یکشنبه ۲۳ آذر ۰۴

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و رابط ...

۱۳۳ بازديد

 متن كامل پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد علوم  و تحقيقات شاهرود

دانشكده علوم انساني ،گروه مديريت

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد رشته مديريت صنعتي (M.A)

گرايش مالي

عنوان :

شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و رابطه آن با كشف و پيشگيري تخلفات مالي در دستگاههاي اجرايي

استانهاي منطقه (1) : سمنان  ، تهران ، البرز ، قم ، قزوين ، مركزي

استاد مشاور :

دكتر محمد آرشي

تابستان 1392

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

فهرست مطالب  
عنوان صفحه
چكيده 1
فصل اول: كليات تحقيق  
1-1- مقدمه 3

1-2- بيان مسئله

1-3- ضرورت و اهميت تحقيق

4

6

1-4- اهداف تحقيق 7
1-5- فرضيات تحقيق 7
1-6-مدل مفهومي تحقيق 7
1-7- متغير هاي تحقيق 8
1-8- روش تحقيق 8
1-9- قلمرو تحقيق 9
1-10- تعاريف واژه ها 10
فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق و پيشينه تحقيق  
2-1- مقدمه 12

2-2- تعريف انگيزش

 2-3- ابعاد انگيزش

12

15

2-4- ماهيت انگيزش 15
2-5- اهميت انگيزش 15
2-6- چهارچوب انگيزش 16
2-7- تحولات تاريخي انگيزش 16
2-8- ديدگاههاي مختلف درباره انگيزش 19
2-9- بررسي عوامل انگيزشي 24
2-10- نقش محركهاي مادي در ايجاد انگيزش 26
2-11- انواع انگيزه 29
2-12- قدرت انگيزه 31
2-13- تاثيرانگيزه بر عملكرد 31
2-14- نشانه هاي بي انگيزه بودن افراد 31
2-15- عوامل موثر بر ايجادانگيزه 32

2-16- راهكارهاي ايجادانگيزش كاري

2-17- افزايش انگيزه و كارايي كاركنان

34

35

2-18- برنامه هاي سازماني ايجاد انگيزش دركاركنان 39
2-19-    نظريه پردازي در مورد انگيزش 44
2-20- كيفيت زندگي كاري 45
2-21-    تعهد سازماني 48
2-22-    انواع تعهد 51
2-23- تكوين طراحي شغل 51
2-24- پيشينه طراحي شغل 52
2-25- غني سازي شغل 53
2-26- مدل خصوصيات شغل 54
2-27- علل نارضايتي در سازمان 56
2-28- شيوه هاي كاهش نارضايتي شغلي و افزايش خشنودي شغلي در سازمان 57
2-29- گسترش شغلي 58
2-30- كاركنان از شغل خود چه مي خواهند 58
2-31- نقش مديريت در رضايت شغلي 60
2-32- تخلف مالي 60
2-33- پيشينه تحقيق 64
فصل سوم: روش اجراي تحقيق  
3-1- مقدمه 68
3-2-نوع روش تحقيق 68
3-3- روشهاي گردآوري اطلاعات 69
3-4- قلمرو تحقيق 70
3-5- جامعه آماري 71

3-6- نمونه آماري

3-7- تعيين اعتبار و روايي تحقيق

72

73

3-7-1- روايي 73
3-7-2- اعتبار پرسشنامه 74

3-8- روشهاي تجزيه و تحليل اطلاعات

             

75

 

فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها  
4-1- مقدمه 77
4-2- تجزيه و تحليل استنباطي اطلاعات 79
4-3- تجزيه و تحليل توصيفي اطلاعات پاسخگويان 83
4-4- تجزيه و تحليل تحليلي اطلاعات 93
فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات  
5-1- مقدمه 116
5-2- بررسي نتايج فرضيات و پيشنهادات 116
5-3- تفسير 120
5-4- محدوديت ها 120
منابع و ماخذ 121
فهرست منابع فارسي 121
فهرست منابع انگليسي 123
پيوست ها                                                                                          
چكيده انگليسي                                                                                                                                          
     

 

   
   

 

چكيده :

از آنجا كه منابع انساني از مهمترين سرمايه هاي هر سازمان بشمار مي روند ، بررسي و شناسايي عوامل مرتبط با اين منابع كه مي توانند بر عملكرد سازماني آنها موثر باشند ، از اهميت روزافزوني برخوردار شده است .بر اين اساس ، اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و رابطه آن با كشف و پيشگيري تخلفات مالي در دستگاههاي اجرايي انجام شده ست .

