دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۴

دانلود مقالات پايان نامه

پايان نامه توسعه مدل مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر مديريت دانش و فناوري اطل ...

۱۰۵ بازديد

 متن كامل پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت

دانشكده مديريت و اقتصاد

 پايان نامه دوره كارشناسي ارشد مديريت فناوري اطلاعات

توسعه مدل مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر مديريت دانش و فناوري اطلاعات

(مورد مطالعه: سكوهاي گاز پارس جنوبي)

 تيرماه 1388

براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده و استاد راهنما در سايت درج نمي شود

(در فايل دانلودي نام نويسنده و استاد راهنما موجود است)

تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :

(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)

چكيده

مهندسي مجدد ابزاري نافذ اما چالشي براي تغيير سازمانها به منظور بهبود ريشه اي در همه            جنبه هاي عملكرد آنها مي باشد. مديريت دانش نيز روشي سيستماتيك براي تشخيص، سازماندهي و به اشتراك گذاشتن دانش در سازمان است كه مي تواند در نهايت به توليد دانش بيشتر در سازمان نيز منجر شود. سرمايه هاي دانشي در سازمان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است و بايد                  توجه زيادي براي سرمايه هاي دانشي و دانش نهفته در فرايندهاي سازمان مبذول شود. سرمايه هاي دانشي بايد به درستي شناسايي و سپس مديريت شوند. فناوري اطلاعات نقشي مهم بعنوان محرك يا محدود كننده اجراي مهندسي ايفا مي كند. در اين پژوهش طراحي مدل توسعه يافته مهندسي مجدد فرايندها بر مبناي مديريت دانش و مهندسي مجدد مورد بررسي قرار گرفته است. بدين منظور مدلي از مهندسي مجدد فرايندها طراحي شده است كه بتوان بصورت همزمان مهندسي مجدد و مديريت دانش اجرا نمود و در اين راستا از ابزارهاي فناوري اطلاعات هم بهره برد. بدين منظور مباني نظري پژوهش مورد بررسي قرار گرفته و چرخه ايجاد مهندسي مجدد فرايند و مديريت دانش با استناد به اين بررسي بدست آمده است. در مرحله بعد با تطبيق مراحل مختلف مهندسي مجدد و مديريت دانش و همچنين شناسايي ابزارهاي فناوري اطلاعات مدل كلان مفهومي مهندسي مجدد بر مبناي مديريت دانش و فناوري اطلاعات طراحي شد. جهت آزمون مدل مفهومي از پرسشنامه استفاده شده است. مراحل مختلف مهندسي مجدد و مديريت دانش با يكديگر مقايسه شده اند. همچنين ابزارهاي فناوري اطلاعات با مراحل مهندسي مجدد دو به دو مقايسه شده اند. مقايسه مولفه ها با استناد به تحليل هاي آمار استنباطي شامل آزمون دوجمله اي انجام شده است. در نهايت با استفاده از پرسشنامه مولفه هاي ايجاد دانش در سازمان استخراج شده اند. نتايج تحقيق بيانگر وجود رابطه بين مراحل مهندسي مجدد با مديريت دانش و فناوري اطلاعات است

