دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۴

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه جايگاه فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني و شناسايي عوامل توسعه ...

۱۲۲ بازديد

 متن كامل پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد نراق

پايان نامه جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد

 (M.A)

مديريت بازرگاني – گرايش بازرگاني بين الملل

عنوان :

جايگاه فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني و شناسايي عوامل توسعه بازار

استاد مشاور:

جناب آقاي دكتر حسين بوجاري

تابستان – 1392

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

فهرست مطالب

فصل اول : كليات تحقيق

عنوان                                                                                                         صفحه

چكيده.......................................................................................................................................................1

مقدمه........................................................................................................................................................2

1-1- بيان مساله.......................................................................................................................................5

1-2- سوالات تحقيق...............................................................................................................................7

1-3- فرضيه هاي تحقيق.........................................................................................................................7

1-4- چارچوب نظري تحقيق..................................................................................................................8.

1-5- اهميت و ضرورت تحقيق.............................................................................................................12

1-6- اهداف تحقيق...............................................................................................................................13

1-7- قلمرو مكاني.................................................................................................................................13

1-8- قلمرو زماني تحقيق.......................................................................................................................13

1-9- مدل تحقيق..................................................................................................................................14

1-10- واژه هاي  كليدي  تحقيق...........................................................................................................15

فصل دوم : ادبيات تحقيق

مقدمه.......................................................................................................................................................18

بخش اول................................................................................................................................................19

عنوان                                                                                                               صفحه

مقدمه.......................................................................................................................................................19

2-1- 1- مفهوم فرش و فرش دستباف..................................................................................................19

2-1-2- تاريخچه فرش..........................................................................................................................20

2-1- 3- بررسي فرش ايران از لحاظ زماني..........................................................................................22

2-1-3-1- قاليبافي در عهد هخامنشي...................................................................................................22

2-1-3-2- قاليبافي در عهد اشكاني.......................................................................................................23

2-1-3-3- قاليبافي در عهد ساساني......................................................................................................24

2-1-3-4- قاليبافي در دوران امويه........................................................................................................25

2-1-3-5- قاليبافي در دوران عباسيان....................................................................................................26

2-1-3-6- قاليبافي در دوران صفويان...................................................................................................26

2-1-3-7- قاليبافي بعد از صفويه تا به امروز........................................................................................27

2-1-4- مفهوم توسعه و توسعه بازار.....................................................................................................28

2-1-4-1- توسعه جغرافيايي.................................................................................................................29

2-1-4-2- توسعه قسمت هاي جديد بازار...........................................................................................29

2-1-5- توسعه بازار فرش.....................................................................................................................30

2-1-6- دلايل توسعه بازار فرش...........................................................................................................32

2-1-6-1- گسترش بازار و ايجاد اشتغال..............................................................................................32

2-1-6-2- توسعه بازار فرش موجب رونق اقتصاد ملي كشور مي شود................................................33

عنوان                                                                                                               صفحه

2-1-6-3- اشباع بازار...........................................................................................................................34

2-1-6-4- آسيب پذيري اقتصاد فرش بدليل وابستگي به بازارهاي سنتي و ثابت.................................34

2-1-6-5- پيشگيري از كاهش قيمت فرش و حفظ ارزش واقعي آن در نتيجه توسعه بازار فرش است.......................................................................................................................................................35

2-1-6-6- رهبري بازار و كنترل رقبا....................................................................................................36

2-1-7- روش توسعه بازارفرش...........................................................................................................37

2-1-7-1- حفظ بازار فعلي...................................................................................................................38

2-1-7-2- بررسي و مطالعه ظرفيت بازار جديد....................................................................................38

2-1-8- تبليغات در بازار فرش..............................................................................................................39

2-1-9- تبليغات حلقه مفقوده صنايع دستي ايران.................................................................................41

2-1-10- تبليغات و القاي احساس نياز مخاطب به كالا........................................................................42

2-1-11- شيوه هاي تبليغات موثر.........................................................................................................44

2-1-12- نقش تبليغات در توسعه بازار................................................................................................49

2-1-13- مفهوم تجارت الكترونيك.......................................................................................................50

2-1-14- تاريخچه تجارت الكترونيك..................................................................................................51

2-1-15- مدلهاي تجارت الكترونيك.....................................................................................................52