روش مورد استفاده روش پيمايشي بود كه مهمترين ابزار گردآوري در اين روش پرسشنامه است ،كه بر اساس 30 سوال طراحي ودر جامعه آماري 224 نفره ، بين160 نفر با روش نمونه‌گيري طبقاتي ( در هر طبقه بصورت نمونه‌گيري تصادفي ساده) توزيع كه 158پرسشنامه تكميل و اعاده گرديد.تجزيه و تحليل اطلاعات بوسيله نرم‌افزارآماريSPSS [1] و نمودارها توسط نرم‌افزارEXCEL ترسيم و حل معادلات ساختاري توسط نرم افزار AMOS بوده است.

يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد بين عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و كشف و پيشگيري تخلفات مالي در دستگاههاي اجرايي رابطه مستقيم و معني داري وجود دارد.

باتوجه به نظر پاسخگويان با سطح پست سازماني مختلف هر 5 فرضيه مورد تاييد قرار گرفتند.

واژه هاي كليدي :

انگيزش ، كيفيت زندگي كاري ،رضايت شغلي ،تخلفات مالي

 1-1 مقدمه

انسان در همه سازمانها چه صنعتي چه بازرگاني يكي از عوامل مهم در پيشبرد اهداف سازمان تلقي مي شود
در جهت نيل به افزايش كارايي و بهره وري هر چه بيشتر اين عامل بايد عوامل انگيزاننده را در او شناخت و سپس براي ارضاي اين نيازها در جهت افزايش كارائي همت گماشت ضمن اينكه كليه صاحبنظران مديريت انگيزش رافرايندي پيچيده و بنابراين داراي ماهيت چند بعدي دانسته اند از اين رو فهم و كاربرد آن نيازمند وقوف بر دانش مربوط و هنر بكارگيري آن مي باشد                                                 .  
جلب رضايت كاركنان و علاقه مند كردن بيشتر آنها به شغل مورد تصدي و در نتيجه برآورده شدن اهداف سازماني از اهميت خاصي برخوردار است . اگر علل و يا عدم رضايت آنها نسبت به كارشان مشخص گردد . به منظور بهبود وارتقاء شرايط كار ونيز جلب رضايت بيشترآنها مي توان تلاشهاي اساسي تري مبذول داشت . چرا كه وقتي انسان از شغل خود احساس خشنودي نمايد ناخود آگاه مسئوليت خويش را بادقت بيشتري به انجام رسانده و از آن خوشحال خواهد شد.

مديريت در كنار ساير كاركردهاي خود ضمن بكارگيري روشهايي براي جذب مناسب ترين افراد براي مناسب ترين كارها ،بخشي از كاركرد خود را صرف نگهداري نيروي جذب شده به سازمان و فعال نگه داشتن آنها ميكند.كه اين امر بدون شناخت از انگيزه ها و علايق افراد و عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ميسر نخواهد بود.مديران ،با شناخت علايق و انگيزه ها و هم چنين عواملي كه باعث رضايت و يا نارضايتي كاركنان ميشود و با ايجاد تسهيلات  رفع نيازها ،مي توانند كاركنان را به تلاش بيشتر در جهت تحقق اهداف سازمان ترغيب و تشويق نمايند و بدين ترتيب كارآيي و ثمر بخشي كاركنان را افزايش دهند.

مديريت مستلزم پديد آوردن و نگه داري محيطي است كه در آن افراد با هم و به صورت گروهي در دستيابي به هدفهاي مشترك تلاش كنند. يك مدير نمي تواند در اين كار كامياب شود، مگر اينكه بداند چه چيز انسان ها را به تلاش و كوشش وامي دارد. پيش فرض داشتن عامل هاي انگيزاننده در وظايف و نقش هاي سازماني، به كارگماري افراد در انجام دادن اين وظايف و نقش ها، و تمامي فرايند رهبري سازمانها بايستي بر پايه آگاهي از مفهوم انگيزش صورت گيرد.