واژگان كليدي: مهندسي مجدد فرايندها، مديريت دانش، فناوري اطلاعات، فراين

فهرست مطاب
فصل اول :  مقدمه و كليات طرح تحقيق  
 مقدمه 1
1-1 بيان مساله 1
1-2 سوالات اصلي تحقيق 3
1-3 اهداف تحقيق 3
1-4 قلمرو زماني، مكاني تحقيق 3
1-5 محدوديتهاي تحقيق 4
1-6  تعريف واژگان كليدي 4
فصل دوم:  مباني نظري تحقيق  
مقدمه 7
2-1- مهندسي مجدد فرايندها 7
2-1-1- مقدمه و تاريخچه مهندسي مجدد 7
2-1-4- رويكردهاي مختلف به BPR 10
2-1-5- تعريف مهندسي مجدد 11
2-1-6- الگوها و رويكردهاي بهبود فرآيند هاي كسب و كار 13
2-1-7-ابزارهاي مهندسي مجدد 13
2-2-1-1- ارتباط بين داده، اطلاعات و دانش 19
2-2-1-2- خلق دانش در مقابل بكارگيري دانش   20
2-2-2) دسته‌بندي انواع دانش 21
2-2-2-3) اشكال دانش با توجه به سطوح (دارندگان) حاملان آن 23
2-2-3-  مفهوم مديريت دانش 24
2-2-4-اصول مديريت دانش 25
2-2-5) خصوصيات چهارچوب مديريت دانش 25
2-2-6) فرآيند مديريت دانش 26
2-2-7) عوامل تاثيرگذار بر روند مديريت دانش در سازمان 27
2-2-8) اهميت مديريت دانش 30
2-3-3- سيستم هاي اطلاعاتي 36
2-4 -1- فن‌آوري اطلاعات و مهندسي مجدد فرآيندها 37
2-4-2- قابليت‌هاي فن‌آوري اطلاعات و مهندسي مجدد 40
2-4-3- چگونه IT فرآيندهاي سازمان را تغيير مي دهد؟ 49
2-4-4-  مديريت دانش و مهندسي مجدد فرايندها 52
نتيجه گيري 56
فصل سوم:  روش تحقيق  
مقدمه 58
3-1 روش تحقيق 58
3-2 جامعه و نمونه آماري 58
3-3 مدل مفهومي تحقيق 60
3-4 فرضيه هاي تحقيق 66
3-5 متغير هاي تحقيق 68
3-6 ابزار جمع آوري اطلاعات 68
3-7 اعتبار و روايي پرسشنامه 70
3-8 مراحل تحقيق 71
3-9 روش تجزيه و تحليل اطلاعات 72
فصل چهارم:  تحليل يافته هاي تحقيق  
مقدمه 74
4-1 توصيف آمار نمونه 74
4-1-1 پست سازماني 74
4-1-2 سابقه 76
4-1-3 شركت هاي تحت بررسي 77
4-2 تحليل توصيفي وضعيت فرايندها بر اساس مديريت دانش 78
4-3 تحليل استنباطي 79
4-3-1 آزمون فرضيه اصلي اول 80
4-3-2 آزمون فرضيه اصلي دوم 89
4-3-3 مدل نهايي تحقيق 99
4-3-4 تحليل تكميلي 134
فصل پنجم:  نتايج تحقيق  
مقدمه 112
5-1 نتايج 112
5-1-1 نتايج حاصل از فرضيه اصلي اول 112
5-1-2 نتايج حاصل از فرضيه اصلي دوم 114
5-2 مقايسه اين تحقيق با تحقيقات قبلي 115
5-3 پيشنهادات 115
5-3-1 پيشنهادات كاربردي 115
5-3-2پيشنهاداتي براي تحقيقات آتي 116
فهرست منابع 117

  فصل اول : 

مقدمه و كليات طرح تحقيق

 مقدمه

همانند هر فعاليت ديگر انجام تحقيق نياز به برنامه ريزي و تعيين چارچوب است . در اين فصل به عنوان نخستين بخش از تحقيق، مساله تحقيق، اهداف و كاربردهاي متصور از آن و محدوديتهاي آن، در بخش‌هاي مختلف، تشريح گرديده است.

1-  1 بيان مساله

در زمينه مهندسي مجدد و توسعه آن بر مبناي فن آوري اطلاعات و يا مديريت دانش كارهاي متعددي انجام شده است، ولي خلا وجود رويكردي مبتني بر توجه همزمان به اين موارد خصوصا در سطح صنعت نفت و گاز كشور انگيزه اي براي بررسي و ارائه مدلي در بيان ارتباط مولفه هاي مديريت دانش–فناوري اطلاعات در توسعه مهندسي مجدد در يكي از زمينه هاي صنعت نفت و گاز بسيار ضروري به نظر مي رسد.

مديريت دانش مبحث جديدي است كه كمتر از دو دهه از مطرح شدن آن ميگذرد و متاسفانه تاكنون جايگاه موثري در صنايع نفت و گاز ايران نداشته است. اغلب متخصصيني كه در زمينه نفت و گاز در ايران فعال بوده اند بدون اينكه موفق به انتقال دانش ضمني خود به جايگاه مناسبي در كشورگردند در حال فعاليت در پروژه هاي داخلي و خارجي هستند و شايد بسياري از آنان هيچگاه به كشور باز نگردند.