2-1-16- اهميت تجارت الكترونيك در عرصه تجارت خارجي...........................................................53

2-1-17- مزاياي بهره گيري از تجارت الكترونيكي در توسعه صادرات................................................55

عنوان                                                                                                               صفحه

2-1-18- مزاياي كاربرد تجارت الكترونيك براي جامعه.......................................................................56

2-1-19- مزاياي استفاده از تجارت الكترونيك براي مصرف كنندگان..................................................56

2-1-20- مزاياي استفاده از تجارت الكترونيك براي سازمانها...............................................................57

2-1-21- تنگناهاي گسترش و توسعه تجارت الكترونيكي در زمينه صنعت فرش دستباف...................59

2-1-22- نقش تجارت الكترونيك در توسعه بازار................................................................................60

2-1-23- نياز و خواسته هاي مصرف كنندگان......................................................................................62

2-1-24- اهميت درك خواسته هاي مصرف كنندگان...........................................................................65

2-1-25- بررسي سلايق مشتريان فرش دستباف ايران..........................................................................67

2-1-25-1- كشور انگلستان..................................................................................................................67

2-1-25-1-1- سليقه يابي بازار انگلستان..............................................................................................68

2-1-25-2- كشور ايرند........................................................................................................................72

2-1-25-2-1- سليقه يابي بازار ايرلند...................................................................................................73

2-1-26- مفهوم برند.............................................................................................................................78

2-1-27-علت علاقه مصرف كنندگان به نامهاي تجاري........................................................................79

2-1-27-1- ايجاد انتخاب.....................................................................................................................79

2-1-27-2- تصميم گيري آسان............................................................................................................80

2-1-27-3- ارائه دهنده ضمانت كيفي و كاهش خطر...........................................................................80

2-1-27-4- ارائه دهنده دوستي و رضايت...........................................................................................80

عنوان                                                                                                               صفحه

2-1-28- دلايل اهميت برند.................................................................................................................81.

2-1-28-1- مصرف كننده....................................................................................................................81.

2-1-28-2- توليدكنندگان....................................................................................................................83.

2-1-29- پيشينه تحقيق..........................................................................................................................84

بخش دوم................................................................................................................................................88

مقدمه.......................................................................................................................................................88

2-2-1- اصالت و پيشينه فرش دستباف ايران........................................................................................88

2-2-2- جايگاه فرش در اقتصاد ملي و اشتغا ل زايي............................................................................89

2-2-3- مشكلات، موانع و تنگناهاي صنعت فرش دستباف در كشور...................................................90

2-2-3-1- از لحاظ اقتصاد....................................................................................................................91

2-2-3-2- از لحاظ توليد......................................................................................................................91

2-2-3-3- از لحاظ صادرات.................................................................................................................92

2-2-3-4- از لحاظ بازاريابي و فروش..................................................................................................94

2-2-3-5- از لحاظ حقوق مالكيت.......................................................................................................95

2-2-3-6- ساير موارد...........................................................................................................................96

2-2-4- مرور بر تحولات صنعت فرش دستباف در بازار هاي جهان....................................................96

2-2-5- بررسي روند صادرات فرش ايران طي سال هاي 1391-1380................................................98

2-2-6- جايگاه فرش دستباف در صادرات غير نفتي ايران.................................................................105

عنوان                                                                                                               صفحه

2-2-7- بررسي وضعيت صادرات رقباي اصلي فرش دستباف در مقايسه با ايران..............................108

2-2-8- وضعيت جهاني بازار فرش....................................................................................................111

2-2-8-1- وضعيت بازار جهاني فرش دستباف در بعد عرضه بازار....................................................111

2-2-8-2- وضعيت بازار جهاني فرش دستباف در بعد تقاضاي بازار.................................................112

فصل سوم: روش تحقيق

مقدمه....................................................................................................................................................123

3-1- روش اجراي تحقيق....................................................................................................................125

3-2- مدل تحقيق................................................................................................................................125

3-3- فرضيه هاي تحقيق......................................................................................................................126

3-4- متغييرهاي تحقيق........................................................................................................................127

3- 5- جامعه و نمونه آماري...............................................................................................................131.