اين مسئله مديران را وادار و ناگزير مي‌سازد تا محيط دروني و بيروني حاكم بر سازمان را به گونه اي شكل دهند تا اهداف مناسب براي ارضاي نياز كاركنان را انتخاب كنند و براي ايجاد انگيزش در كاركنان خود موفق باشند. بنابراين، با توجه به اهميت موضوع و عدم وجود مطالعه اي برانگيزش كاركنان ديوان محاسبات در اين زمينه، مطالعه اي با هدف تعيين شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و رابطه آن با كشف و پيشگيري تخلفات مالي در دستگاههاي اجرايي صورت گرفت تا بتوان براساس نتايج به دست آمده، در امر برنامه ريزي مناسب و درجهت افزايش انگيزش كاركنان و همچنين درجهت دست يابي هرچه بهتر به اهداف ديوان محاسبات گام برداشت.

اين فصل شامل : بيان مسئله ، ضرورت واهميت تحقيق ، فرضيات و اهداف تحقيق ، روش تحقيق ، قلمرو تحقيق و تعريف واژگان مي باشد.

1-2 بيان مساله

پ‍‍ژوهشها نشان ميدهد انگيزش كاركنان نيز با افزايش سطح روحيه و رضايت شغلي كاركنان فراهم مي آيد اما براي افزايش روحيه و رضايت شغلي كاركنان لازم است به ارضاي نيازهاي آنان در محيط كار توجه كنيم و فقط مديراني مي توانند موجبات ارضاي مراتب بالاتر كاركنان تحت نظارت خود را فراهم سازند كه فضاي رواني مناسب را در درون سازمان به وجود آورده باشند ( فرانك  2002 ،78 )

نظر به اينكه مسئله وجود نيروي انساني كارآمد و خود انگيخته با اهميت بوده و با توجه به اينكه هر نظام و مجموعه اي سعي مي كند براي رشد و توسعه خود و دستيابي به اهداف برنامه ريزي شده اش بيشترين كارآيي را داشته باشد ، لذا ميبايستي تلاش مجدانه اي در راستاي توجه به نيروي انساني و انگيزه هاي آنها ، داشته باشند تا از پيامدهاي نامطلوب ناشي از بي توجهي به نيروي انساني دوري گزينند .زيرا نقش و اهميت نيروي انساني در اجراي برنامه هاي سازمانها به قدري مهم و ارزشمند است كه بسياري از انديشمندان معتقدند كه تفاوت بين كشورصنعتي و غير صنعتي ، تنها در كيفيت نيروي انساني آنها است (شولتز1384،65) بنابراين انگيزش و ارضاء نيازها در رسيدن به اهداف سازماني به عنوان يكي از شاخصهاي اصلي و متغيرهاي تاثير گذار در موفقيت سازمانها است. ازاين روي تلاش براي به حداقل رساندن و برطرف كردن اين مسائل انگيزشي و مشكلات بر سر راه اجتناب ناپذير است(اسلاوين 1385 ،101)

انگيزش يكي از ساده ترين و درعين حال پيچيده ترين وظايف مديريت است به اين دليل ، ساده است كه مردم اصولا به رفتاري كه احساس كنند پاداشي در پي دارد جذب و برانگيخته مي شوند . بنابراين برانگيختن شخص نبايد كار چندان سختي باشد ، فقط بايد مشخص كنيد كه شخص چه ميخواهد ، تا بتوانيد از آن به عنوان پاداش (انگيزه ) استفاده كنيد (طالب پور1381، 114) اما درهمين مرحله است كه انگيزش پيچيده مي شود اول اينكه آنچه را كه يك نفر به عنوان پاداش مهم تلقي مي كند ، ممكن است براي شخص ديگري مهم نباشد . بااين حال ، عليرغم پيچيدگي انگيزش ، ترديدي نيست كه انگيزش اساس مديريت است . مديران امور را به دست افراد ديگر انجام مي دهند و در صورتي كه نتوانند به نحوي آنها را تشويق به كار كنند ، در مديريت موفق نخواهند شد . بنابراين بهتر است كه پيچيدگي انگيزش را به عنوان يك واقعيت قبول كنيم ، و به تعمق در آن و بررسي انگيزش كاركنان بپردازيم ( اسميت 2008 ، 25)