در زمينه فن آوري اطلاعات نيز از آنجايي كه همواره افزايش توان توليد مدنظر بوده در توسعه مهندسي مجدد به نقش مهم توجه به استفاده از تجارب متخصصين اين صنعت همگام با استفاده از فن آوري اطلاعات كمتر توجه شده است.

نظر به تحليل هاي بررسي شده با مدلهاي مختلفي براي توسعه مهندسي مجدد مبتني بر فن آوري اطلاعات و همچنين مديريت دانش درسازمانها مواجه مي شويم، ولي فقدان مدل تركيبي اين دو مدل را ميتوان به خوبي احساس كرد.

در تحليل هاي مديريت دانش و فن آوري اطلاعات، مؤلفه هاي نظام استقرار فن آوري اطلاعات                  مي تواند در راستاي استقرار نظام مديريت دانش باشد. پس آنچه در اين تحقيق مورد بررسي قرار مي گيرد، بررسي تحليلي رويكرد مديريت دانش - فن آوري اطلاعات است و سعي در طراحي اين مدل براي فرآيندهاي BPR در طراحي و بهسازي سكوهاي گاز فلات قاره مي باشد.

متأسفانه عليرغم سابقه حدود يكصد ساله استخراج نفت در ايران، مجموعه شركتهاي فعال در زمينه نفت و گاز در ايران به علت مسائل سياسي و جنگ هشت ساله و همچنين تحريم هاي گوناگون در سالهاي اخير با تكنولوژي روز دنيا در زمينه طراحي, ساخت و  نگهداري پالايشگاه و سكوهاي گاز فاصله نسبتا" زيادي دارند.

با توجه به پيشرفت روزافزون تكنولوژي اطلاعات و همچنين گسترش فعاليت در زمينه استخراج گاز در مناطق فلات قاره و توسعه ميادين مختلف نفت و گاز علي الخصوص فازهاي پارس جنوبي، واضح است كه طراحي، ساخت و بهسازي سكوهاي نفت و گاز آينده در روند كنوني كه از فناوري اطلاعات بدون توجه به تجربيات يكصد ساله استخراج و توليد نفت در كشور استفاده مي شود به بهره وري كمك قابل توجهي نخواهد شد. باري سامان دادن به اين فرآيند به ديدي سيستمي و به چيزي بيش از اطلاعات صرف نياز است. اين سيستم مي بايد بتواند دانش فردي و جمعي را در سطح صنعت خاص جهت رسيدن به اهداف استراتژيك شناسائي كند (Choo, 1996) و باعث افزايش يادگيري در سطح سازمان، مديريت مؤثر سرمايه هاي ذهني افزايش كارآمدي و اثربخشي عملكردها و پيشرفت مستمر شود. (Demarest 1997)

هزينه سرسام آور لجستيك هوايي و دريايي در پروژه هاي استخراج و بهره برداري (نفت و گاز) فلات قاره در خدمت رساني مؤثر به سكوهاي نفت و گاز، هزينه دستمزد بالاي پرسنل شاغل در پروژه هاي فوق از يك طرف و ريسك بالاي حضور دائمي پرسنل بر روي سكو هاي فوق كه در صورت بروز حادثه باعث ايجاد تلفات جاني مي شود از طرف ديگر، همچنين پيشرفت سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات دسترسي به فناوري هاي جديدتر، ارزانتر و در عين حال با قابليت اطمينان بيشتر به صحت كار آنها و بسياري عوامل ديگر از جمله مواردي هستند كه بررسي توسعه مدل مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر فن آوري اطلاعات و مديريت دانش درمورد سكوهاي نفت و گاز را قابل طرح مي نمايد.

اين تحقيق به دنبال تبيين رابطه بين مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر فن آوري اطلاعات و مديريت دانش مي باشد.