3-6- تعيين حجم نمونه و روش نمونه گيري......................................................................................131

3-7- روش گردآوري اطلاعات...........................................................................................................132

3-7-1- روش كتابخانه اي..................................................................................................................132

3-7-2- روش ميداني..........................................................................................................................133

3-8- ابزار گردآوري اطلاعات.............................................................................................................133

3-9- روايي پرسشنامه.........................................................................................................................135

عنوان                                                                                                               صفحه

3-10- پايايي پرسشنامه.......................................................................................................................135

3-11- روش تجزيه و تحليل داده ها...................................................................................................137

3-11-1- آمار توصيفي........................................................................................................................137

3-11-1-1- تهيه و تنظيم جدول توزيع فراواني و ترسيم نمودار........................................................137

3-11-2- آمار استنباطي......................................................................................................................138

3-11-2-1- آزمون كولمو گروف-اسميرنف(KS).............................................................................138

3-11-2-2- آزمون T.........................................................................................................................139

3-11-2-3- آزمون فريدمن.................................................................................................................139

3-11-2-4- آزمون كروسكال-واليس(آزمونH).................................................................................140

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها

مقدمه....................................................................................................................................................142

4-1- تجزيه و تحليل داده ها..............................................................................................................143

4-1-1- آمار توصيفي ........................................................................................................................144

4-1-1-1- تحليل جداول فراواني سوال هاي هر متغيير.....................................................................144

4-1-1-1-1- تحليل جدول فراواني سوال هاي متغير شناسنامه دار كردن فرش.................................144

4-1-1-1-2- تحليل جدول فراواني سوال هاي متغير تبليغات...........................................................149

4-1-1-1-3- تحليل جدول فراواني سوال هاي متغير شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان..........153

عنوان                                                                                                               صفحه

4-1-1-1-4- تحليل جدول فراواني سوال هاي متغير آشنايي صادركنندگان با تجارت.....................158

4-1-1-1- 5- تحليل جدول فراواني سوال هاي متغير برند .............................................................163

4-1-1-2- تحليل جداول شاخص هاي عددي سوال هاي هر متغيير................................................168

4-1-1-2-1- تحليل جدول شاخص هاي عددي سوال هاي متغيير شناسنامه دار كردن................... 168

4-1-1-2-2- تحليل جدول شاخص هاي عددي سوال هاي متغيير تبليغات ....................................169

4-1-1-2-3- تحليل جدول شاخص هاي عددي سوال هاي متغيير شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان ..............................................................................................................................................170.

4-1-1-2-4- تحليل جدول شاخص هاي عددي سوال هاي متغيير آشنايي صادركنندگان باتجارت الكترونيك ...........................................................................................................................................171

4-1-1-2-5- تحليل جدول شاخص هاي عددي سوال هاي متغيير برند .........................................171

4-1-1-2-6- تحليل جدول شاخص هاي عددي براي كل سوالات .................................................172

4-1-2- آمار استنباطي........................................................................................................................173

4-1-2-1- آزمون فرضيات تحقيق......................................................................................................173

4-1-2-1-1- فرضيه اول....................................................................................................................173

4-1-2-1-2- فرضيه دوم....................................................................................................................174

4-1-2-1-3- فرضيه سوم...................................................................................................................176

4-1-2-1-4- فرضيه چهارم...............................................................................................................178

4-1-2-1-5- فرضيه پنجم..................................................................................................................180

عنوان                                                                                                               صفحه

4-1-2-1-6-  مقدار آماره T براي كل پرسشنامه................................................................................181

4-1-2- 2- رتبه بندي زيرعاملهاي موثر بر عوامل توسعه بازار فرش.................................................182

4-1-2-2-1- عامل اول: شناسنامه دار كردن.......................................................................................182

4-1-2-2-2- عامل دوم: تبليغات........................................................................................................183

4-1-2-2-3- عامل سوم: شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان......................................................184

4-1-2-2-4- عامل چهارم: آشنايي صادركنندگان با تجارت الكترونيك.............................................185

4-1-2-2-5- عامل پنجم: وجود يك برند..........................................................................................186

4-1-2-2-6- آزمون فريدمن كل متغير ها..........................................................................................187

4-1-3- بررسي عوامل دموگرافي........................................................................................................188

4-1-3-1- آمار توصيفي.....................................................................................................................188

4-1-3-1-1- تحصيلات.....................................................................................................................188

4-1-3-1-2- جنس...........................................................................................................................189

4-1-3-1-3- شغل............................................................................................................................190

