرمن،1989؛ نقل از كديور، 1388).

  اصول آموزش براي خود نظم بخشي

چهار اصل اساسي جهت آموزش خود تنظيمي در زير آمده است كه از تحقيق بر روي شش مؤلفه‌ خود تنظيمي شامل تعيين هدف، آماده كردن مكاني براي مطالعه، سازماندهي مواد آموزشي، كنترل يادگيري، ارزيابي پيشرفت و اثربخشي و مرور آزمون­ها بدست آمده است:

  • راهنمايي يادگيرندگان به منظور آماده كردن و ساختن يك محيط يادگيري مؤثرتر.

2- سازماندهي آموزش و فعاليت­ها براي تسهيل فرايندهاي شناختي و فراشناختي.

3-  بكارگيري اهداف آموزشي و بازخورد به منظور ايجاد فرصت­هايي جهت نظارت بر دانش آموز.

4- ارائه‌ي اطلاعات مربوط به ارزشيابي مستمر به دانش آموزان و دادن فرصت مناسب به منظور جاي دادن خود تنظيمي در آموزش فراهم نمايد (شعاري نژاد،1382).

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.