1-2         سوالات اصلي تحقيق:

  • مدل توسعه مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر فن آوري اطلاعات و مديريت دانش چگونه مدلي است؟ و مولفه هاي اصلي آن كدامند؟
  • ارتباط بين چرخه مهندسي مجدد فرايندها و چرخه مديريت دانش چگونه مي باشد؟
  • ارتباط بين چرخه مهندسي مجدد فرايندها و فناوري اطلاعات چگونه مي باشد؟
  • الگوريتم اجرايي مدل چگونه است؟

1-3          اهداف تحقيق

هرتحقيق براي دستيابي به اهداف خاصي طراحي مي شود. اين اهداف مي تواند به صورت كلي و يا خاص عنوان گردد.  اهداف اين تحقيق عبارتند از : 

  • توسعه مدل مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر فن آوري اطلاعات و مديريت دانش
  • ارتقاء مدل هاي باز مهندسي فرايند كسب و كار با استناد به تحليل هاي مديريت دانش و فن آوري اطلاعات
  • طراحي مدلي براي مهندسي مجدد بر اساس مديريت دانش و فن آوري اطلاعات

1-4          قلمرو زماني، مكاني تحقيق

بيان قلمرو زماني تحقيق از آن جهت اهميت مي يابد كه خواننده در نهايت با توجه به مقطع زماني كه تحقيق انجام شده است، مي تواند در رابطه با تحليل ها و استنتاج هايي كه پيرامون فرضيه ها صورت گرفته است، ارزيابي مطلوب تري داشته باشد. با ذكر اين نكته يادآور مي شود كه زمان اين تحقيق سال 1387 و محدوده مكاني آن گروه شركتهاي پتروفك (پارس- ايران – بين الملل) اولين پيمانكار نگهداري سكو هاي فاز هاي 1-2 -3 گاز پارس جنوبي ميباشد.

1-5         محدوديتهاي تحقيق

حركت به سوي هر هدفي توسط محدوديتها به عنوان يك واقعيت انكارناپذير دچار كندي و در مواردي محدود شدن تحقيق مي گردد. در اين تحقيق نيز محدوديتهايي در سر راه محقق قرار داشت كه مهمترين آن شروع تحريم همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از سوي شركت هاي نفتي بين المللي در طول سال گذشته و به دستور آمريكا بوده، از آنجا كه شركت پتروفك يك شركت چند مليتي ثبت شده در ايالت تگزاس آمريكا مي باشد، سال گذشته و در پايان قرارداد سه ساله خود ديگر حاضر به تمديد قرارداد خود با شركت گاز پارس جنوبي نشد و نگهداري سكو هاي گاز به يك شركت ايراني واگذار گرديد بنابراين پرسشنامه هاي اين پژوهش را مديران و سرپرستان شركت پتروفك كه در سالهاي 1384 و 1385 و 1386 عهده دار مسئوليت نگهداري سكو هاي  فاز هاي  1- 2- 3  بوده اند و براساس اطلاعات سالهاي فوق ولي در سال 1387 پاسخ داده اند.

در اكثر پژوهش هايي كه از طريق پرسشنامه، اطلاعات مورد نياز براي اثبات فرضيه هاي آماري را جمع آوري مي كنند، مشكل دسترسي و برقراري ارتباط با پاسخ دهندگان و ايجاد اعتماد در آنها به منظور ارائه پاسخ دقيق و درست به سوالات و از بين بردن ترس و اضطراب آنها وجود دارد كه اين پژوهش نيز از اين قضيه مستثني نبوده است.