4-1-3-1-4-  رشته تحصيلي............................................................................................................190

4-1-3-1-5-  سن.............................................................................................................................191

4-1-3-1-6- سابقه............................................................................................................................192

4-1-3-2- آمار استنباطي....................................................................................................................193

4-1-3-2-1- تاثير عامل تحصيلات روي متغيرها..............................................................................193

عنوان                                                                                                               صفحه

4-1-3-2-2- تاثير عامل سابقه روي متغيرها....................................................................................195

4-1-5-3- تاثير عامل جنس روي متغيرها...........................................................................................197

4-1-3-2-4-  تاثير عامل شغل روي متغيرها......................................................................................198

4-1-3-2- 5- تاثير عامل رشته تحصيلي روي متغيرها.......................................................................199

4-1-3-2-6- تاثير عامل سن روي متغيرها.........................................................................................200

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات

مقدمه...................................................................................................................................................204

5-1- فرايند تحقيق..............................................................................................................................205

5-2- نتيجه گيري ..............................................................................................................................205

5-2-1- نتايج فرضيات......................................................................................................................205

5-2-1-1- فرضيه اول........................................................................................................................205

5-2-1-2- فرضيه دوم........................................................................................................................206

5-2-1-3- فرضيه سوم........................................................................................................................207

5-2-1-4- فرضيه چهارم....................................................................................................................207

5-2-1- 5- فرضيه پنجم.....................................................................................................................208

5-2-2- نتايج آزمون فريدمن كل متغيرهاي تحقيق.............................................................................209

5-3- نتايج يافته هاي جانبي تحقيق.....................................................................................................210

عنوان                                                                                                               صفحه

5-4- پيشنهادات براي اين تحقيق........................................................................................................211

5-5- پيشنهاد براي تحقيقات آتي.........................................................................................................212

5-6- محدوديت هاي تحقيق..............................................................................................................213

پيوست ها.............................................................................................................................................214

منابع فارسي..........................................................................................................................................249

منابع انگليسي........................................................................................................................................258

چكيده انگليسي.....................................................................................................................................259

چكيده :

هدف از اين تحقيق بررسي جايگاه فرش دستبافت ايران در بازارهاي جهاني و شناسايي عوامل توسعه بازار و رتبه بندي اين عوامل مي باشد. كلا" 120 نفر از خبرگان فرش، و اعضاء اتحاديه صادركنندگان فرش در برآورد شركت داشتند. كه روش تحقيق از نظر هدف كاربردي و از نظر روش علي از شاخه پيمايشي مي باشد كه ابزار گرد آوري پرسشنامه و نمونه گيري از نوع تصادفي ساده و براي تعيين حجم نمونه از فرمول كوكران استفاده شده است. اين تحقيق با استفاده از آمار توصيفي(جدول توزيع فراواني، نمودار، شاخص هاي آماري) و آمار استنباطي(آزمون كولموگروف- اسميرنف[1]، آزمون T، آزمون فريدمن، آزمون كروسكال واليس) به بررسي ارتباط ميان متغيرها پرداخته و ضمناً براي تجزيه و تحليل اطلاعات و انجام آزمون هاي فوق از نرم افزار spss استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد كه: شناسنامه دار كردن فرش دستباف سبب توسعه بازار فرش دستباف مي گردد. افزايش تبليغات رابطه مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد. شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان فرش دستباف سبب توسعه بازار فرش دستباف مي گردد. آشنايي صادر كنندگان با تجارت الكترونيك رابطه ي معني داري با توسعه بازار فرش دستباف دارد. وجود يك برند براي فرش دستباف سبب توسعه بازار فرش دستباف  مي گردد. و همچنين  مشخص شد كه اهميت متغيرهاي پژوهش به ترتيب عبارتند از: تبليغات، شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان، وجود يك برند، آشنايي صادركنندگان با تجارت الكترونيك، شناسنامه دار كردن.