براي هر مديري در سازمان آگاهي از مسئله انگيزش كاركنان ، كه در واقع شناسايي و پي جويي علت و سبب حركت و رفتارهاي اعضا و افراد سازمان است ، مسئله اساسي مي باشد . كنكاش در مسئله انگيزش ، پاسخ چراهاي رفتار آدمي است ، چرا انسان در سازمان كار مي كند ؟ چرا بعضي افراد بسيار فعال و برخي كم كارند ؟ علت علاقه به شغل و بي علاقگي به كار چيست ؟ اين سوالات و بسياري ديگر همه با موضوع انگيزش در ارتباط اند و پاسخ آنها در انگيزش و انگيزه هاي كاركنان خلاصه مي شود (هرگنهان2001 ، 236) از اين رو مديران با احاطه به نحوه انگيزش كاركنان و انگيزه هاي آنان مي توانند در تحقق اهداف سازمان به كمك كاركنان به سهولت گام برداشته و در انجام ساير وظايف خود نيز موفق باشند .

انگيزش كاركنان در نحوه ارائه خدمت، نظم و انضباط حاكم بر فضاي سازمان، ميزان جابجايي و غيبت و ... منعكس مي گردد. چنين به نظر مي رسد كه عوامل گوناگوني از قبيل پايين بودن حقوق و دستمزد، پايين بودن اضافه كاري، محيط فيزيكي كار، حجم بالاي كار، تقسيم نادرست كار در به وجود آمدن مشكلات دخالت داشته است. نتيجتاً پيامدهايي كه اين كمبودها براي سازمان تحميل مي كند، مي تواند مواردي از قبيل پايين بودن بهره وري، عدم رغبت به كار، كم كاري، افزايش غيبت باشد. با توجه به اين واقعيت      مي توان دريافت كه كاركنان در حد مطلوب انگيزش كار نمي كنند.

از جمله سازمانهاي مهم كشور ديوان محاسبات مي باشد اين سازمان با استناد به اصل 54 و55 قانون اساسي به كليه حسابهاي وزارتخانه ، موسسات ، شركتهاي دولتي و ساير دستگاههائي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مي كنند به ترتيبي كه قانون مقرر مي دارد رسيدگي يا حسابرسي مي نمايد كه هيچ هزينه اي از اعتبارات مصوب تجاوز نكرده  و هر وجهي در محل خود به مصرف رسيده باشد . يكي از مشكلات فعلي كنترلهاي ديوان محاسبات در نقاط مختلف كشوركم انگيزگي كاركنان ديوان درجهت شناسايي و برخورد قاطعانه با تخلفات مالي مي باشد و  از آنجائيكه  راضي بودن كاركنان ديوان كنترل بهتري نسبت به حيف و ميل مالي دولت ميشود  لذا نظر به نقش خطير اين سازمان پژوهش حاضر در نظر دارد جهت هرچه دقيقتر و كاراتر انجام شدن وظايف اين سازمان با شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان و رابطه آن با كشف و پيشگيري تخلفات مالي در دستگاههاي اجرايي را بررسي نمايد .

1-3  اهميت و ضرورت انجام تحقيق

هر سازماني مي تواند با ايجاد انگيزش در كاركنان به هدفهاي مطلوب خود دست يابد. لازمه ايجاد چنين انگيزشي شناخت نيازهاي كاركنان و اقدام در جهت ارضاي نيازهاي آنان است. يكي از ضرورتهاي مديريت هر سازمان شناخت نيازهاي كاركنان است زيرا با شناخت نيازها پي به چرايي رفتار گذشته آنان برده و رفتار آينده آنان را پيش بيني نموده و از اين طريق بهتر مي تواند امر هدايت، كنترل و در صورت لزوم تغيير رفتار كاركنان را فراهم سازد. به بيان ديگر توانايي كار با ديگران را در كاركنان تقويت مي نمايد و به

...


در اين سايت فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده
ادامه در سايت منبع :پايان نامه شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان ديوان محاسبات منطقه (1) و رابط...

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.