1-6         تعريف واژگان كليدي

  • مهندسي مجدد : مهندسي مجدد را با نامهاي متفاوتي مي توان شناخت، نامهايي از قبيل طراحي مجدد فرآيندهاي اصلي (كالپان و مورداك) نوآوري فرآيندي (داونپورت)، طراحي مجدد فرآيندهاي كسب و كار (داونپورت و شورت، ابلنسكي)، مهندسي مجدد سازمان (لوونتال، هامر و چمپي)، طراحي مجدد ريشه اي (جوهاتسون) و معماري مجدد سازمان (تالوار) همگي از نامهايي هستند كه مقوله مهندسي مجدد را معرفي مي كنند. از آنجا كه نظريه مهندسي مجدد، نظريه نسبتاً جديدي براي بهبود كسب و كار است، روشها و رويكردهاي آن همچنان در حال توسعه است. در ضمن از آنجا كه كاربرد مفاهيم مهندسي مجدد مي تواند فرم هاي مختلفي به خود بگيرد، متدولوژي هاي آن نيز از يكديگر متمايزند، زيرا تاكيد روي برخي فاكتورها از يك پروژه مهندسي مجدد تا پروژه ديگر فرق خواهدداشت. رويكردها و متدولوژي هاي متفاوتي توسط محققان براي مهندسي مجدد ارائه شده است كه مي توان دسته بنديهاي مختلفي براي آنها در نظر گرفت. يك روش براي دسته بندي پروژه هاي مهندسي مجدد، چگونگي تاكيد و تمركز آنها روي فاكتورهايي از قبيل فناوري اطلاعات، استراتژي، مديريت كيفيت، عمليات و منابع انساني است.

در حوزه دانش و زيرساخت هاي مديريت دانش پژوهشگران و انديشمندان مختلفي، تعاريف، روشها و الگوها و فن آوري هاي گوناگوني در اين رابطه ارائه كرده اند از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره نمود.

(Noraka & Takevchi 1995), (Tsoukas 1996), (Polyni, 1996), (Weberetal, 2002), (Bell, 1978), (Haermas, 1972), (Kuhn, 1970), …

همچنين در زمينه طراحي پروژه هاي تخصصي نظريات و تعاريف مختلفي مطرح شده است:

(Metaxiotis & Psarvas 2003), (Tyndale 2002, (MC Adam & Reid 2001),                 (Rowley 2000), (Courtney 2001), (Bolloyuetal 2002), (Liebowitz 2001),                      (Fowler 2000), (Davenport etal 1998), …

  • فرايند: مجموعه اي از فعاليت ها كه به يكديگر وابسته اند و هدف همه آنها تامين رضايت و نياز مشتري است. هر فرايند با يك تامين كننده مواد اوليه آغاز و با يك مشتري پايان مي يابد.
  • مديريت دانش: مديريت دانش فرآيند بدست آوردن، تسخير، تسهيم و بكار بردن دانش، هرجايي كه وجود داشته باشد براي افزايش يادگيري و عملكرد در سازمانهاست. (Swan, 1999)

مديريت دانش فرآيندي است كه طي آن سازمان به توليد ثروت از دانش و يا سرمايه فكري خود مي پردازد.

(Takeuchi & Nonaka, 1995)

تكنولوژي اطلاعاتي: به طور خاص به معني شبكه هاي كامپيوتري در سازمان است كه هدف آنها مكانيزه كردن كارها، سريعتر شدن اطلاع رساني، دستيابي آسان و سريعتر به اطلاعات بازخورد، كاهش اتلاف منابع انساني و افزايش سرعت در انجام كارها مي باشد.

مقدمه

در اين فصل ابتدا ادبيات نظري تحقيق در سه بخش، مهندسي مجدد فرايندها، مديريت دانش و فناوري اطلاعات بيان شده و سپس ارتباط اين سه مولفه بيان گرديده و در انتهاي فصل يك نتيجه گيري كلي بعمل آمده است.

2-1- مهندسي مجدد فرايندها

2-1-1- مقدمه و تاريخچه مهندسي مجدد

بكارگيري فرآيندها و نظام‌هاي عملياتي و اطلاعاتي منسجم و مرتبط در سازمانها كه بر پايه بررسي‌ها، شناخت و درك نيازهاي سازمان طراحي و پياده مي‌شوند، ضامن پايداري و رشد و توسعه مي‌باشند. بهسازي، افزايش بهره‌وري و اصلاح نظام‌ها از جمله مواردي هستند كه بايد همواره مد نظر باشند. در اين راستا گاهي اصلاح بنيادي يا مهند

...


در اين سايت فقط تكه اي از متن اين پايان نامه درج شده
ادامه در سايت منبع :پايان نامه توسعه مدل مهندسي مجدد فرايندها مبتني بر مديريت دانش و فناوري اطلا...

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.