واژگان كليدي: فرش دستبافت ، بازار، توسعه بازار،توسعه، جايگاه محصول

مقدمه

فرش در دنياي امروز به عنوان يك كالاي تجاري داراي ارزش و اعتبار خاصي مي باشد. در ايران نيز فرش مهم ترين كالاي صادراتي غير نفتي بشمار مي آيد كه درصد بالايي از سهم صادرات را در برگرفته است. امروزه عرصه رقابت در بازارهاي جهاني فرش بسيار فشرده و نزديك بهم مي باشد. كشورهاي عمده توليدكننده فرش مانند چين، تركيه، پاكستان، هند و..... سهم بسيار زيادي از بازارهاي جهاني فرش را در اختيار گرفته اند. بي گمان علت اصلي موفقيت اين كشورها در عرصه ي فرش، شناخت دقيق نيازهاي جامعه بشري امروز مي باشد. همانگونه كه نياز انسان نخستين موجب پيدايش فرش شد، آگاهي و شناخت دقيق از نيازهاي جامعه بشري امروز مي تواند، موجب شكوفايي و رونق اين كالا گردد و فرش ايران از اين قاعده كلي مستثني نيست. بدين ترتيب اگر خواسته باشيم كه همچون گذشته در عرصه جهاني فرش از قافله عقب نمانيم، نيازمند آنيم كه اولا" با استفاده از شيوه هاي علمي و تخصصي، پروسه توليد فرش در كشورمان را مورد ارزيابي قرارداده و نواقص، كمبودها، تنگناها و مشكلات آنرا شناسايي و برطرف نماييم. ثانيا" با بررسي موشكافانه و كارشناسانه، نسبت به نيازهاي جامعه بشري امروز شناخت و آگاهي كامل پيدا كنيم. تا نه تنها از اين قافله جهاني عقب نمانيم، بلكه با هوشياري بازارهاي جهاني فرش را در اختيار گرفته و هدايت كنيم و اين امر ميسر نخواهد شد، مگر اينكه مسئولان، صاحب نظران، كارشناسان و كليه ي دست اندركاران فرش گردهم آيند، تا با بررسي و تحقيق دقيق، راه حل مناسبي را براي اين مهم جستجو كنند(چيت سازيان، 1379، ص141).

فصل اول

كليات

مقدمه

فرش دستباف به عنوان يك كالاي هنري - صنعتي از دير باز توسط ايرانيان توليد مي شده و به شكل زيرانداز و يا برخي مصارف ديگر مورد استفاده قرار مي گرفته است. فرش دستباف كه آميخته با هنر و فرهنگ ايراني و اسلامي است به دليل كيفيت و جذابيت خود جايگاه وي‍‍ژه اي را در اذهان ايرانيان و حتي جهانيان داشته و دارد(چيت سازيان، 1379، ص 130). فرش دستباف هنري اصيل و صنعتي فراگير است كه به مدد دستان هنرمند و پرتوان طراحان، رنگرزان و بافندگان ايراني ضمن به ارمغان آوردن اعتباري سترگ براي اين مرزو بوم، سهمي بسزا در ارتزاق و اشتغال انبوهي از مردم كشورمان دارد(چيت سازيان، 1379، ص 11).

1-1- بيان مساله

فرش دستباف ايران متأثر از ويژگي هاي برجسته فرهنگي و هنري آن در سده ها و دهه هاي گذشته، همواره به عنوان يكي ازكالاهاي برجسته در سبد صادرات غيرنفتي ايران مطرح بوده و مي باشد. و براي صادرات در سطح بين المللي، توليد و عرضه مي شود. به طوري كه طي سال هاي متمادي اولين و بالاترين رديف ارز آوري در صادرات ايران و حدود 7 درصد اشتغال كل كشور و معيشت چند ميليون نفر را به خود اختصاص داده است. متاسفانه به دليل فقدان اساسي در ابعاد سازماني، ساختاري، مديريتي، توليدي و به ويژه تجاري و بازرگاني، فرش ايران دوران افول و ركود شكننده اي را در عرصه رقابتهاي جهاني پيموده و اكنون در شرايط بحراني خاصي به سرمي برد. از طرفي، بي توجهي به اصول و مباني بازاريابي و تجارت كه دربرگيرنده فرآيند توليد آن نيز مي شود، مزيتهاي رقابتي فرش دستباف را در داخل و به ويژه در سطح جهاني با مخاطرات جدي مواجه نموده است. تجربه موفق ديگر كشورها حاكي از توجه آنها به واقعيتهاي محيط تجارت و ديگر عوامل تاثيرگذار است(شم آبادي و همكاران،1386، ص3). جايگاه و نقش تعيين كننده و همچنين هدايتگر بازاريابي صادراتي و بين الملل براي ارتقاي كيفيت و انطباق آن برخواست، نياز و ترجيحات مشتريان و خريداران امري است كه از آن غفلت شده است(صبوري، 1382). متأسفانه چنين به نظر مي رسد كه در توليد حجم عمده اي از فرش دستباف ايران (جز در مواردي معدود و انگشت شمار) معيارها، نگاه كلان و فرايندي براي توليد با مزيت رقابتي مبتني بر اصول بازاريابي بين الملل در نظر گرفته شده است و مورد توجه كافي توليدكنندگان نمي باشد و عموماً پس از توليد، در گرداب مشكلات عديده اي از عوامل داخلي قرار مي گيرند و در سطح رقابت بين المللي نيز اقدام به صادرات و رقابت با رقبايي مي شوند كه در نقطه مقابل توليدكنندگان و صادركنندگان ايراني با تكيه بر آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري قرار دارند و ضمن بهره گيري از برجستگي هاي هنري فرش ايران، توليدات خود را با موفقيت بيشتر به فروش مي رسانند(شم آبادي و همكاران،1384، ص83).

با توجه به توضيحات بالا اين سوال مطرح مي شود كه فرش دستباف ايران در سطح جهاني چه جايگاهي دارد و چه عواملي باعث توسعه بازار اين صنعت مي شود.

 -2- سوالات تحقيق

سوالات تحقيق به شرح ذيل مي باشد.

الف) سوال اصلي تحقيق

فرش دستباف ايران در سطح جهاني چه جايگاهي دارد و چه عواملي باعث توسعه بازار اين صنعت مي شود.

ب) سوالات فرعي تحقيق

1-  آيا شناسه دار كردن فرش باعث توسعه بازار فرش دستباف مي شود؟

2-  آيا افزايش تبليغات باعث توسعه بازار فرش دستباف مي شود؟

3- آيا شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان يا خريداران باعث توسعه بازار فرش دستباف مي شود؟

4- آيا آشنايي صادر كنندگان با تجارت الكترونيك باعث توسعه بازار فرش دستباف مي شود؟

5- آيا وجود يك برند مشخص براي فرش باعث توسعه بازار فرش دستباف مي شود؟

1-3- فرضيه هاي تحقيق

فرضيه اول: شناسنامه دار كردن فرش ارتباط مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد.

فرضيه دوم: افزايش تبليغات رابطه مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد.

فرضيه سوم: شناسايي خواسته هاي مصرف كنندگان يا خريداران رابطه مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد.

فرضيه چهارم: آشنايي صادر كنندگان با تجارت الكترونيك رابطه مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد.

فرضيه پنجم: وجود يك برند مشخص براي فرش رابطه مثبتي با توسعه بازار فرش دستباف دارد.

1-4- چارچوب نظري تحقيق

در ادبيات صنايع دستي، منظور از فرش دستباف عبارتند از: آنچه بوسيله دست از تار و پود به هم بافته و پرزدار باشد(پاسبان، 1378، ص 58). فرش دستباف ايران با داشتن بالاترين ارزش افزوده، بيشترين سهم را در صادرات غير نفتي دارد. فرش دستباف ايران، نام آشناترين محصول نزد اهل هنر و مصرف كنندگان كشورهاي جهان بوده و در زمره يكي از مزيتهاي صادراتي كشور در بسياري از سالها، در صدر اقلام صادراتي كشور، موجب ورود مقادير معتنابهي ارز به كشور شده و از سوي ديگر اشتغال و معيشت قشر گسترده اي از خانوارهاي ايراني را تامين كرده است. متاسفانه در سالهاي اخير شاهد تنزل جايگاه اين صنعت در عرصه جهاني بوده ايم كه بالتبع آثار ضد اشتغال آن نيز حائز توجه مي باشد(غلامي نتاج اميري و همكاران،1382، ص 376). يكي از مهمترين پارامترهايي كه سبب موفقيت رقباي فرش ايران در بازارهاي جهاني شده است دسترسي بافندگان آنها به نقشه ها و طرح هاي فرش ايران است. به علاوه رقيبان ايران فرشهاي خود را به نام فرش ايران عرضه مي كنند(شجري و همكا

...


در اين سايت فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده
ادامه در سايت منبع :پايان نامه جايگاه فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني و شناسايي عوامل توسعه ب...

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.